Obieg apokryfów Starego Testamentu w literaturze koptyjskiej

Przemysław Piwowarczyk

Uniwersytet Śląski w Katowicach , Polska
https://orcid.org/0000-0002-5812-6672


Abstrakt

Artykuł stanowi przegląd apokryfów Starego Testamentu w języku koptyjskim. Na wstępie omawia problem natury i liczby apokryfów w kontekście egipskiego chrześcijaństwa, za punkt odniesienie przyjmując finalnie Clavis apocryphorum Veteris Testamenti. Część analityczna pokazuje, że kodeksy zawierające rękopisy apokryfów stanowiły margines produkcji książkowej w języku koptyjskim. Były on relatywnie dobrze reprezentowane do V w., ale następnie straciły na popularności, a jedynie poszczególne motywy znalazły miejsce w nowych kompozycjach – zwłaszcza homiliach. Także analiza zachowanych katalogów bibliotecznych i list książek na papirusach, ostrakach i inskrypcjach dowodzi praktycznej nieobecności apokryfów Starego Testamentu wśród lektur monastycznych. Część interpretacyjna wskazuje na monastycyzację chrześcijaństwa koptyjskiego i zacieśnienie kontroli biskupiej jako kluczowe czynniki spadku produkcji rękopisów z apokryfami.

 

Słowa kluczowe:

apokryfy Starego Testamentu, literatura koptyjska, apokaliptyka chrześcijańska, późnoantyczne rękopisy chrześcijańskie



Źródła:

Apocalypsis Eliae, tł. polskie: „Apokalipsa Eliasza” (przeł. i oprac. A. Kuśmirek), Pisma apokaliptyczne i testamenty (red. M. Parchem) (Apokryfy Starego Testamentu; Kraków: Enigma Press 2010) 229–280.

Atanazy z Aleksandrii, Epistula festalis 39, tekst grecki: Atanazy Wielki, „O pismach Bożych”, Kanony Ojców Greckich (tekst grecki i polski), Atanazego i Hipolita (tekst arabski i polski) (red. A. Baron – H. Pietras; tł. S. Kalinkowski) (Synody i Kolekcje Praw 3; Kraków: WAM 2009) 26–28; tekst koptyjski: S. Athanase, Lettres festales et pastorales en copte (red. L.-T. Lefort) (Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium 150, Scriptores Coptici 19; Louvain: Durbecq 1955) 15–22; Atanasio di Alessandria, Lettere festali, Anonimo, Indice delle lettere festali (red. A. Camplani) (Milano: Paoline 2003).

Barns, J.W.B. – Browne, G.M. – Shelton, J.C. (red.), Nag Hammadi Codices. Greek and Coptic Papyri from the Cartonnage of the Covers (Nag Hammadi Studies 16; Leiden: Brill 1981) (= P.NagHamm.). (Crossref)

Ewodiusz (pseudo-), De passione: „Homily on the Passion and the Resurrection Attributed to Euodius of Rome” (red. P. Chapman), Homiletica from the Pierpont Morgan Library (red. L. Depuydt) (Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium 524, Scriptores Coptici 43; Louvain: Peeters 1991) 79–106.

Hoogendijk, F.A.J. – van Minnen, P. (red.), Papyri, Ostraca, Parchments and Waxed Tablets in the Leiden Papyrological Institute (P.L. Bat. 25) (Papyrologica Lugduno-Batava 25; Leiden: Brill 1991) (= P.Leid.Inst. I) . Institutio Michaelis: Müller, C.D.G. (red.), Die Bücher der Einsetzung der Erzengel Michael und Gabriel (Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium 225, Scriptores Coptici 31; Louvain: Secrétariat du CorpusSCO 1962) 2–60.

Jan Chryzostom (pseudo-), In quattuor Animalia: „Encomium on the Four Bodiless Living Creatures” (red. C.S. Wansink), Homiletica from the Pierpont Morgan Library (red. L. Depuydt) (Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium 524, Scriptores Coptici 43; Louvain: Peeters 1991) 27–46.

Lanzillotta, L.R. – van der Vliet, J. (red.), Apocalypsis Pauli. The Apocalypse of Paul (Visio Pauli) in Sahidic Coptic. Critical Edition, Translation and Commentary (Vigiliae Christianae Supplements 178; Leiden: Brill 2023). (Crossref)

Szenute z Atripe, Contra Origenistas: Schenute von Atripe, Contra Origenistas. Edition des koptischen Textes mit annotierter Übersetzung und Indizes einschließlich einer Übersetzung des 16. Osterfestbriefs des Theophilus in der Fassung des Hieronymus (ep. 96) (red. H.-J. Cristea) (Studien und Texte zu Antike und Christentum 60; Tübingen: Mohr Siebeck 2011).

Vita Pachomii SBo (Saidice-Bohairice): „The Bohairic Life of Pachomius (SBo)”, Pachomian Koinonia. I. The Life of Saint Pachomius and His Disciples (tł. A. Veilleux) (Cistercian Studies Series 45; Kalamazoo, MI: Cistercian Publications 1980) 23–295.

Waldstein, M. – Wisse, F. (red.), Apocryphon Ioannis. The Apocryphon of John. Synopsis of Nag Hammadi Codices II,1; III,1; and IV,1 with BG 8502,2 (Nag Hammadi and Manichaean Studies 33; Leiden: Brill 1995). (Crossref)

Studia:

Addessi, M., „Reconstructing the Cultural Landscape of Christian Western Thebes: Contextualization of Literary Texts”, Studi e materiali di storia delle religioni 86 (2020) 154–172.

Berno, F., „Rewritten Enochic Narratives: Some Witnesses for the Myth of the Fallen Angels in Post-Chalcedonian Coptic Literature”, Studi e materiali di storia delle religioni 86 (2020) 141–153.

Blumenthal, C., „ ‚Wenn ein Mensch seinem Nächsten Gewalt antun will . . .‘: Beobachtungen zur sahidisch-koptischen Übersetzung von 4Makk”, Vetus Testamentum 67 (2017) 372–386. (Crossref)

Bovon, F., „Beyond the Canonical and the Apocryphal Books, the Presence of a Third Category: The Books Useful for the Soul”, Harvard Theological Review 105 (2012) 125–137. (Crossref)

Brakke, D., „Canon Formation and Social Conflict in Fourth-Century Egypt: Athanasius of Alexandria’s Thirty-Ninth Festal Letter”, Harvard Theological Review 87 (1994) 395–419. (Crossref)

Burchard, C., „Der jüdische Asenethroman und seine Nachwirkung. Von Egeria zu Anna Katharina Emmerick oder von Moses aus Aggel zu Karl Kerényi”, Religion (Hellenistisches Judentum in römischer Zeit, ausgenommen Philon und Josephus) (red. W. Haase – H. Temporini) (Aufstieg und Niedergang der römischen Welt II.20,1; Berlin – New York: De Gruyter 1987) 543–667. (Crossref)

Camplani, A., „Per un profilo storico-religioso degli ambienti di produzione e fruizione dei Papiri Bodmer: contaminazione dei linguaggi e dialettica delle idee nel contesto del dibattito su dualismo e origenismo”, Adamantius 21 (2015) 98–135.

Coquin, R.-G., „Le catalogue de la bibliothèque du couvent de Saint-Élie «du rocher» (ostracon IFAO 13315)”, Bulletin de l’Institut français d’archéologie orientale 75 (1975) 207–239.

Coquin, R.-G. – Godron, G., „Un encomion copte sur Marie-Madeleine attribué à Cyrille de Jérusalem”, Bulletin de l’Institut français d’archéologie orientale 90 (1990) 169–196.

Crislip, A., “The Book of Jubilees’ in Coptic: An Early Christian Florilegium on the Family of Noah”, The Bulletin of the American Society of Papyrologists 40 (2003) 27–44.

Crum, W.E., „Inscriptions from Shenoute’s Monastery”, Journal of Theological Studies 5 (1904) 552–569. (Crossref)

Devos, P., „Une Histoire de Joseph le Patriarche dans une oeuvre copte sur le Chant de la Vigne”, Analecta Bollandiana 94 (1976) 137–154. (Crossref)

Devos, P., „Le «Chant» Copte «de la Vigne» dans deux feuillets de Berlin”, Analecta Bollandiana 95 (1977) 275–290. (Crossref)

DiTommaso, L., The Book of Daniel and the Apocryphal Daniel Literature (Studia in Veteris Testamenti Pseudepigrapha 20; Leiden – Boston: Brill 2005). (Crossref)

Dochhorn, J., „Die Historia de Melchisedech (Hist Melch) – Einführung, editorischer Vorbericht und Editiones praeliminares”, Le Muséon 117 (2004) 7–48. (Crossref)

Dochhorn, J. – Petersen, A.K., „Narratio Ioseph: A Coptic Joseph-Apocryphon”, Journal for the Study of Judaism 30 (1999) 431–463. (Crossref)

Drawnel, H., Qumran Cave 4. The Aramaic Books of Enoch. 4Q201, 4Q202, 4Q204, 4Q205, 4Q206, 4Q207, 4Q212 (Oxford: Oxford University Press 2019).

Evans, E., The Books of Jeu and the Pistis Sophia as Handbooks to Eternity. Exploring the Gnostic Mysteries of the Ineffable (Nag Hammadi and Manichaean Studies 89; Leiden: Brill 2015). (Crossref)

Graf, G., Geschichte der Christlichen arabischen Literatur (Città del Vaticano: Biblioteca Apostolica Vaticana 1944) I.

Gray, P., „Forgery as an Instrument of Progress: Reconstructing the Theological Tradition in the Sixth Century”, Byzantinische Zeitschrift 81 (1988) 284–289. (Crossref)

Farag, M.K., „Rewriting Scriptures as a Homiletic Practice in Late Antique Egypt”, Journal of Coptic Studies 23 (2021) 47–61.

Haelewyck, J.-C. (red.), Clavis apocryphorum Veteris Testamenti (Turnhout: Brepols 1998) (= CAVT).

Hagen, J.L., „No Longer ‘Slavonic’ Only: 2 Enoch Attested in Coptic from Nubia”, New Perspectives on 2 Enoch. No Longer Slavonic Only (red. A. Orlov – G. Boccaccini) (Leiden: Brill 2012) 5–34. (Crossref)

Hannah, D.D., „Jeremiah’s Prophecy to Pashhur”, Old Testament Pseudepigrapha. More Noncanonical Scriptures (red. R. Bauckham – J.R. Davila – A. Panayotov) (Grand Rapids, MI – Cambridge, UK: Eerdmans 2013) I, 367–379.

Hasitzka, M.R.M. (red.), Koptisches Sammelbuch (Wien: Hollinek 1993) I (= SBKopt.).

Kasser, R., „Fragments du livre biblique de la Genèse cachés dans la reliure d’un codex gnostique”, Le Muséon 85 (1972) 65–89.

Krueger, F., „Pharaoh’s Sorcerers Revisited: A Sahidic Exodus Apocryphon (P.Lips. Inv. 2299) and the Legend of Jannes and Jambres the Magicians between Judaism, Christianity, and Native Egyptian Tradition”, Archiv für Papyrusforschung 64 (2018) 148–198. (Crossref)

Lefort, L.T., „Coptica Lovaniensia (suite)”, Le Muséon 51 (1938) 1–32 [49–80].

Lefort, L.T. (red.), Les manuscrits coptes de l’Université Louvain. I. Textes littéraires (Louvain: Bibliothèque de l’Université 1940).

van Lent, J., „The Proto-fourteenth Vision of Daniel”, Christian-Muslim Relations. A Bibliographical History. I. (600–900) (red. D. Thomas – B. Roggema) (History of Christian-Muslim Relations 11; Leiden – Boston: Brill 2009) 309–313.

Louis, C., Catalogue raisonné des manuscrits littéraires coptes conservés à l’IFAO du Caire. Contribution à la reconstruction de la bibliothèque du Monastère Blanc (Dys. École Pratique des Hautes Études; Paris 2005). (Crossref)

Löhr, W.A., „Norm und Kontext – Kanonslisten in der Spätantike”, Berliner Theologische Zeitschift 22 (2005) 202–229.

Lundhaug, H., „The Dishna Papers and the Nag Hammadi Codices: The Remains of a Single Monastic Library?”, The Nag Hammadi Codices and Late Antique Egypt (red. H. Lundhaug – L. Jenott) (Studien und Texte zu Antike und Christentum 110; Tübingen: Mohr Siebeck 2018) 329–386. (Crossref)

Lundhaug, H., „The Fluid Transmission of Apocrypha in Egyptian Monasteries”, Coptic Literature in Context (4th–13th cent.). Cultural Landscape, Literary Production, and Manuscript Archaeology (red. P. Buzi) (Roma: Quasar 2020) 213–227.

Lundhaug, H., „Apocryphal Literature in Coptic”, Coptic Literature. Proceedings of the Ninth International Symposium of Coptic Studies by the Saint Mark Foundation, Monastery of St. Bishoi (Wadi al-Natrun), 10–14 February, 2019 (red. S. Moawad) (Cairo: Saint Mark Foundation 2022) 139–153.

Lundhaug, H., „The Apocalypse of Elijah in the Context of Coptic Apocrypha”, The Chester Beatty Biblical Papyri at Ninety. Literature, Papyrology, Ethics (red. G.V. Allen et al.) (Manuscripta Biblica 10; Berlin – Boston: De Gruyter 2023) 161–174. (Crossref)

Lundhaug, H. – Jenott, L., The Monastic Origins of the Nag Hammadi Codices (Studien und Texte zu Antike und Christentum 97; Tübingen: Mohr Siebeck 2015) (Crossref)

Mazy, E., „Livres chrétiens et bibliothèques en Égypte pendant l’Antiquité tardive: le témoignage des papyrus et ostraca documentaires”, Journal of Coptic Studies 21 (2019) 115–162.

Miroshnikov, I., „The Sahidic Coptic Version of 4 Maccabees”, Vetus Testamentum 64 (2014) 69–92. (Crossref)

Navtanovich, L., „Is There Indeed a Coptic 2 Enoch?”, Scrinium 18 (2022) 440–451. (Crossref)

Otranto, R., „Alia tempora, alii libri. Notizie ed elenchi di libri cristiani su papiro”, Aegyptus 77 (1997) 101–124.

Pearson, B.A., „The Munier Enoch Fragments, Revisited”, For the Children, Perfect Instruction. Studies in Honor of Hans-Martin Schenke on the Occasion of the Berliner Arbeitskreis für koptisch-gnostische Schriften’s Thirtieth Year (red. H.-G. Bethge et al.) (Nag Hammadi Studies 54; Leiden: Brill 2002) 375–383. (Crossref)

Painchaud, L., „The Production and Destination of the Nag Hammadi Codices”, The Nag Hammadi Codices and Late Antique Egypt (red. H. Lundhaug – L. Jenott) (Studien und Texte zu Antike und Christentum 110; Tübingen: Mohr Siebeck 2018) 387–426.

Piovanelli, P., „Rewriting: The Path from Apocryphal to Heretical”, Religious Conflict from Early Christianity to the Rise of Islam (red. W. Mayer – B. Neil) (Arbeiten zur Kirchengeschichte 121; Berlin – Boston: De Gruyter 2013) 87–108. (Crossref)

Piovanelli, P., „The Story of Melchizedek with the Melchizedek Legend from the Chronicon Paschale”, Old Testament Pseudepigrapha. More Noncanonical Scriptures (red. R. Bauckham – J.R. Davila – A. Panayotov) (Grand Rapids, MI – Cambridge, UK: Eerdmans 2013) I, 64–84.

Piwowarczyk, P., „Popularity of the Nag Hammadi Texts in Early Christianity: Survey and Interpretation of External Evidence”, U Schyłku Starożytności. Studia Źródłoznawcze 20 (2021) 85–138.

Piwowarczyk, P. – Wipszycka, E., „A Monastic Origin of the Nag Hammadi Codices?”, Adamantius 23 (2017) 432–458.

Robinson, J.M., The Story of the Bodmer Papyri. From the First Monastery’s Library in Upper Egypt to Geneva and Dublin (Cambridge: Clark 2011).

Rubinkiewicz, R., „Wstęp”, Apokryfy Starego Testamentu (red. R. Rubinkiewicz) (Warszawa: Vocatio 2016) XIII–XVIII.

Starowieyski, M., „Wstęp ogólny do apokryfów Nowego Testamentu”, Ewangelie apokryficzne. I. Fragmenty – Narodzenie i dzieciństwo Maryi i Jezusa (red. M. Starowieyski) (Apokryfy Nowego Testamentu 1.1; Kraków: WAM 2003) 19–59.

Suciu, A., „An Old Testament Pseudepigraphon in Coptic: Yet Another Manuscript from the Sahidic Version of the Testament of Isaac”, https://alinsuciu.com/2012/05/03/an-old-testament-pseudepigraphon-in-coptic-yet-another-manuscript-from-the-sahidic-version-of-the-testament-of-isaac/.

Suciu, A., „On a Bilingual Copto-Arabic Manuscript of 4 Ezra and the Reception of This Pseudepigraphon in Coptic Literature”, Journal for the Study of the Pseudepigrapha 25 (2015) 3–22. (Crossref)

Suciu, A., The Berlin-Strasbourg Apocryphon. A Coptic Apostolic Memoir (Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament 370; Tübingen: Mohr Siebeck 2017).

Suciu, A., „A Quotation from 6 Ezra in the Sermo asceticus of Stephen the Theban”, Apocrypha 29 (2018) 59–67. (Crossref)

Suciu, A., „History of Captivity in Babylon”, The Textual History of the Bible. II.B. The Deuterocanonical Scriptures (red. F. Feder – M. Henze) (Leiden: Brill 2019) 122–126.

Suciu, A., „Textual History of Jeremiah’s Prophecy to Pashur”, The Textual History of the Bible. II.B. The Deuterocanonical Scriptures (red. F. Feder – M. Henze) (Leiden: Brill 2019) 112–113.

Suciu, A. – Albrecht, F., „Remarks on a Coptic Sahidic Fragment of 3 Kingdoms, Previously Described as an Apocryphon of Solomon”, Journal of Biblical Literature 136 (2017) 57–62. (Crossref)

Tattam, H., Prophetae Majores in dialecto linguae Aegyptiacae Memphitica seu Coptica (Oxford: Typographeum Academicum 1852) I.

van der Vliet, J., „The Embroidered Garment: Egyptian Perspectives on ‘Apocryphity’ and ‘Orthodoxy’”, The Other Side. Apocryphal Perspectives on Ancient Christian “Orthodoxies” (red. T. Nicklas et al.) (Novum Testamentum et Orbis Antiquus 117; Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2017) 177–192. (Crossref)

Winstedt, E.O., „Addenda to ‘Some Coptic Apocryphal Legends’”, Journal of Theological Studies 10 (1909) 389–412. (Crossref)

Zakrzewska, E.D., „L* as a Secret Language: Social Functions of Early Coptic”, Christianity and Monasticism in Middle Egypt. Al-Minya and Asyut (red. G. Gabra – H.N. Takla) (Cairo – New York: The American University in Cairo Press 2015) 185–198. (Crossref)

Zakrzewska, E.D., „‘A Bilingual Language Variety’ or ‘the Language of the Pharaohs’? Coptic from the Perspective of Contact Linguistics”, Greek Influence on Egyptian-Coptic. Contact-Inducted Change in an Ancient African Language (red. E. Grossman et al.) (Hamburg: Widmaier 2017) 115–161.

Zanetti, U., „Inventaire des prières de la fraction de la liturgie copte”, Ϲ ΥΝΑΞΙϹ ΚΑΘΟΛΙΚΗ. Beiträge zu Gottesdienst und Geschichte der fünf altkirchlichen Patriarchate für Heinzgerd Brakmann zum 70. Geburtstag (red. D. Atanassova – T. Chronz) (Wien: Lit 2014) 767–800.

Pobierz

Opublikowane
2024-07-19


Piwowarczyk, P. (2024). Obieg apokryfów Starego Testamentu w literaturze koptyjskiej. The Biblical Annals, 14(3), 507–529. https://doi.org/10.31743/ba.16609

Przemysław Piwowarczyk  przemyslaw.piwowarczyk@us.edu.pl
Uniwersytet Śląski w Katowicach https://orcid.org/0000-0002-5812-6672



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).