Czy mamy prawo oswoić sztuczną inteligencję?

Ks. Marcin FERDYNUS

Katedra Etyki, Instytut Filozofii, Wydział Filozofii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin , Polska
https://orcid.org/0000-0003-0176-1023


Abstrakt

Celem artykułu jest wskazanie racji przemawiających za tym, że mamy moralne prawo oswoić sztuczną inteligencję, czyli podporządkować ją sobie. Uzasadnienia dla tej tezy poszukuję w dwóch głównych obszarach. Pierwszy obszar koncentruje się wokół negatywnych konsekwencji związanych z zastosowaniem sztucznej inteligencji w codziennym życiu. Drugi obszar wiąże się z próbą odpowiedzi na pytanie, czy sztuczna inteligencja jest podmiotem moralnym. Przeprowadzone analizy prowadzą do dwóch wniosków. Po pierwsze, sztuczna inteligencja generuje i może generować negatywne, indywidualne lub społeczne konsekwencje. Po drugie, sztuczna inteligencja nie jest podmiotem moralnym, ponieważ brakuje jej istotnych, strukturalnych własności moralnych, którymi dysponują osoby ludzkie.

Słowa kluczowe:

sztuczna inteligencja, superinteligencja, podmiot moralny, negatywne konsekwencje



Pobierz

Opublikowane
2023-12-22


FERDYNUS, K. M. (2023). Czy mamy prawo oswoić sztuczną inteligencję? . Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 36(3 (143). https://doi.org/10.12887/36-2023-3-143-06

Ks. Marcin FERDYNUS 
Katedra Etyki, Instytut Filozofii, Wydział Filozofii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin https://orcid.org/0000-0003-0176-1023



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.