Tekst jako partytura. O pożytkach płynących z Ingardenowskiej konkretyzacji dzieła literackiego

Marek BERNACKI

Katedra Polonistyki, Wydział Humanistyczno-Społeczny, Uniwersytet Bielsko-Bialski, ul. Willowa 2, 43-309 Bielsko-Biała , Polska


Abstrakt

Wiodącym tematem artykułu jest Ingardenowska koncepcja konkretyzacji dzieła literackiego postrzeganej jako prekursorski punkt odniesienia dla hermeneutycznej wykładni utworów literackich. Dokonując analizy strukturalnej wiersza Ryszarda Krynickiego *** [W tym roku], autor wskazuje na pożytki płynące z zastosowania Ingardenowskiej koncepcji zaangażowanej i uważnej lektury dzieła literackiego. W artykule znalazły się ponadto intertekstualne odwołania do transakcyjnej metody interpretacji tekstów literackich Michała Januszkiewicza oraz do książki Jana Zielińskiego Magiczne Oświecenie.

Słowa kluczowe:

Roman Ingarden, phenomenology, concretization of a literary work, literary and philosophical hermeneutics, poetry of Ryszard Krynicki, poetry of Franciszek Karpiński



Pobierz

Opublikowane
2024-09-29


BERNACKI, M. (2024). Tekst jako partytura. O pożytkach płynących z Ingardenowskiej konkretyzacji dzieła literackiego. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 37(3 (147). https://doi.org/10.12887/37-2024-3-147-11

Marek BERNACKI 
Katedra Polonistyki, Wydział Humanistyczno-Społeczny, Uniwersytet Bielsko-Bialski, ul. Willowa 2, 43-309 Bielsko-Biała



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.