Text as a Score: On the Benefits of Ingarden’s Concept of the Concretization of a Literary Work

Marek BERNACKI

Katedra Polonistyki, Wydział Humanistyczno-Społeczny, Uniwersytet Bielsko-Bialski, ul. Willowa 2, 43-309 Bielsko-Biała, Poland , Poland


Abstract

The main theme of the article is to reexamine Roman Ingarden’s concept of the concretization of a literary work, which can be perceived as a pioneering from the vantage point of the hermeneutical interpretation of literary works. By providing a structural analysis of Ryszard Krynicki's poem “W tym roku” (This year), the author points to the benefits of using Ingarden’s concept of engaged and careful reading of a literary work. The article also includes intertextual references to the transactional method of interpreting literary texts as it is expounded by Michał Januszkiewicz and to Jan Zieliński’s book Magiczne Oświecenie (Magical Enlightenment).

Keywords:

Roman Ingarden, fenomenologia, konkretyzacja dzieła literackiego, hermeneutyka literacko-filozoficzna, poezja Ryszarda Krynickiego, poezja Franciszka Karpińskiego




Published
2024-09-29


BERNACKI, M. (2024). Tekst jako partytura. O pożytkach płynących z Ingardenowskiej konkretyzacji dzieła literackiego. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 37(3 (147). https://doi.org/10.12887/37-2024-3-147-11

Marek BERNACKI 
Katedra Polonistyki, Wydział Humanistyczno-Społeczny, Uniwersytet Bielsko-Bialski, ul. Willowa 2, 43-309 Bielsko-Biała, Poland


License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.