Beginka we współczesnej Europie. O filmie Hadewijch Brunona Dumonta

Joanna WOJNICKA

Katedra Historii Filmu, Instytut Sztuk Audiowizualnych, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński, ul. Łojasiewicza 4, 30-348 Kraków , Polska



Abstrakt

Artykuł został poświęcony filmowi Hadewijch francuskiego twórcy Brunona Dumonta i jest spojrzeniem na ten obraz z perspektywy współczesnego doświadczenia religijnego. Bruno Dumont jako jeden z najciekawszych francuskich twórców nawiązuje w swoim filmie do tradycji reprezentowanej przez Roberta Bressona. Bohaterka filmu, współczesna dziewczyna zafascynowana postacią średniowiecznej mistyczki Hadewijch, przeżywa swoją religijność w świecie całkowicie wyjałowionym z jakiegokolwiek metafizycznego kontekstu. Jej osamotnienie prowadzi ją do środowiska islamskich terrorystów. Wieloznaczny obraz Dumonta prowokuje wiele pytań i choć nie podsuwa jednoznacznej odpowiedzi, to przenikliwie diagnozuje pewne elementy kondycji współczesnej zachodniej Europy.

Słowa kluczowe:

Hadewijch, Bruno Dumont, Robert Bresson, Hadewijch, współczesna mistyka, współczesna religijność, duchowość chrześcijańska, islam



Pobierz

Opublikowane
2020-01-13


WOJNICKA, J. (2020). Beginka we współczesnej Europie. O filmie Hadewijch Brunona Dumonta. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 29(4 (116). Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ethos/article/view/5250

Joanna WOJNICKA 
Katedra Historii Filmu, Instytut Sztuk Audiowizualnych, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński, ul. Łojasiewicza 4, 30-348 Kraków