Beginka we współczesnej Europie. O filmie Hadewijch Brunona Dumonta
Joanna WOJNICKA
Katedra Historii Filmu, Instytut Sztuk Audiowizualnych, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński, ul. Łojasiewicza 4, 30-348 Kraków , PolskaAbstrakt
Artykuł został poświęcony filmowi Hadewijch francuskiego twórcy Brunona Dumonta i jest spojrzeniem na ten obraz z perspektywy współczesnego doświadczenia religijnego. Bruno Dumont jako jeden z najciekawszych francuskich twórców nawiązuje w swoim filmie do tradycji reprezentowanej przez Roberta Bressona. Bohaterka filmu, współczesna dziewczyna zafascynowana postacią średniowiecznej mistyczki Hadewijch, przeżywa swoją religijność w świecie całkowicie wyjałowionym z jakiegokolwiek metafizycznego kontekstu. Jej osamotnienie prowadzi ją do środowiska islamskich terrorystów. Wieloznaczny obraz Dumonta prowokuje wiele pytań i choć nie podsuwa jednoznacznej odpowiedzi, to przenikliwie diagnozuje pewne elementy kondycji współczesnej zachodniej Europy.
Słowa kluczowe:
Hadewijch, Bruno Dumont, Robert Bresson, Hadewijch, współczesna mistyka, współczesna religijność, duchowość chrześcijańska, islamKatedra Historii Filmu, Instytut Sztuk Audiowizualnych, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński, ul. Łojasiewicza 4, 30-348 Kraków