Filozofować razem z uczniami. Rola edukacji filozoficznej w szkole

Aldona POBOJEWSKA

Katedra Filozofii Współczesnej, Instytut Filozofii, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Kopcińskiego 16/18, 90-242 Łódź , Polska


Abstrakt

Edukacja filozoficzna niesie ze sobą olbrzymi potencjał zarówno w sferze kształcenia, jak i wychowania. Ze względu na specyfikę naszych czasów i związane z nią zadania szkoły koncentruję się na drugim z tych obszarów. Odwołuję się przy tym do antycznego rozumienia filozofii skoncentrowanej na formowaniu jednostki, które ma być konsekwencją podejmowanego przez wychowanków filozofowania. W drugiej części tekstu przedstawiam korzyści z niego płynące. Natomiast w pierwszej jego części wskazuję przesłanki, na których buduję swój wywód.

Słowa kluczowe:

edukacja filozoficzna, moralna i intelektualna samodzielność, filozofowanie, myślenie, dialog, kompetencje społeczne

Pobierz

Opublikowane
2020-01-25


POBOJEWSKA, A. (2020). Filozofować razem z uczniami. Rola edukacji filozoficznej w szkole. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 28(4 (112). https://doi.org/10.12887/28-2015-4-112-13

Aldona POBOJEWSKA 
Katedra Filozofii Współczesnej, Instytut Filozofii, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Kopcińskiego 16/18, 90-242 Łódź