Filozofować razem z uczniami. Rola edukacji filozoficznej w szkole
Aldona POBOJEWSKA
Katedra Filozofii Współczesnej, Instytut Filozofii, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Kopcińskiego 16/18, 90-242 Łódź , PolskaAbstrakt
Edukacja filozoficzna niesie ze sobą olbrzymi potencjał zarówno w sferze kształcenia, jak i wychowania. Ze względu na specyfikę naszych czasów i związane z nią zadania szkoły koncentruję się na drugim z tych obszarów. Odwołuję się przy tym do antycznego rozumienia filozofii skoncentrowanej na formowaniu jednostki, które ma być konsekwencją podejmowanego przez wychowanków filozofowania. W drugiej części tekstu przedstawiam korzyści z niego płynące. Natomiast w pierwszej jego części wskazuję przesłanki, na których buduję swój wywód.
Słowa kluczowe:
edukacja filozoficzna, moralna i intelektualna samodzielność, filozofowanie, myślenie, dialog, kompetencje społecznePOBOJEWSKA, A. (2020). Filozofować razem z uczniami. Rola edukacji filozoficznej w szkole. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 28(4 (112). https://doi.org/10.12887/28-2015-4-112-13
Aldona POBOJEWSKA
Katedra Filozofii Współczesnej, Instytut Filozofii, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Kopcińskiego 16/18, 90-242 Łódź
Katedra Filozofii Współczesnej, Instytut Filozofii, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Kopcińskiego 16/18, 90-242 Łódź