Rola uniwersytetu w kulturze. Ujęcie filozoficzno-kulturowe
Imelda CHŁODNA-BŁACH
Katedra Filozofii Kultury i Sztuki, Instytut Filozofii, Wydział Filozofii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin , PolskaAbstrakt
W artykule ukazano, jaką rolę uniwersytet pełni w kulturze. W dzisiejszych czasach, kiedy z jednej strony zauważamy kryzys wiedzy humanistycznej, a z drugiej strony umasowienie szkolnictwa wyższego, problematyka ta nabierają szczególnego znaczenia. Autorka podkreśla humanistyczną funkcję uniwersytetu w społeczeństwie i kulturze. Funkcja ta odwołuje się do personalistycznych podstaw uczelni i nadaje sens pełnionym przez nią zadaniom: rozwijaniu nauki i nauczania, kształtowaniu inteligencji, kształceniu zawodowemu, upowszechnianiu wiedzy i promowaniu kultury. Podejmowane rozważania koncentrują się na następujących zagadnieniach: (1) filozoficznym ujęciu człowieka i kultury z perspektywy antropologicznej; (2) filozofii jako podstawowej formie poznania naukowego i jej funkcji w edukacji uniwersyteckiej; (3) refleksji nad instytucją uczelni, zwłaszcza współczesnej uczelni katolickiej.
Słowa kluczowe:
kultura, osoba, edukacja, uniwersytet, filozofia, antropologia filozoficznaKatedra Filozofii Kultury i Sztuki, Instytut Filozofii, Wydział Filozofii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin