Rola uniwersytetu w kulturze. Ujęcie filozoficzno-kulturowe

Imelda CHŁODNA-BŁACH

Katedra Filozofii Kultury i Sztuki, Instytut Filozofii, Wydział Filozofii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin , Polska


Abstrakt

W artykule ukazano, jaką rolę uniwersytet pełni w kulturze. W dzisiejszych czasach, kiedy z jednej strony zauważamy kryzys wiedzy humanistycznej, a z drugiej strony umasowienie szkolnictwa wyższego, problematyka ta nabierają szczególnego znaczenia. Autorka podkreśla humanistyczną funkcję uniwersytetu w społeczeństwie i kulturze. Funkcja ta odwołuje się do personalistycznych podstaw uczelni i nadaje sens pełnionym przez nią zadaniom: rozwijaniu nauki i nauczania, kształtowaniu inteligencji, kształceniu zawodowemu, upowszechnianiu wiedzy i promowaniu kultury. Podejmowane rozważania koncentrują się na następujących zagadnieniach: (1) filozoficznym ujęciu człowieka i kultury z perspektywy antropologicznej; (2) filozofii jako podstawowej formie poznania naukowego i jej funkcji w edukacji uniwersyteckiej; (3) refleksji nad instytucją uczelni, zwłaszcza współczesnej uczelni katolickiej.

Słowa kluczowe:

kultura, osoba, edukacja, uniwersytet, filozofia, antropologia filozoficzna

Pobierz


Opublikowane
2020-05-30


CHŁODNA-BŁACH, I. (2020). Rola uniwersytetu w kulturze. Ujęcie filozoficzno-kulturowe. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 32(4 (128). https://doi.org/10.12887/32-2019-4-128-16

Imelda CHŁODNA-BŁACH 
Katedra Filozofii Kultury i Sztuki, Instytut Filozofii, Wydział Filozofii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin