„Samotnie i wśród ciemności”…
Patrycja MIKULSKA
Instytut Jana Pawła II, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin , PolskaAbstrakt
Autorka powraca do lektury Rozprawy o metodzie Kartezjusza (analizując zwłaszcza jej słynne początkowe zdania) oraz zastanawia się nad inspiracją, jaką może zaczerpnąć z tego siedemnastowiecznego dzieła dzisiejszy czytelnik, doświadczający chaosu opinii, argumentów oraz licznych konfliktów społecznych, kulturowych i politycznych. Zestawiając Rozprawę z dwudziestowieczną pracą Paula K. Feyerabenda Przeciw metodzie, autorka wskazuje na wspólne – i być może utopijne, lecz wciąż istotne – przesłanie tych dwóch z pozoru antagonistycznych książek: aby nauka, a także inne przedsięwzięcia zmierzające do rozwoju wiedzy, mogły realizować swoje cele, należy „zostawić je w spokoju”, umożliwić im działanie w wolności od jakichkolwiek rozproszeń i nacisków.
Słowa kluczowe:
René Descartes, Paul K. Feyerabend, metoda, rozwój nauki, wolnośćInstytut Jana Pawła II, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin