Latent Depths: Meanings and Values in the Etude in F minor from Fryderyk Chopin’s Trois Nouvelles Études
Silvia BRUNI
Jagiellonian University, Faculty of History, Institute of Musicology, Department of Music Research from the 19th to the 21st Century. ul. Westerplatte 10, 31-033 Kraków, Poland , Polandhttps://orcid.org/0009-0000-3114-681X
Abstract
Although often relegated to the periphery of Chopin’s legacy, the Etude in F minor—the first of the Trois Nouvelles Études written for the didactic collection Méthode des Méthodes pour le piano by François Joseph Fétis and Ignacy Moscheles—stands out for its emotionally charged, continuous and restless, meticulously structured narrative. The analysis of this work—spanning its didactic intent, its structural and expressive interdependencies within the linear, polyrhythmic texture, essential performance considerations, and its reception and interpretation in the context of Chopin’s poetics—reveals a clear instance of expressive values taking precedence over its didactic function. The Etude in F minor emerges as one of the most original and intimate expressions in Chopin’s compositional output. It offers a poignant, existential portrait of the composer, providing an invaluable insight into his aesthetic identity and prompting reflection on the metaphysical dimensions of music.
The study draws from a range of sources, including the correspondence, recently published in the Polish translation, of Chopin’s student, Friederike Müller, documents on the reception of Chopin’s works, scholarly literature on Chopin’s creative poetics, aesthetic, and philosophical reflection on the ontology of musical work.
Keywords:
Fryderyk Chopin, Etude in F minor, Trois Nouvelles Études, Méthode des Méthodes pour le piano, reception, interpretation, aesthetics, metaphysicsReferences
Belotti, Gastone. Chopin. Torino: EDT, 1984.
Bruni, Silvia. Recepcja Fryderyka Chopina we Włoszech. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2023.
Chechlińska, Zofia. “Chopin’s Works of the Forties and the Phenomenon of Late Work.” In Chopin’s Musical Worlds: The 1840’s. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2007.
Chopin, Frédéric. Etude in F minor from Méthode des Méthodes pour le piano, source commentary, Facsimile Edition. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2018.
Chopin, Frédéric. Esquisses pour une méthode de piano. Edited by Jean-Jacques Eigeldinger. Paris: Flammarion, 2010.
Chopin, Frédéric. Fryderyk Chopin to Julian Fontana from Calder House, August 18, 1848. In Korespondencja Fryderyka Chopina. Edited by Bronisław Sydow. Vol. 2. Warszawa: Polski Instytut Wydawniczy, 1955.
Colombati, Claudia. “La perspective esthético-philosophique comme méthode d’analyse de l’oeuvre de Fryderyk Chopin.” In Analytical Perspectives on The Music of Chopin. Edited by Artur Szklener. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2003.
de Custine, Astolphe. Astolphe de Custine to Fryderyk Chopin. Paris, November 1839. In Korespondencja Fryderyka Chopina. Edited by Bronisław Sydow. Vol. 2. Warszawa: Polski Instytut Wydawniczy, 1955.
Eigeldinger, Jean-Jacques. Chopin w oczach swoich uczniów. Translated by Zbigniew Skowron. Kraków: Musica Iagellonica, 2000.
Eigeldinger, Jean-Jacques. Fryderyk Chopin. Translated by Joanna Żurowska. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2011.
Fétis, François Joseph, and Ignaz Moscheles, eds. Méthode des Méthodes pour le piano. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. https://chopin.nifc.pl/pl/chopin/pierwodruk/523
Goebl-Streicher, Uta. Friederike Müller: Listy z Paryża 1839-1845; Nauczanie i otoczenie Fryderyka Chopina w świetle korespondencji jego ulubionej uczennicy. Translated by Barbara Świderska. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2022.
Heidegger, Martin. Being and Time. Translated by John Macquarrie and Edward Robinson. New York and Evanston: Harper & Row, Publishers, 1962.
Herbert, Zbigniew. “Fryderyk Chopin.” In Węzeł gordyjski oraz inne pisma rozproszone 1984–1998. Warszawa: Więź, 2001.
Hoesick, Ferdynand. Chopin: Życie i twórczość. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1966.
Huneker, James G. Chopin: The Man and His Music. New York: Dover Publications, 1966.
Lipka, Krzysztof. Pejzaż nadziei: Historyczny rozwój muzyki jako proces o charakterze teleologicznym. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, 2010.
Maciejowska, Bożena. Finał Sonaty b-moll op. 35 Fryderyka Chopina: Analiza i interpretacja. Warszawa: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, 2011.
Müller, Friederike. Friederike Müller to Caroline Müller. Paris, Sunday–Monday, January 17–18, 1841. In Uta Goebl-Streicher, Friederike Müller: Listy z Paryża 1839–1845. Translated by Barbara Świderska. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2022.
Müller, Friederike. Friederike Müller to Sophie Müller. Paris, Wednesday, November 27, 1839. In Uta Goebl-Streicher, Friederike Müller: Listy z Paryża 1839–1845. Translated by Barbara Świderska. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2022.
Müller, Friederike. Friederike Müller to Sophie Müller. Paris, Sunday, May 10, 1840. In Uta Goebl-Streicher, Friederike Müller: Listy z Paryża 1839–1845. Translated by Barbara Świderska. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2022.
Niecks, Friedrich. Fryderyk Chopin jako człowiek i muzyk. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2011.
Pociej, Bohdan. Idea, dźwięk, forma: Szkice o muzyce. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1972.
Pociej, Bohdan. Z perspektywy muzyki: Wybór szkiców. Warszawa: Biblioteka “Więzi,” 2005.
Policht, Piotr. Wacław Szymanowski, Pomnik Fryderyka Chopina. Culture.pl. https://culture.pl/pl/dzielo/waclaw-szymanowski-pomnik-fryderyka-chopina
Poniatowska, Irena. “Nokturny – teksty.” In Siudmak: Chopin. Edited by Sylwia Zabieglińska. Poznań: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina and Rebis, 2021.
Poniatowska, Irena, ed. Chopin w krytyce muzycznej (do I wojny światowej): Antologia. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2011.
Poniatowska, Irena, ed. Chopin w krytyce muzycznej (1918–1939): Antologia. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2015.
Rink, John, and Christophe Grabowski, eds. Annotated Catalogue of Chopin’s First Editions. Cambridge: Cambridge University Press, 1910.
Samsel, Karol. “Wyobraźnia metonimiczna Chopina: Próba charakterystyki na przykładzie korespondencji.” In Chopin (nie)wysłowiony: Wokół listów Chopina... Korespondencja kompozytora jako dzieło i zadanie badawcze. Edited by Ewa Hoffmann-Piotrowska, Urszula Kowalczuk, and Kamila Stępień-Kutera. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2024.
Skowron, Zbygniew. “Pobyt Fryderyka Chopina i George Sand w Genui w maju 1839 roku w świetle nowo odkrytych źródeł.” Rocznik Chopinowski 28 (2020): 33–66.
Stróżewski, Władysław. Wokół piękna: Szkice z estetyki. Kraków: Universitas, 2002.
Sydow, Bronisław, ed. Korespondencja Fryderyka Chopina. Vol. 2. Warszawa: Polski Instytut Wydawniczy, 1955.
Tomaszewski, Mieczysław. Chopin: The Man, His Work and Its Resonance. Translated by John Comber. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2016.
Tomaszewski, Mieczysław. “Chopin’s Stylistic Idiom Between Datum and Novum: From External Inspirations to a Personal Style.” In The Sources of Chopin’s Stile Inspirations and Contexts. Edited by Artur Szklener. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2005.
Valetta, Ippolito. Fryderyk Chopin. Genova: Edizioni Dioscuri, 1990.
Jagiellonian University, Faculty of History, Institute of Musicology, Department of Music Research from the 19th to the 21st Century. ul. Westerplatte 10, 31-033 Kraków, Poland https://orcid.org/0009-0000-3114-681X







