Teologia jako szaleństwo

Grzegorz STRZELCZYK

Instytut Jana Pawła II , Polska


Abstrakt

Artykuł poświęcony jest analizie niektórych aspektów teologii chrześcijańskiej, w których zdaje się ona być opisywalna terminem „szaleństwo” rozumianym jako „postępowanie wykraczające poza przeciętne normy, zwyczaje”. Owo „przekroczenie” sytuuje się źródłowo w nauczaniu i działalności Jezusa (postrzeganych już przez część Jego współczesnych jako szaleństwo), a przedłużone zostaje w dogmatycznych interpretacjach Jego tożsamości (zwłaszcza w dogmatach o Trójcy i wcieleniu). Oparta na nich teologia zgłasza pretensję do umiejętności poznania Boga (jakkolwiek obwarowanego serią zastrzeżeń), co z kolei może być odczytywane jako szaleństwo we współczesnym kontekście. Co więcej, transgresja w stosunku do zakorzenionych przekonań, czy to epistemologicznych, czy to religijnych, prowadzi w niektórych wypadkach do postaw, które identyfikowane mogą być jako „szaleńcze”. Wydaje się jednak, że w owych przejawach szaleństwa ujawniają się jednocześnie intuicje najbardziej nośne i najbardziej żywotne, decydujące o oryginalności chrześcijańskiej tożsamości, a co za tym idzie – chrześcijańskiej teologii.

Słowa kluczowe:

teologia, szaleństwo



Pobierz

Opublikowane
2015-06-30


STRZELCZYK, G. (2015). Teologia jako szaleństwo. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 28(2 (110), 17–30. https://doi.org/10.12887/28-2015-2-110-03

Grzegorz STRZELCZYK 
Instytut Jana Pawła II



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.