Czy należy się obawiać rewolucji w nauce? O przyszłości uprawiania nauki w obrębie szkół badawczych oraz o interdyscyplinarności

Maciej KASPRZYK

Instytut Filozofii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, ul. Kurta Obitza 1, 10-725 Olsztyn , Polska

Maciej S. KUDELSKI

Instytut Filozofii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, ul. Kurta Obitza 1, 10-725 Olsztyn , Polska


Abstrakt

Artykuł zawiera syntetyczną prezentację zjawiska lęku przed rewolucjami w nauce. Autorzy koncentrują się na opisie kontekstów, w których pojawiają się lęki tego rodzaju. Interdyscyplinarny charakter badań naukowych stanowi ważną przyczynę tendencji rewolucyjnych w nauce. Opis tego rodzaju tendencji skontrastowany został z konkretnym modelem uprawiania nauki w tak zwanych szkołach.

Słowa kluczowe:

rewolucje naukowe, lęk, szkoły naukowe, interdyscyplinarność



Pobierz

Opublikowane
2020-01-28


KASPRZYK, M., & KUDELSKI, M. S. (2020). Czy należy się obawiać rewolucji w nauce? O przyszłości uprawiania nauki w obrębie szkół badawczych oraz o interdyscyplinarności. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 28(1 (109). https://doi.org/10.12887/28-2015-1-109-20

Maciej KASPRZYK 
Instytut Filozofii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, ul. Kurta Obitza 1, 10-725 Olsztyn
Maciej S. KUDELSKI 
Instytut Filozofii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, ul. Kurta Obitza 1, 10-725 Olsztyn