Growing Public Visibility of Yezidis in Germany: Strategies for Gaining Public Institution Status
Oral Orpak
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie , PolskaAbstrakt
Niemcy są krajem o największej i najlepiej zorganizowanej diasporze jezydzkiej w Europie. Mio to dążenia jezydów do uzyskania prawego uznania jako mniejszościowej wspólnoty religijnej napotykają istotne wyzwania wynikające ze zdecentralizowanego systemu federalnego oraz braku formalnej konstytucji religii jezydzkiej. W Niemczech uznanie religijne należy do kompetencji krajów związkowych, co z kolei prowadzi do zróżnicowanych rozwiązań i utrudnia formułowanie spójnych strategii. W konsekwencji społeczność jezydzka musi dostosowywać swoje działania do odmiennych ram prawnych poszczególnych regionów. Aby uzyskać oficjalne uznanie, zarówno diaspora, jak i sama religia wymagają dalszej instytucjonalizacji. Zrozumienie, w jaki sposób jezydzi poruszają się w tym rozproszonym systemie integracji oraz jak zachowują swoje tradycje w warunkach presji instytucjonalnych, jest kluczowe dla oceny ich postępów na drodze do oficjalnego uznania. Celem artykułu jest przedstawienie najnowszych przemian w społeczności jezydzkiej w Niemczech oraz omówienie strategii, które podejmują na rzecz osiągnięcia oficjalnego uznania.
Słowa kluczowe:
jezydzi, diaspora jezydzka w Niemczech, oficjalne uznanie, instytucjonalizacja jezydyzmuBibliografia
Ager, A., A. Strang (2008), Understanding Integration: A Conceptual Framework, “Journal of Refugee Studies” 21(2): 166–191. DOI: 10.1093/jrs/fen016.
Alevism Gains Public Institution Status in Germany in Major Victory for Alevis (10.12.2025), Duvar English, https://www.duvarenglish.com/alevism-gains-public-institution-status-in-germany-in-major-victory-for-alevis-news-55415 (18.06.2025).
Alt, A. (8.08.2019), Augsburger Jesiden bauen ersten Gebetsort in Deutschland. Augsburger Allgemeine, https://www.augsburger-allgemeine.de/augsburg/Augsburg-Augsburger-Jesiden-bauen-ersten-Gebetsort-in-Deutschland-id55133916.html (28.05.2025).
Beuter, C., M. Kortmann (2023), Similar Yet Not the Same: Right-Wing Populist Parties’ Stances on Religion in Germany and the Netherlands, “Politics and Religion” 16(2): 374–392. DOI: 10.1017/S1755048322000062.
Bruinessen, M. van (2000), Kürtlük, Türklük, Alevilik: etnik ve dinsel kimlik mücadeleleri [Being a Kurd, a Turk, an Alevi: Ethnic and Religiousdentity Struggles], (Istanbul: İletişim Yayınları).
Dulz, I. (2016), The Displacement of the Yezidis After the Rise of ISIS in Northern Iraq, “Kurdish Studies Archive” 4(2): 131–147. DOI: 10.1163/9789004506138_004.
The German Constitution (“Basic Law”) (n.d.),
https://legislationline.org/sites/default/files/documents/66/Germany_Constitution_excerpts_en.pdf (21.06.2025).
GEA (Gesellschaft Ezidischer AkademikerInnen) (17.09.2014), Über die GEA, https://www.gea-ev.net/%C3%BCber-die-gea/ (10.05.2025).
Habermas, J. (1984), The Theory of Communicative Action, (Boston: Beacon Press).
Habermas, J. (1996), Postmetaphysical Thinking: Philosophical Essay, transl. W.M. Hohengarten, (Cambridge: MIT Press).
Penninx, R. (2004), Integration Processes of Migrants in the European Union and Policies Relating to Integration. Presentation at the Conference on Population Challenges, International Migration and Reproductive Health in Turkey and the European Union, Istanbul, October 11–12, 2004, (Istanbul: Turkish Family Health and Planing Foundation): 1–19, https://www.esiweb.org/pdf/turkeynetherlands/RinnusPenninx.pdf (24.06.2025).
Rodziewicz, A. (2025), Towards the Institutionalization of Yezidism: The Akhtiarate of Georgia and the Yezidi Theological Academy, “Kurdish Studies Journal” 3(1): 38–66. DOI: 10.1163/29502292-bja10009.
Rojnas Foundation for Ezidi Solidarity e.V. [n.d.], Rojnas Foundation for Ezidi Solidarity [Facebook profile] (27.06.2025).
Seiwert, H. (2003), Freedom and Control in the Unified Germany: Governmental Approaches to Alternative Religions Since 1989, “Sociology of Religion” 64(3): 367–375. DOI: 10.2307/3712490.
U.S. Department of State (2021), 2021 Report on International Religious Freedom: Germany, https://www.state.gov/reports/2021-report-on-international-religious-freedom/germany/ (27.06.2025).
Wettich, T. (2022), Transformation Processes in the Yezidi Community in Germany, [in:] Ph. Kreyenbroek, K. Omarkhali (eds.), Yezidism: Between Continuity and Transformation, (Wiesbaden: Harrassowitz): 223–250.
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.






