The possibilities of temporary reintroduction of border control at the internal borders of the Schengen Area in the light of current challenges

Anna Doliwa-Klepacka

Uniwersytet w Białymstoku , Polska
https://orcid.org/0000-0002-1452-3668


Abstrakt

Utworzenie Strefy Schengen było jednym z największych, najbardziej docenianych społecznie, osiągnięć współpracy 22 państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Islandii, Liechtensteinu, Norwegii i Szwajcarii. Zasady przekraczania granic państw członkowskich Unii Europejskiej należą do polityk wspólnych, poddanych szczególnym reżimom, ale szczególnie członkostwo w Strefie Schengen wiąże się z licznymi konsekwencjami w zakresie m.in. kontroli granicznej, określonymi w Kodeksie granicznym Schengen. Jedną z najważniejszych jest zniesienie kontroli na granicach wewnętrznych państw tworzących tę Strefę.

Przyjęcie wspólnych reguł nie pozbawiło jednak państw tworzących Strefę Schengen pewnych prerogatyw do przywrócenia kontroli granicznej na granicach wewnętrznych w wyjątkowych przypadkach. Takim uzasadnieniem jest w szczególności poważne zagrożenie dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa wewnętrznego.

Po raz pierwszy z tej możliwości skorzystała Francja 21 października 2006 r. przywracając na kilka godzin kontrolę na granicy lądowej z Hiszpanią z uwagi na Dni Młodzieży radykalnych młodych Basków w Saint-Pée-sur-Nivelle oraz demonstracje zorganizowane w Bayonne przez komitet wspierający Philippe'a Bidarta. Od tego czasu państwa wielokrotnie korzystały z dostępnego instrumentu. Zwłaszcza rok 2020, który upłynął w cieniu COVID-19 przyniósł nowe wyzwania w tym zakresie. W przedłożonym artykule dokonana zostanie analiza możliwości tymczasowego przywrócenia przez państwa kontroli granicznej na granicach wewnętrznych Strefy Schengen właśnie w kontekście aktualnych wyzwań współczesnego świata.

Słowa kluczowe:

strefa Schengen, strefa Schengen, granice wewnętrzne, tymczasowe przywrócenie kontroli granicznej, tymczasowe przywrócenie kontroli granicznej

De Somer M., Schengen: Quo Vadis?, European Journal of Migration and Law 2020, vol. 22, no. 2, DOI: 10.1163/15718166-12340073.

Doliwa-Klepacka A., Dubowski T., Tymczasowe przywracanie kontroli granicznej na granicach wewnętrznych Schengen jako instrument zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprez masowych – doświadczenia wybranych krajów, in: Przyjazna

granica – rok do Euro 2012, ed. M. Zdanowicz, D. Lutyński, Kętrzyn 2011.

Doliwa-Klepacka A., Zdanowicz M., The European Union Current Asylum Policy: Selected Problems in the Shadow of COVID-19, International Journal for the Semiotics of Law 2020, DOI: 10.1007/s11196-020-09744-3, https://link.springer.com/article/10.1007

%2Fs11196-020-09744-3 [access: 15.03.2021]. Dumbrava C., Towards a Common EU Approach to Lifting Coronavirus-related Restrictions on Freedom of Movement, European Parliamentary Research Service, November 2020, https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2020/659368/EPRS_BRI(2020)659368_EN.pdf [access: 15.03.2021].

Evrard E., Nienaber B., Sommaribas A., The Temporary Reintroduction of Border Controls Inside the Schengen Area: Towards a Spatial Perspective, Journal of Borderlands Studies 2020, vol. 35, no. 3, DOI: 10.1080/08865655.2017.1415164. Full list of Member States’ notifications of the temporary reintroduction of border control at internal borders pursuant to Article 25 et seq. of the Schengen Borders Code (PDF), https://ec.europa.eu/home-affairs/system/files/2021-10/Full%20list%20of%20notifications%2025102021.pdf [access: 30.03.2021].

Galaski J., Are Schengen Border Controls the New Norm?, https://www.liberties.eu/en/stories/are-schengen-border-controls-the-new-norm/17201 [access: 15.03.2021].

Guild E., Covid-19 Using Border Controls to Fight a Pandemic? Reflections From the European Union, Frontiers in Human Dynamics 2020, vol. 2.

The Cost of Non-Schengen. Impact of Border Controls within Schengen on the Single Market, European Parliamentary Research Service, April 2016, https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2016/581383/EPRS_STU%282016%29581383_EN.pdf [access: 15.03.2021].

Votoupalová M., The Wrong Critiques: Why Internal Border Controls Don’t Mean the End of Schengen, New Perspectives. Interdisciplinary Journal of Central & East European Politics and International Relations 2019, vol. 27, no. 1, DOI: 10.1177/2336825X1902700104.


Opublikowane
03-12-2021 — zaktualizowane 16-12-2021


Doliwa-Klepacka, A. (2021). The possibilities of temporary reintroduction of border control at the internal borders of the Schengen Area in the light of current challenges. Studia Prawnicze KUL, (4), 29–42. https://doi.org/10.31743/sp.12637 (Original work published 3 grudzień 2021)

Anna Doliwa-Klepacka  doliwa_klepacka@uwb.edu.pl
Uniwersytet w Białymstoku https://orcid.org/0000-0002-1452-3668



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor oświadcza, że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza jakichkolwiek praw osobistych lub majątkowych osób trzecich oraz, że jego prawa autorskie do utworu nie są ograniczone w zakresie objętym umową podpisywaną z Wydawcą.

Autor publikacji przenosi nieodpłatnie na Wydawcę autorskie prawa majątkowe do składanego do publikacji Utworu (artykułu) bez ograniczeń czasowych i terytorialnych na następujących polach eksploatacji:

a) wytwarzanie, utrwalanie i zwielokrotnianie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;

b) wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu, oraz rozpowszechnianie w postaci otwartego dostępu, zgodnie z treścią licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 Międzynarodowa (zwanej również jako CC BY), dostępnej pod adresem: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl;

c) włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;

d) opublikowanie na stronie internetowej czasopisma, publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, oraz publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;

e) wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu lub innej sieci.

Przeniesienie autorskich praw majątkowych do utworu następuje nieodpłatnie, z chwilą podpisania umowy.