Historia, współczesność i przyszłość katolickich szkół prawniczych – perspektywa amerykańska

Grzegorz Maroń

Uniwersytet Rzeszowski , Polska


Abstrakt

W artykule przedstawiono genezę, ewolucję i stan obecny katolickich szkół prawniczych w USA na tle zachodzących zmian społecznych i kulturowych. Od lat 60-70. minionego stulecia większość z nominalnie katolickich szkół prawniczych w Stanach Zjednoczonych praktycznie nie różni się od swoich świeckich odpowiedników. W ocenie Autora wyraźną katolicką tożsamość tych szkół należy kształtować, kierując się postanowieniami Konstytucji apostolskiej Jana Pawła II Ex Corde Ecclesiae. W pierwszej kolejności tożsamość ta powinna przejawiać się w działalności badawczo-dydaktycznej. Program nauczania studentów oraz twórczość naukowa wykładowców powinny uwzględniać bogatą katolicką tradycję filozoficzno-teologiczną. Katolickie szkoły prawnicze, nie tylko te w Stanach Zjednoczonych, są powołane do integralności religijnej tożsamości z pełnym profesjonalizmem, wiary z rozumem, respektowania katolickiej doktryny i moralności z działaniem ściśle naukowym i krytycznym ukierunkowanym na poszukiwanie i głoszenie obiektywnej prawdy, przekazywania wiedzy studentom z ich duchowo-intelektualną formacją.

Słowa kluczowe:

katolicka szkoła prawnicza, katolicka tożsamość, Stany Zjednoczone, edukacja prawnicza

Anderson A.L., Ex Corde Ecclesiae: Obstacle or Opportunity for Catholic Affiliated Law Schools, Gonzaga Law Review 1999, t. 34.

Bader Aldave B., The Reality of a Catholic Law School, Marquette Law Review 1995, t. 78, nr 2.

Barkan S.M., Jesuit Legal Education: Focusing the Vision, Marquette Law Review 1990, t. 74, nr 1.

Bradley G., Catholic Faith and Legal Scholarship, Journal of Legal Education 1997, t. 47.

Breen J.M., L.J. Strang, A Brief History of American Catholic Legal Education: The Arc of an Uncertain Identity, w: American Law from a Catholic Perspective: Through a Clearer Lens, red. R.J. Rychlak, Lanham 2016.

Breen J.M., L.J. Strang, The Forgotten Jurisprudential Debate: Catholic Legal Thought’s Response to Legal Realism, Marquette Law Review 2015, t. 98, nr 3.

Breen J.M., L.J. Strang, The Thinness of Catholic Legal Education, a Review of Rob­ert J. Kaczorowski, Fordham University Law School: A History, University of St. Thomas Law Journal 2019, t. 15, nr 2.

Breen J.M., L.J. Strang, The Road Not Taken: Catholic Legal Education at the Middle of the Twentieth Century, American Journal of Legal History 2011, t. 51, nr 4.

Breen J.M., L.J. Strang, The Golden Age that Never Was: Catholic Law Schools from 1930-1960 and the Question of Identity, Journal of Catholic Social Thought 2010, t. 7, nr 2.

Breen J.M., Action as the Fruit of Contemplation: A Reply to Bryce, Donnelly, Kalscheur, and Nussbaum, Gonzaga Law Review 2007/2008, t. 43, nr 3.

Breen J.M., The Air in the Balloon: Further Notes on Catholic and Jesuit Identity in Legal Education, Gonzaga Law Review 2007, t. 43, nr 1.

Breen J.M., Justice and Jesuit Legal Education: A Critique, Loyola University Chicago Law Journal 2005, t. 36.
Cafardi N.P., Catholic Law Schools and „Ex Corde Ecclesiae”, or What Makes a Law School Catholic?, University of Toledo Law Review 2001, t. 33.

D’Agostino T.J., Religious Charter Schools: Are They Constitutionally Permissi­ble?, Journal of School Choice 2018, t. 12, nr 4.

DeWolf D., R. Araujo, And God’s Justice Shall Become Ours: Reflections on Teaching Law in a Catholic University, Regent University Law Review 1999, t. 11.

Dutile F., A Catholic Law University, Maybe; But a Catholic Law School?, w: The Chal­lenge and Promise of a Catholic University, red. T. Hesburgh, Notre Dame 1994.

Fitzgerald J., Today’s Catholic Law Schools in Theory and Practice: Are We Preserving Our Identity, Notre Dame Journal of Law, Ethics & Public Policy 2001, t. 15.

Garnett R.W., Whom Should a Catholic University Honor?: „Speaking” with Integrity, Journal of Catholic Legal Studies 2010, t. 49, nr 2.

Gordon D., „Ex Corde Ecclesiae”: The Conflict Created for American Catholic Law Schools, Gonzaga Law Review 1999, t. 34.

Gregory D.L., Ch.J. Russo, Proposals to Counter Continuing Resistance to the Imple­mentation of „Ex Corde Ecclesiae”, St. John’s Law Review 2000, t. 74, nr 3.

Hendershott A., Status Envy. The Politics of Catholic Higher Education, New Bruns­wick 2009.

Hervey J.G., Christian Precepts in the Common Law, The Catholic Lawyer 1961, t. 7, nr 4.

Holmes O.W., Natural Law, Harvard Law Review 1918, t. 32.

Jenkins P., The New Anti-Catholicism: The Last Acceptable Prejudice, New York 2003.

Lee K.P., The Foundations of Catholic Legal Theory. A Primer, w: Recovering Self-Evident Truths: Catholic Perspectives on American Law, red. M.A. Scaperlanda, T.S. Col­lett, Washington 2007.

Leopold A.A., M.E. Kaiser, The Lord in the Law: Reflections on a Catholic Law School, St. Mary’s Law Journal 1993, t. 25.

MacIntyre A., God, Philosophy, Universities: A Selective History of the Catholic Philo­sophical Tradition, Lanham 2009.

Maroń G., Integralność religijna sędziego oraz argumentacja religijna w amerykańskim procesie orzeczniczym, Rzeszów 2018.

Maroń G., Katolicka teoria prawa jako kierunek we współczesnej amerykańskiej juryspru­dencji, Gubernaculum et Administratio 2019, nr 1.

Maroń G., Konstytucyjność aktów ceremonialnego deizmu w świetle orzecznictwa sądów USA, Przegląd Prawa Konstytucyjnego 2017, nr 3.

Marsden G.M., The Outrageous Idea of Christian Scholarship, New York 1998.

Mengler T.M., Why Should a Catholic Law School Be Catholic?, Journal of Catholic Social Thought 2010, t. 7, nr 2.

Miles V.V., Faith-Based Law Schools: Making Mission Matter, Catholic University Law Review 2017, t. 66, nr 4.

Morey M., J.J. Piderit, Catholic Higher Education. A Culture in Crisis, New York 2006.

Morrissey D.J., The Catholic Moment in Legal Education, Marquette Law Review 1995, t. 78, nr 2.

Nelson III L.J., God and Man in the Catholic Law School, The Catholic Lawyer 1981, t. 26, nr 2.

Noonan J., A Catholic Law School, Notre Dame Law Review 1992, t. 67.

Nussbaum S.K., No Man Can Serve Two Masters: A Student Perspective on Jesuit Le­gal Education, Gonzaga Law Review 2007/2008, t. 43, nr 3.

Owens D., American Law Schools in Their Second Century, Journal of Legal Educa­tion 1976, t. 28, nr 2.

Perry M.J., The Idea of a Catholic University, Marquette Law Review 1995, t. 78, nr 2.

Piatt B., Catholic Legal Perspectives, Durham 2012.

Rochowicz A., Edukacja prawnicza w USA, Palestra 1994, nr 7/8.

Shaffer T., Christian Theories of Professional Responsibility, Southern California Law Review 1975, t. 48.

Silecchia L.A., Laudato Si’ and Care for Our Common Home: What Does it Mean for the Legal Professional?, Seattle Journal of Environmental Law 2016, t. 6.

Stabile S.J., Catholic Legal Theory, Journal of Catholic Legal Studies 2005, t. 44.

Stetz M., Best Law Schools for the Devout, PreLaw 2014, Winter, s. 30.

Wayne House H., The Christian and American Law: Christianity’s Impact on Ameri­ca’s Founding Documents and Future Direction, Grand Rapids 1998.

Wolfe Ch., The Ideal of a (Catholic) Law School, Marquette Law Review 1995, t. 78, nr 2.
Pobierz

Opublikowane
30-09-2019


Maroń, G. (2019). Historia, współczesność i przyszłość katolickich szkół prawniczych – perspektywa amerykańska. Studia Prawnicze KUL, (3), 133–164. https://doi.org/10.31743/sp.8900

Grzegorz Maroń 
Uniwersytet Rzeszowski



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor oświadcza, że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza jakichkolwiek praw osobistych lub majątkowych osób trzecich oraz, że jego prawa autorskie do utworu nie są ograniczone w zakresie objętym umową podpisywaną z Wydawcą.

Autor publikacji przenosi nieodpłatnie na Wydawcę autorskie prawa majątkowe do składanego do publikacji Utworu (artykułu) bez ograniczeń czasowych i terytorialnych na następujących polach eksploatacji:

a) wytwarzanie, utrwalanie i zwielokrotnianie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;

b) wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu, oraz rozpowszechnianie w postaci otwartego dostępu, zgodnie z treścią licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 Międzynarodowa (zwanej również jako CC BY), dostępnej pod adresem: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl;

c) włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;

d) opublikowanie na stronie internetowej czasopisma, publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, oraz publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;

e) wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu lub innej sieci.

Przeniesienie autorskich praw majątkowych do utworu następuje nieodpłatnie, z chwilą podpisania umowy.