A notice of the President of the Republic of Poland on vacant judgeships in the Supreme Court – an official document or action?

Jacek Widło

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Poland
https://orcid.org/0000-0003-2685-8155


Abstract

The article analyses the legal nature of an official action taken by the President of the Republic of Poland – a notice on free judgeships (Article 31 § 1 of the Law on the Supreme Court). It attempts to determine whether the President of the Republic of Poland is required to obtain a countersignature, for such a notice, from the Prime Minister. The following conclusions have been formulated: a notice of the President of the Republic of Poland issued under Article 31 § 1 of the Law on the Supreme Court is an official action of the President of the Republic of Poland which, contrary to official acts of the President of Poland, does not require a countersig­nature. Should a different view be adopted according to which a notice of the President of Poland issued under Article 31 § 1 of the Law on the Supreme Court is qualified as an act of the President of the Republic of Poland, it does not require a countersignature because it is included in the concept of a derivative competence follow­ing from the prerogative of the President of the Republic of Poland pursuant to Article 144, Clause 3, Sub-clause 17 of the Constitution of the Republic of Poland. The requirement of a countersignature would be contrary to Article 10 and Article 179 of the Constitution of the Republic of Poland. The action of publishing a notice on vacant judgeships is an obligation, not a right of the President of the Republic of Poland.

 

Keywords:

notice on vacant judgeships, obligation to obtain a countersignature, prerogative of the President



Dąbrowski S., Łazarska A., Komentarz do art. 56, w: Prawo o ustroju sądów powszechnych. Komentarz, red. A. Górski, 2013 [baza danych LEX].

Florczak-Wątor M., Zalasiński T., Opinia prawna w sprawie zgodności z Konstytucją obwieszczenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 24.5.2018 r., Nr 127.1.2018 o wolnych stanowiskach sędziego w Sądzie Najwyższym, wydanego bez kontrasygnaty Prezesa Rady Ministrów, Iustitia 2018, nr 3.

Frankiewicz A., Kontrasygnata aktów urzędowych Prezydenta RP, Kraków 2004.

Garlicki L., Komentarz do art. 109, w: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. 2, red. L. Garlicki, Warszawa 2001.

Granat M., Opinia na temat konieczności kontrasygnaty aktu Prezydenta o wyznaczeniu Marszałka Seniora, Ekspertyzy i opinie prawne. Biuletyn Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu 2002, nr 1 (46).

Gudowski J., T. Ereciński, J. Iwulski, Komentarz do art. 56 w: Komentarz do Ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa, w: Prawo o ustroju sądów powszechnych. Ustawa o Krajowej Radzie Sądownictwa. Komentarz, red. J. Gudowski, 2009 [baza danych LEX].

Kazalska O., Zwolnienie z konstytucyjnego wymogu kontrasygnaty – rozważania na tle niekontrasygnowanych obwieszczeń Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej o wolnych stanowiskach sędziego w Sądzie Najwyższym, Studia Iuridica 2018, nr 76.

Kozłowski K., Komentarz do art. 144, w: Konstytucja RP, t. 2: Komentarz. Art. 87–243, red. M. Safjan, L. Bosek, Warszawa 2016.

Lalak, I. Spór o instytucje kontrasygnaty, w: Ius et Veritas. Księga poświęcona pamięci Michała Staszewicza, red. D. Dudek, A. Janicka, W. Sz. Staszewski, Lublin 2003.

Opaliński B., Kontrasygnata aktów głowy państwa w polskim konstytucjonalizmie. Kontrasygnataw Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997, część II, Ius Novum 2011, nr 3.

Prof. Grajewski: Obwieszczenie bez kontrasygnaty to niebezpieczny precedens, 16.07.2018, https://www.prawo.pl/prawnicy-sady/kontrasygnata-premiera-a-nabor-sedziow-do-sn,234704.html.

Rakowska A., Kontrasygnata aktów głowy państwa w wybranych państwach europejskich, Toruń 2009.

Sarnecki P., Komentarz do niektórych przepisów Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w: Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, 2000, [baza danych LEX].

Sokolewicz W., Pomiędzy systemem parlamentarno-gabinetowym a systemem prezydencko-parlamentarnym: prezydentura ograniczona, lecz aktywna w Polsce i w Rumunii, Przegląd Sejmowy 1996, nr 3.

Sych W., Uzasadnienie do zdania odrębnego SSN Wojciecha Sycha do postanowienia Sądu Najwyższego z dnia 28 marca 2019 r., III KO 154/18, http://www.sn.pl/sprawy/SiteAssets/Lists/Zagadnienia_prawne/AllItems/III_KO_154_18.Uzasadnienie%20zdania%20odr%C4%99bnego%20SSN%20W.%20Sycha.pdf

Szczucki B., Komentarz do art. 31, w: Ustawa o Sądzie Najwyższym. Komentarz, 2018 [baza danych LEX].

Szczucki B., Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej jako organ czuwający nad przestrzeganiem konstytucji, Warszawa 2016.

Wronkowska S., Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa, Poznań 2003.


Published
2021-07-12


Widło, J. (2021). Obwieszczenie Prezydenta RP o wolnych stanowiskach sędziowskich w Sądzie Najwyższym – akt urzędowy czy czynność urzędowa?. Studia Prawnicze KUL, (2), 249–263. https://doi.org/10.31743/sp.11821

Jacek Widło  jwidlo@kul.pl
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II https://orcid.org/0000-0003-2685-8155



License

The Author declares that the Work is original and does not infringe any personal or proprietary rights of third parties, and that She/He has unlimited rights to the Work which are the subject of the Agreement signed with the Publisher.

Author of the publication transfers to the Publisher the economic copyrights to the Work (article) submitted for publication, free of charge, without time and territorial restrictions in the following fields of use:

a) production, recording and reproduction of the copies of the Work by a specific technique, including printing, magnetic recording and digital technology;

b) marketing, lending or rental of the original or copies of the Work, and distribution in the form of open access, in accordance with the license Creative Commons Attribution 4.0 International (also known as CC BY), available at: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl;

c) inclusing the Work in the composition of the collective work;

d) publishing on the website of the journal, public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and rebroadcasting, and making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to them in a place and at a time chosen by them;

e) uploading the Work in an electronic form to electronic platforms or other uploading of the Work in an electronic form to the Internet or other network.

The proprietary copyright to the Work is transferred to the Publisher free of charge upon signing the contract wit the Publisher.