Zażywanie leków OTC przez dzieci i młodzież

Magdalena Zamroczyńska

Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu , Польща
https://orcid.org/0000-0001-6760-1386


Анотація

Leki OTC powinny spełniać wymogi bezpieczeństwa stosowania. Leki te są przeznaczone do zwalczania chorób powszechnych, łatwych do zdiagnozowania, o krótkim czasie leczenia. Są to najczęściej popularne środki przeciwbólowe, środki przeciw przeziębieniu, środki na kaszel i katar, na ból gardła, preparaty stosowane w leczeniu bólów mięśniowych i stawowych, leczeniu alergii, a także problemów gastrycznych. Leki sprzedawane bez recepty są dostępne w aptekach oraz punktach sprzedaży poza aptekami (w sklepach, na stacjach benzynowych). Leki bez recepty mogą być reklamo­wane m.in. w telewizji, Internecie, radiu, prasie. Fałszywe jest przekonanie, że leki bez recepty można zażywać bez kontroli ich dawkowa­nia i interakcji z innymi substancjami, w  szczególności w przypadku zażycia zbyt dużej dawki leku. Leki dostępne bez recepty są wydawane bez zalecenia le­karza, a decyzję o ich stosowaniu podejmuje sam pacjent. W ostatnich latach konsumpcja leków OTC znacznie wzrosła, przede wszystkim z uwagi na ogromną ilość reklam, które zachęcają do ich kupowania, zarazem kreując potrzebę ich stosowania. Powszechna dostępność leków OTC tworzy wrażenie, że są to produkty bezpieczne, co może prowadzić do ignorowania załączonych do leków ulotek informacyjnych, lekomanii czy właśnie sprzedaży leków dzieciom i nieletnim, co może prowadzić do nadużywania przez nich leków OTC oraz uzależnienia od nich.

Ключові слова:

leki OTC, dzieci, nieletni, uzależnienie



Chaniecka K.A., A. Czerw, Wiek a postrzeganie reklamy telewizyjnej leków OTC, „Hygeia Public Health” 2014, nr 49 (1), s. 152-159.

Cichońska M., J. Sudy, A. Kawa, K. Pasiek, Stosowanie leków przeciwbólowych i witamin dostępnych bez recepty. Wyniki badań dotyczących częstotliwości i sposobu brania leków OTC przez Polaków, „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis” 2013, nr 1, z. B, s. 165-198.

Główny Urząd Statystyczny Departament Badań Społecznych, Stan zdrowia ludności Polski w 2009 r., Warszawa 2011, https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/ZO_stan_zdrowia_2009.pdf [dostęp: 10.09.2018 r.].

Jagielska M., Komentarz do art. 23a Prawa farmaceutycznego, [w:] L. Ogiegło (red.), Prawo farmaceutyczne. Komentarz, Warszawa 2015, Legalis.

Kozłowski P., B. Cuch, M. Kozłowska, K. Kozłowska, B. Jędrzejewska, Analiza nawyków i zachowań związanych ze stosowaniem środków przeciwbólowych dostępnych bez recepty, http://ojs.ukw.edu.pl/index.php/johs/article/view/2015%3B5%288%29%3A27-35 [dostęp: 10.09.2018 r.].

Królik E., J. Palacz, A. Wiela-Hojeńska, A. Piwowar, Toksyczność wybranych leków dostępnych bez recepty, „Farmacja Współczesna” 2014, nr 7, s. 197-203.

Nowak-Chrząszczyk B., Komentarz do art. 71a Prawa farmaceutycznego, [w:] W.L. Olszewski (red.), Prawo farmaceutyczne. Komentarz, Warszawa 2016, Legalis.

Motyka M., J.T. Marcinkowski, Nowe metody odurzania się. Cz. I. Leki dostępne bez recepty wykorzystywane w celach narkotycznych, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2014, t. 95, nr 3, s. 504-511.

Potocka-Banaś B., S. Majdanik, K. Korwin-Piotrowska, T. Dembińska, T. Janus, K. Borowiak, Nadużywanie popularnych leków dostępnych bez recepty nowym trendem wśród młodzieży, „Annales Academiae Medicae Stetinensis” 2013, t. 59, nr 1, s. 114-119.

Prędka E., Emisja przekazów handlowych produktów zdrowotnych i leków w programach telewizyjnych, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/leki-i-suplementy/2015_emisja-przekazow-handlowych-produktow-zdrowotnych-lekow-w-programach-telewizyjnych.pdf [dostęp: 10.09.2018 r.].

Ratajczak P., K. Kus, M. Pluskota, D. Koligat, T. Zaprutko, E. Nowakowska, Leki OTC a samoleczenie bólu, „Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu” 2015, nr 3, s. 147-153.


Опубліковано
2018-12-09


Zamroczyńska, M. (2018). Zażywanie leków OTC przez dzieci i młodzież. Studia Prawnicze KUL, (4), 137–152. https://doi.org/10.31743/sp.4717

Magdalena Zamroczyńska 
Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu https://orcid.org/0000-0001-6760-1386



Ліцензія

Автор заявляє, що твір є оригінальним твором і не порушує жодних особистих або майнових прав третіх осіб, a також, що його авторські права на твір не обмежені в межах договору, підписаного з Видавцем.

Автор публікації безоплатно передає Видавцю майнові авторські майнові права на твір (статтю), поданий до публікації, без обмежень що до часу та території в таких сферах використання:

а) виготовлення, запис і збільшення за допомогою певної техніки копій, включаючи техніку друку, магнітний запис та цифрову техніку;

b) введення на ринок, позичання або надання в оренду оригіналу чи копій Твору та розповсюдження у формі відкритого доступу відповідно до змісту ліцензії Creative Commons Визнання Авторства 4.0 Міжнародна (також відомої як CC BY), доступної за адресою:

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl;

c) включення Твору до складу колективного твору;

d) оприлюднення на веб-сайті журналу, публічне виконання, виставка, демонстрація, відтворення, трансляція та ретрансляція, а також надання Твору доступним для громадськості таким чином, щоб кожен міг мати доступ до них у місці та в час, вибраний ними;

e) завантаження Твору в електронній формі на електронні платформи або інше завантаження Твору в електронній формі в Інтернет чи іншу мережу.

Авторські майнові права на твір передаються безоплатно при підписанні договору.