Skuteczność jako determinanta działań organów jednostek samorządu terytorialnego
Magdalena Kisała
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Польщаhttps://orcid.org/0000-0003-4593-0394
Анотація
Na jednostki samorządu terytorialnego został nałożony ustawowy obowiązek wykonywania zadań publicznych - zadań własnych, których celem jest zaspokajanie potrzeb wspólnot samorządowych. W związku z tym jednostki samorządowe mają także obowiązek podejmowania takich czynności i wyboru takich instrumentów prawnych, aby ich realizacja była skuteczna, czyli osiągała zamierzone cele lub przynajmniej przybliżała się do nich. Na skuteczność działania organów jednostek samorządu terytorialnego wpływa: wykonywanie ich przez jednostki podziału terytorialnego odpowiedniego szczebla, właściwe przyporządkowanie zadań i kompetencji, zgodnie z zasadami decentralizacji i pomocniczości, ustalanie wewnętrznej struktury administracyjnej, tworząc jednostki dostosowane do specyficznych potrzeb i umożliwiające skuteczne zarządzanie. Nie bez znaczenia pozostaje także kwestia odpowiedniego finansowania, często bezpośrednio warunkująca skuteczność realizacji zadań publicznych.
Ключові слова:
skuteczność, samorząd terytorialny, zadania publiczneПосилання
Cieślak S., Praktyka organizowania administracji publicznej, Warszawa 2004.
Dawidowicz W., Zagadnienia ustroju administracji państwowej w Polsce, Warszawa 1970.
Górski M., Zasada subsydiarności a zakres kompetencji w ochronie środowiska, [w:] E. Ura (red.), Granice samodzielności wspólnot samorządowych. Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Baranów Sandomierski 22-25 maja 2005 r., Rzeszów 2005.
Izdebski H., Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, Warszawa 2014.
Jagoda J., Komentarz do art. 2, teza 14, [w:] B. Dolnicki (red.), Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, Warszawa 2016.
Jagoda J., Tryb wyborów organów wykonawczych a ich relacje z organami stanowiącymi jednostek samorządu terytorialnego, [w:] M. Stec, K. Małysa-Sulińska (red.), Pozycja ustrojowa organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego, Warszawa 2014.
Jaworska-Dębska B., Zadania samorządu terytorialnego, [w:] M. Stahl (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2019.
Juchniewicz E., Budżet zadaniowy, [w:] A. Drwiłło (red.), Podstawy finansów i prawa finansowego, Warszawa 2018.
Kopyściańska K., Budżet zadaniowy, [w:] W. Miemiec (red.), Prawo finansów publicznych z kazusami i pytaniami, Warszawa 2018.
Kornberger-Sokołowska E., M. Bitner, Prawo finansów samorządowych, Warszawa 2018.
Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1975.
Leszczyński L., Stosowanie generalnych klauzul odsyłających, Kraków 2001.
Lubińska T. (red.), Budżet zadaniowy w Polsce. Reorientacja z wydatkowania na zarządzanie pieniędzmi publicznymi, Warszawa 2007.
Lubińska T. i in., Budżet zadaniowy w Polsce – istota, struktura, metodyka, [w:] T. Lublińska (red.), Nowe zarządzanie publiczne – skuteczność i efektywność. Budżet zadaniowy w Polsce, Warszawa 2009.
Łukasiewicz J., Prawne uwarunkowania skuteczności działań administracji państwowej, Lublin 1990.
Niżnik-Dobosz I., Natura zadań samorządu terytorialnego, [w:] M. Stec, S. Płażek (red.), Charakter i konstrukcja zadań samorządu terytorialnego, Warszawa 2017.
Pszczołowski T., Celowość, skuteczność i efektywność, „Prakseologia” 1977, nr 3.
Sołtyk P., M. Dębowska-Sołtyk, Finanse samorządowe, Warszawa 2016.
Sułkowski M., R. Wolniak, Przegląd stosowanych metod oceny skuteczności i efektywności organizacji zorientowanych na ciągłe doskonalenie, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej” Organizacja i Zarządzanie 2013, z. 67.
Szpor A., Państwo a subsydiarność jako zasada prawa w UE i w Polsce, „Samorząd Terytorialny” 2001, nr 1/2.
Ścieszka I., Wspólna obsługa, jednostki obsługiwane, [w:] S. Gajewski, A. Jakubowski (red.), Ustawy samorządowe. Komentarz, Warszawa 2018.
Ura E., Prawo administracyjne, Warszawa 2015.
Wiktorowska A., Samorząd terytorialny, [w:] J. Jagielski, M. Wierzbowski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2019.
Wojciechowska K., Zawieszenie organów. Zarząd komisaryczny, [w:] S. Gajewski, A. Jakubowski (red.), Ustawy samorządowe. Komentarz, Warszawa 2018.
Zalewski A., Reformy sektora publicznego w duchu nowego zarządzania publicznego, [w:] A. Zalewski (red.), Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, Warszawa 2007.
Zdyb M., Interes jednostki w sferze luzów normatywnych (pojęcia nieostre), „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” Sectio G Ius 1991, nr 1.
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор заявляє, що твір є оригінальним твором і не порушує жодних особистих або майнових прав третіх осіб, a також, що його авторські права на твір не обмежені в межах договору, підписаного з Видавцем.
Автор публікації безоплатно передає Видавцю майнові авторські майнові права на твір (статтю), поданий до публікації, без обмежень що до часу та території в таких сферах використання:
а) виготовлення, запис і збільшення за допомогою певної техніки копій, включаючи техніку друку, магнітний запис та цифрову техніку;
b) введення на ринок, позичання або надання в оренду оригіналу чи копій Твору та розповсюдження у формі відкритого доступу відповідно до змісту ліцензії Creative Commons Визнання Авторства 4.0 Міжнародна (також відомої як CC BY), доступної за адресою:
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl;
c) включення Твору до складу колективного твору;
d) оприлюднення на веб-сайті журналу, публічне виконання, виставка, демонстрація, відтворення, трансляція та ретрансляція, а також надання Твору доступним для громадськості таким чином, щоб кожен міг мати доступ до них у місці та в час, вибраний ними;
e) завантаження Твору в електронній формі на електронні платформи або інше завантаження Твору в електронній формі в Інтернет чи іншу мережу.
Авторські майнові права на твір передаються безоплатно при підписанні договору.