„Bo w Ługańsku jest tak pięknie, jak w Cannes” – historia o marzeniach i cierpieniach ukraińskiej społeczności, przedstawiona w Polskiej przestrzeni teatralnej (spektakl Mój sztandar zasikał kotek. Kroniki z Donbasu wg. Leny Laguszonkowej)
Wiktoria Staszkiewicz
a:1:{s:5:"pl_PL";s:45:"Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II";} , PolskaAbstrakt
Streszczenie. W niniejszym artykule autorka przybliża postać Leny Laguszonkowej oraz spektakl, który powstał w oparciu o jej dramaturgię – Mój sztandar zasikał kotek. Kroniki z Donbasu w reżyserii Aleksandry Popławskiej, wystawiany w Teatrze Rozmaitości w Warszawie.
Lena Laguszonkowa urodziła się w 1984 roku w Stanicy Ługańskiej. Ukończyła wydział historii Ługańskiego Państwowego Uniwersytetu im. Tarasa Szewczenki. W Ługańsku podejmowała różnego rodzaju pracę, a po kilku latach przeniosła się do Kijowa. Jako dramatopisarka zadebiutowała w 2018 roku sztuką Baza. Autorka poruszyła w niej tematykę związaną z kobietami i prostytucją. Sztuka można było zobaczyć na festiwalu „Tydzień sztuki aktualnej”. W 2022 roku w wyniku wojny, Lena wraz z bliskimi wyjechała do Polski. Ciepło przyjęło ją tutaj środowisko teatralne, dzięki czemu podjęła współpracę z Teatrem Rozmaitości i Teatrem Polskim w Bydgoszczy.
Mój sztandar zasikał kotek. Kroniki z Donbasu powstał na podstawie trzech tekstów Laguszonkowej – Pipidówy, Matki Gorkiego i Mój sztandar zasikał kotek. To sztuka o marzeniach, pragnieniach, rozczarowaniach, bólu i cierpieniu, o kryzysie i poszukiwaniu tożsamości. Główna bohaterka, pochodząca z prowincjonalnego miasteczka – Stanica Ługańska chce jak najszybciej z niego wyjechać i spełniać swoje artystyczne aspiracje. Sztuka pokazuje różne pokolenia wychowywane w Ukraińskich realiach, próbując nam je przybliżyć i pokazać jak wojna wpływa na społeczność.
Słowa kluczowe:
dramat, wojna, poszukiwanie tożsamości, teatr, spektaklBibliografia
Borakiewicz Wojciech. 2023. Aurora. Nagroda Dramaturgiczna Miasta Bydgoszczy 2023. Kandydaci z 17 krajów. „Bydgoszcz Informuje” 13.05.2023. W: https://bydgoszczinformuje.pl/aurora-nagroda-dramaturgiczna-miasta-bydgoszczy-2023-kandydaci-z-17-krajow/ [dostęp: 12.06.2023].
Centkowski Michał. 2023. Szukając siebie. „Vogue Polska” nr 4. W: https://e-teatr.pl/szukajac-siebie-36531 [dostęp: 2.07.2023].
Dikì lûdi. 2019. Kiïvsʹkij nacìonalʹnij akademìčnij «Molodij teatr». W: https://molodyytheatre.com/repertoire/dyki-lyudy [dostęp: 14.06.2023] [Дикі люди. 2019. Київський національний академічний «Молодий театр». W: https://molodyytheatre.com/repertoire/dyki-lyudy [dostęp: 14.06.2023].
Katowice. Czytanie sztuki Leny Laguszonkowej „Matka Gorkiego”. 2022. „e-teatr” 17.05.2022. W: https://e-teatr.pl/katowice-czytanie-sztuki-leny-laguszonkowej-matka-gorkiego-25398 [dostęp: 20.06.2023].
Krivicʹka Olena. 2001. Tolerantnìstʹ či konfrontacìâ: vektori etnokonflìktnogo potencìalu Ukraïni. „Lûdina ì polìtika” nr 6: 3–22 [Кривицька Олена. 2001. Толерантність чи конфронтація: вектори етноконфліктного потенціалу України. „Людина і політика” nr 6: 3–22.
Kuromiya Harari. 1998. Freedom and Terror in the Donbas. A Ukrainian-Russian Borderland, 1870s–1990s. Cambridge – New York: Cambridge University Press.
Lâgušonkova Lêna. 2020. Bìblìoteka ukraïnsʹkoï dramaturgii. W: https://ukrdramalib [Лягушонкова Лєна. 2020. Бібліотека української драматургії. W: https://ukrdramalib.com.ua/lyagushonkova-lyena/ [dostęp: 15.06.2023].
Laguszonkowa Lena. 2022. Pipidówa. Tłum. A. Piotrowska. „ZAiKS.TEATR” listopad-grudzień: 3. W: https://app.zaiks.org.pl/media/p5shncgb/informator-zaiks-teatr-nowos-ci-listopad-grudzien-2022.pdf [dostęp: 20.06.2023].
Maciejewski Jakub. 2022. Wojna. Reportaż z Donbasu. Kraków: Biały Kruk.
Matka Gorkiego. 2023. „Klub Żak”. W: https://klubzak.com.pl/pl/kalendarz/MATKA-GORKIEGO~z1795 [dostęp: 15.06.2023].
Mój sztandar zasikał kotek. Kroniki z Donbasu, reż. Aleksandra Popławska. 2023. Teatr Rozmaitości. W: https://trwarszawa.pl/program/moj-sztandar-zasikal-kotek-kroniki-z-donbasu/ [dostęp: 10.07.2023].
Paschalski Beniamin. 2023. Nasi-wasi-wasi-nasi. „e-teatr.pl” 15.05.2023. W: https://e-teatr.pl/nasi-wasi-wasi-nasi-37198 [dostęp: 18.06.2023].
Polìŝuk Âroslav. 2018. Dosvìd lokalʹnoï ìdentičnostì. „Studia Ukrainica Posnaniensia” VI: 257–267 [Поліщук Ярослав. 2018. Досвід локальної ідентичності. „Studia Ukrainica Posnaniensia” VI: 257–267]. (Crossref)
Reid Anna. 2016. Pogranicze. Podróż przez historię Ukrainy 988–2015. Tłumaczenie Wojciech Tyszka. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Rìč-Rìč. 2021. Wild Theatre. W: https://wild-t.com.ua/afisha/rich-rich/ [dostęp: 14.06.2023] [Річ-Річ. 2021. Wild Theatre, W: https://wild-t.com.ua/afisha/rich-rich/ [dostęp: 14.06.2023].
Vinničenko Sergìj. 2022. Lêna Lâgušonkova – 1 z 3: ditâča #travmamistectvom, porâtunok Vìktûkom, avtorsʹkij debût. „Teatralʹna ribolovlâ”. W: http://www.t-fishing.co.ua/product/lyahushonkova-lyena/ [dostęp: 9.06.2023] [Винниченко Сергій. 2022. Лєна Лягушонкова – 1 з 3: дитяча #травмамистецтвом, порятунок Віктюком, авторський дебют. „Театральна риболовля”. W: http://www.t-fishing.co.ua/product/lyahushonkova-lyena/ [dostęp: 9.06.2023].
Vinničenko Sergìj. 2022. Lêna Lâgušonkova – 2 z 3: tvorennâ p'ês, moldavsʹkij Mìkì Maus j polʹsʹkij dosvìd teatru. „Teatralʹna ribolovlâ”. W: http://www.t-fishing.co.ua/product/lyahushonkova-lyena/ [dostęp: 9.06.2023] [Винниченко Сергій. 2022. Лєна Лягушонкова – 2 з 3: творення п'єс, молдавський Мікі Маус й польський досвід театру. „Театральна риболовля”. W: http://www.t-fishing.co.ua/product/lyahushonkova-lyena/ [dostęp: 9.06.2023].
Warszawa. „Mój sztandar zasikał kotek. Kroniki z Donbasu” na zakończenie sezonu w TR Warszawa. 2023. „e-teatr.pl” 26.06.2023. W: https://e-teatr.pl/warszawa-moj-sztandar-zasikal-kotek-kroniki-z-donbasu-na-zakonczenie-sezonu-w-tr-warszawa-38800 [dostęp: 2.07.2023].
Wojciechowski Marcin. 2006. Pomarańczowy Majdan. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
a:1:{s:5:"pl_PL";s:45:"Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II";}