The dystopian dimension of Artem Chapai’s work (based on the novels Chervona zona and Ponayikhaly)

Ryszard Kupidura

Adam Mickiewicz University in Poznań image/svg+xml , Poland


Abstract

This text is an attempt to interpret the novels Chervona zona (2014) and Ponayikhaly (2015) by Artem Chapai as an update of the dystopian genre. In the case of the first title, we can speak of a classic dystopia, containing a number of features typical of similar texts, such as the existence of worlds isolated by a wall, the presence of a hero bearing the characteristics of the “last man”, or the resistance of the oppressed. Ponayikhaly is interpreted as a migration dystopia constituting the writer's critical commentary on both the phenomenon of mass labour migration in Ukraine and private utopias based on the illusion of the possibility of achieving a happy future at the cost of a seemingly temporary loosening of ties with loved ones.

Keywords:

dystopia, Artem Chapai, Ukrainian literature, Polish emigration, “last man”



Bogusław Bakuła. 2011. Ironia i komizm we współczesnej słowiańskiej antyutopii literackiej (na przykładzie powieści E. Bondy’ego, T. Konwickiego, W. Wojnowicza, W. Pielewina). „Slavia Occidentalis” nr 68: 45–56.

Čapaj Artem. 2014. Červona zona. Kiïv: Nora-Druk. [Чапай Артем. 2014. Червона зона, Київ: Нора-Друк].

Czapaj Artem. 2023. Chwasty. Tłum. R. Kupidura. Warszawa: Anagram.

Dutchak Oksana. 2022. 10 Terrible Leftist Arguments against Ukrainian Resistance. “Commons”, 22 Jun. In: https://commons.com.ua/uk/10-zhahlivih-livackih-argumentiv-proti-ukrayinskogo-oporu/ (accessed: 1.09.2024).

Lanin Boris. 2021. Some New Terms in Dystopian Studies. „Caietele Echinox” vol. 46: 275–282.

Pavlûkovsʹkij Êvgen, Lukerenko Kirilo. 2016. V Ukraïnì velika kìlʹkìstʹ prihilʹnikìvlìvih ìdej, – Artem Čapaj. In: https://hromadske.radio/podcasts/hromadska-hvylya/v-ukrayini-velyka-kilkist-pryhylnykiv-livyh-idey-artem-chapay [Dostęp: 1.09.2024]. [Павлюковський Євген, Лукеренко Кирило. 2016. В Україні велика кількість прихильників лівих ідей, – Артем Чапай. “Громадське радіо”, 02 лютого. В: https://hromadske.radio/podcasts/hromadska-hvylya/v-ukrayini-velyka-kilkist-pryhylnykiv-livyh-idey-artem-chapay] (accessed: 1.09.2024).

Prezentaciâ romana “Ponaehali”. V gostâh studii – avtor knigi Artem Čapaj. In: https://www.youtube.com/watch?v=z7coqOw329o [Презентация романа “Понаехали”. В гостях студии – автор книги Артем Чапа. В: https://www.youtube.com/watch?v=z7coqOw329o] (accessed: 1.09.2024).

Romanenko Olena. 2022. Mìgracìjnij diskurs sučasnoï ukraïnsʹkoï lìteraturi: teoretična modelʹ ì tematičnì gorizonti. „Studia Ukrainica Posnaniensia”, № 10(1): 193–212. [Романенко Олена. 2022. Міграційний дискурс сучасної української літератури: теоретична модель і тематичні горизонти. „Studia Ukrainica Posnaniensia”, № 10(1): 193–212].

Rosenfeld Aaron S. 2021. Character and Dystopia: The Last Men, New York: Taylor & Francis.

Rudak Larisa. 2023. Ŝaslive majbutnê. In: Tu już nie jest się takim jak wszyscy: 1 i 101 dzień Ukraińców w Polsce. Ed. R. Kupidura. Poznań: Wydawnictwo Miejskie Posnania: 3–47. [Рудак Лариса. 2023. Щасливе майбутнє. W: Tu już nie jest się takim jak wszyscy: 1 i 101 dzień Ukraińców w Polsce. Red. R. Kupidura. Poznań: Wydawnictwo Miejskie Posnania: 37–47].

Ursulenko Anna. 2016. Wojna w dystopii – dystopia jako antywojna (na materiale powieści Kaharłyk Ołeha Szynkarenki). „Slavia Occidentalis” nr 73/2: 95–106.

Žadan Sergìj. 2010. Immigrant song. „Kritika” nr 9–10: 35–39. In: http://krytyka.com/ua/articles/immigrant-song [Жадан Сергій. 2010. Immigrant song. „Критика” № 9–10: 35–39. В: http://krytyka.com/ua/articles/immigrant-song]. (accessed: 1.09.2024).


Published
2024-12-30


Kupidura, R. (2024). Dystopijny wymiar twórczości Artema Czapaja (na materiale powieści "Czerwona zona" oraz "Ponajichały"). TEKA Komisji Polsko-Ukraińskich Związków Kulturowych, 6(19), 27–36. https://doi.org/10.31743/tkpuzk.17784

Ryszard Kupidura  ryszardk@amu.edu.pl
Adam Mickiewicz University in Poznań image/svg+xml


License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.