"Podolanka wychowana w stanie natury, życie i przypadki swe opisująca" ["Podolanka brought up in a state of nature, describing her life and cases"]. A new type of female personality in the novel by Michał Dmytro Krajewski .

Katarzyna Wyzińska

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Poland
https://orcid.org/0000-0003-0385-8670


Abstract

The Podolian Girl (Podolanka), the book written by Michał Dymitr Krajewski, had multiple editions and has been widely debated in press and in private circles. This novel turned out to be appealing and provocative work. The author not only introduced the innovative, though controversial concept of youth education but, what is more, he presented the new type of female protagonist in the age of the Enlightenment. On the one hand, she is not like fashionable women- she is independent, courageous and consistent in her actions. On the other hand, she is portrayed as an obedient, humble and fully aware of her lack of education. This new type of heroine is torn between world of fashionable women and the world of powerful, omnipotent and omniscient men. All her personality traits like: submissiveness and ignorantness, shyness and helplessness when it comes to asking for her rights- all of the mentioned qualities prove the success of an educational experiment. The author succeeded in providing the readers with a new literary archetype (in the light of other literary types of female protagonists of the Enlightenment) – a woman portrayed as submissive to men.

Keywords:

Michał Dymitr Krajewski; Podolanka



Bogdziewicz Henryk. 2005. Działalność literacka polskiego środowiska pijarskiego w dobie oświecenia. Kraków: „Universitas”.

Guzek Andrzej Krzysztof. 2002. Polemiki literackie. W: Teresa Kostkiewiczowa, Alina Aleksandrowicz-Ulrich. Słownik literatury polskiego Oświecenia. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Kaczyński Paweł. 2009. Rodzina w literaturze stanisławowskiej. Motywy – konwencje – poglądy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Krajewski Michał Dymitr. 2002. Podolanka w stanie natury wychowana. Kraków: „Universitas”.

Pawlik-Kwaśniewska Weronika. Codzienność eksperymentu. „Podolanka” Michała Dymitra Krajewskiego. W: Codzienność i niecodzienność oświeconych. 1: Przyjemności, pasje i upodobania. Red. Mazurkowa B. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego: 253–260.

Pietraszko Stanisław. 1966. Doktryna literacka polskiego klasycyzmu. Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich.

Szybiak Irena. 2004. O rodzicielskich zaletach i wadach oświeceniowej polskiej publicystyce edukacyjnej. W: Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku. Red. Jakubiak K., Winiarz A. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego: 35–46.

Zatorska Izabella. 2007. Francuska edukacja postępowa w oczach Polaków z drugiej połowy XVIII wieku. W: W stronę Francji... Z problemów literatury i kultury polskiego Oświecenia. Red. Wichrowska E., Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego: 128–140.


Published
2021-12-14


Wyzińska, K. (2021). "Podolanka wychowana w stanie natury, życie i przypadki swe opisująca". Nowy typ osobowości kobiety w powieści Michała Dymitra Krajewskiego. TEKA Commission of Polish-Ukrainian Cultural Ties, 6(15), 9–17. https://doi.org/10.31743/teka.13371

Katarzyna Wyzińska  katarzynawyzinska.92@gmail.com
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II https://orcid.org/0000-0003-0385-8670