Christological Heterodoxy as a Threat to the Kerygma in the Theology of Father Raniero Cantalamessa

Michał Zborowski

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii , Polska
http://orcid.org/0000-0001-9927-6397


Abstrakt

Any attempt to reduce or disintegrate the Christological dogma is not without an impact on the basic message of the good news, the Kerygma, as well as on its soteriological implications. The theological challenge is to make every effort to proclaim the first message as the announcement of the fullness of the revealed truth, but also to indicate the dangers arising from incomplete or unorthodox proclamation. The article presents negative consequences of heterodox Christological tendencies for the reality of the Kerygma in theology of Father Raniero Cantalamessa. These dogmatic threats and their consequences focus on the person of Jesus Christ and the mysteries of His death and resurrection.


Baron A., Spór o Pawła, spór o człowieka czy spór o Boga: refleksje na marginesie kontrowersji pelagiańskiej, in: Pelagiusz, Komentarz do Listu św. Pawła do Rzymian (Źródła Myśli Teologicznej 15), Kraków 1999, p. 7–167.
Bartnik Cz., Dogmatyka katolicka, t. 1, Lublin 2012.
Benedict XVI, Encyklika “Deus caritas est”, Wrocław 2006.
Bouyer L., Syn Przedwieczny, transl. P. Rak, W. Dzieża, Kraków 2000.
Breviarium Fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, red. I. Bokwa, Poznań 2007.
Cantalamessa R., Maryja zwierciadłem dla Kościoła, transl. J. Królikowski, Warszawa 1994.
Cantalamessa R., Wsłuchani w Ducha Świętego, transl. J. Pawalus, J. Stachurska, M. Rogozińska, I. Ciapara, Kraków 1994.
Cantalamessa R., Jezus Chrystus Święty Boga, transl. W. Polczyk, Wrocław 2000.
Cantalamessa R., Kontemplując Trójcę, transl. P. Cembrowicz, Kraków 2003.
Cantalamessa R., Tajemnica chrztu, transl. G. Niedźwiedź, Wrocław 2006.
Cantalamessa R., Tajemnica głoszenia Słowa Bożego, transl. G. Niedźwiedź, Wrocław 2007.
Cantalamessa R., Tajemnica Paschalna u Ojców Kościoła, w: Przesłanie Zmartwychwstania, red. G. Sztok, transl. J. Merecki, Kraków 2007, p. 68–83.
Cantalamessa R., Wspominając błogosławioną Mękę, transl. T. Bargiel, Kraków 2007.
Cantalamessa R., Proroctwo i modlitwa, transl. L. Rodziewicz-Doktór, Kraków 2011.
Cantalamessa R., Moc krzyża, transl. M. Przeczewski, Kraków 2013.
Cantalamessa R., Życie w Chrystusie. Duchowe przesłanie Listu do Rzymian, transl. M. Przeczewski, Kraków 2014.
Francis, Apostolic exhortation Evangelii Gaudium, Kraków 2013.
Francis, Apostolic exhortation Amoris Laetitia, Kraków 2016.
Francis, Apostolic exhortation Gaudete et exsultate, Kraków 2018.
Góźdź K., Bóg, Ojciec Jezusa Chrystusa, w: Bóg – Ojciec wszystkich, red. K. Góźdź, J. Lekan, Lublin 1999, p. 101–122.
Góźdź K., Kościół zbawienia, Lublin 2010.
Granat W., Kopeć E., Jezus Chrystus. Historia i tajemnica, Lublin 1982.
Grecko-polski Nowy Testament. Wydanie interlinearne z kluczem gramatycznym, z kodami Stronga i Popowskiego oraz pełną transliteracją greckiego tekstu, transl. R. Popowski, M. Wojciechowski, Warszawa 2014.
Grzegorz z Nazjanzu [Gregory of Nazianzus], Listy, transl. J. Stahr, Poznań 1933.
Jagodziński M., Communio dzięki komunikacji. Teologiczny wymiar teorii komunikatywnego działania w eklezjologii Medarda Kehla SJ, Radom 2002.
Katechizm Kościoła katolickiego [Catechism of the Catholic Church], Poznań 2002.
Kelly J.N.D., Początki doktryny chrześcijańskiej, transl. J. Mrukówna, Warszawa 1988.
Kudasiewicz J., Jezus historii a Chrystus wiary, Lublin 1987.
Kudasiewicz J., Witczyk H., Jezus i Ewangelie w ogniu dyskusji, Kielce 2011.
Masson H., Słownik herezji w Kościele katolickim, transl. B. Sęk, Katowice 1993.
Mastej J., Rusecki M., Historyczność Jezusa Chrystusa, in: Leksykon teologii fundamentalnej, ed. M. Rusecki, K. Kaucha, Lublin–Kraków 2002, 504–521.
Mickiewicz F., Przyjaciele Oblubieńca. Studium biblijne, Ząbki 2016.
Napiórkowski S.C., Jak uprawiać teologię, Wrocław 1994.
Pascal B., Myśli, transl. T. Boy-Żeleński, Warszawa 2008.
Pietras H., Herezje, Kraków 2019.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, opracował Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań 2000.
Pitre B., Jesus the Bridegroom: The Greatest Love Story Ever Told, New York 2014.
Romaniuk K., Jezus historii a Chrystus wiary. Refleksje metodologiczne, “Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 23 (1976) 1, p. 39–48.
Rusecki M., Pan zmartwychwstał i żyje. Zarys teologii rezurekcyjnej, Warszawa 2006.
Seweryniak H., Świadectwo i sens, Płock 2003.
Seweryniak H., Teologia fundamentalna, vol. 1, Warszawa 2010.
Valli A.M., Il bambino che portava acqua. Una vita a servizio della Parola, Milano 2014.
Zborowski M., Typologie chrystologiczne, czyli Orygenesa próba odpowiedzi na pytanie: Kim jest Jezus, na podstawie komentarzy i homilii do ewangelii synoptycznych, “Resovia Sacra” 22 (2015), p. 367–386.
Zborowski M., Jakie poznanie Syna przynoszą kerygmatyczne formuły „za nas” i „dla nas” (por. Rz 4,25)?, in: Imago Dei – Imago Christi. Na Obraz Boży, ed. A. Małek, Ł. Rzepka, Kraków 2018, p. 31–47.

Opublikowane
2020-07-22



Michał Zborowski 
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii http://orcid.org/0000-0001-9927-6397



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.