Postpandemiczna przyszłość ludzkości a humanizm chrześcijański

Bogdan Ferdek

Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu , Polska
https://orcid.org/0000-0001-5787-0523


Abstrakt

Pandemia covid 19 okazała się wielkim resetem humanizmu. Pandemia zdegradowała bowiem człowieka w imię człowieka. Dla ratowania człowieka pozbawiono go wolności i nienaruszalnych praw. Pandemia stała się bodźcem do powstania różnych wizji świata po pandemii. Jedną z tych wizji przedstawił włoski filozof Georgio Agamben w książce: Where are we now? The epidemic as politics. Dla Agambena pandemia jest ilustracją stanu wyjątkowego i nagiego życia. Również pospandemiczny świat będzie stanem wyjątkowym, bazującym na nagim życiu. Inną wizję pospandemicznego świata przedstawili Klaus Schwab i Thierry Malleret w książce Covid-19: The Great Reset. Klaus Schwab jest założycielem Światowego Forum Ekonomicznego z Davos. Według niego pandemia dokonała resetu starej normalności. Świat znany jeszcze w pierwszych miesiącach 2020 roku przeszedł do historii jako era przed koronawirusem. Reset ery przed koronawirusem jest początkiem ery po koronawirusie. W obydwóch wizjach brakuje miejsca dla chrześcijańskiego humanizmu. W postpandemicznej erze opisywanej przez Agambena i Schwaba są widoczne próby zastąpienia osoby nową biometryczną tożsamością człowieka, sprowadzającą się do czystych danych biologicznych, takich jak odciski palców i fotografia cyfrowa. Nowa bezosobowa tożsamość człowieka będzie się więc opierała na „nagich” danych biologicznych. Człowiek otrzyma tożsamość bez osoby. Pomimo że postpandemiczne wizje nie mają miejsca dla humanizmu chrześcijańskiego, to jednak są teologicznie zadłużone. W miejsce stwórczego Boga stawiają twórczego człowieka. Ten twórczy człowiek nie jest już Prometeuszem, który wykrada Bogu tajemnice. On sam chce być Bogiem. Teologiczne zadłużenia wizji Agambena i Schwaba są jakby wołaniem o eksperyment z humanizmem chrześcijańskim.

 

Słowa kluczowe:

humanizm, stan wyjątkowy, nagie życie, reset, osoba

Agamben G., Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie, Warszawa 2008.

Agamben G., Where are we now? The epidemic as politics, Lanham–Boulder–New York–London 2021.

Guzowski K., Nowość humanizmu chrześcijańskiego, w: W. Granat, Fenomen człowieka. U podstaw humanizmu chrześcijańskiego, Lublin 2007, s. 5–10.

Granat W., Fenomen człowieka. U podstaw humanizmu chrześcijańskiego, Lublin 2007.

Harari Y.N., The world after coronavirus, „Financial Times”, www.ft.com/content/19d90308-6858-11ea-a3c9-1fe6fedcca75 [dostęp: 1.12.2022].

Hołub G., Transhumanizm a koncepcja osoby, „Ethos” 28 (2015) 3, s. 83–94.

Odifreddi P., Caro papa te scrive. Un matematico ateo in confront con il papa teologo, Mediolan 2011.

Onfray M., Traktat ateologiczny, Warszawa 2008.

Schwab K., Czwarta rewolucja przemysłowa, Warszawa 2018.

Schwab K., Malleret T., Covid-19: The Great Reset, Leipzig 2020.

Szymański K., „Kwintesencja” transhumanizmu, „Kultura i Wartości” 13 (2005) 1, s. 189–199.

Transhumanizm and Transcendence. Christian Hope in an Age of Technological Enhancement, red. R. Cole-Turner, Washington 2011.

Wincław D., Czy bezosobowa tożsamość jest możliwa? O „zdemaskowanej” idei osoby Giorgio Agambena, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 42 (2017) 1, s. 55–67. (Crossref)

Pobierz

Opublikowane
2022-12-29



Bogdan Ferdek 
Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu https://orcid.org/0000-0001-5787-0523



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.