Chrystologia Romana Rogowskiego w kontekście mistyki
Bogdan Ferdek
Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu , Polskahttps://orcid.org/0000-0001-5787-0523
Abstrakt
Zazwyczaj mistykę oddziela się od dogmatu. Dogmat daje poznanie teoretyczne, natomiast mistyka daje doświadczenie rzeczywistości, o której mówi dogmat. Te dwa odrębne sposoby mówienia o rzeczywistości próbuje powiązać ze sobą Roman Rogowski. Na bazie wydarzenia z góry Tabor Rogowski kładzie podwaliny mistycznej chrystologii. Dla trzech apostołów − Piotra, Jakuba i Jana − góra
Tabor była doświadczeniem chrystologicznego dogmatu: „Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego” (Mt 16,16). To doświadczenie dało apostołom jakby eksperymentalne poznanie Chrystusa. Mistyczna chrystologia Rogowskiego konkretyzuje tezę prawosławnego teologa Włodzimierza Łosskiego: nie ma chrystologii bez mistyki, a mistyka jest szczytem chrystologii. Od strony formalnej mistyczna chrystologia Rogowskiego nie przybiera formy traktatu teologicznego w ścisłym znaczeniu. Zbliża się ona do teologii narratywnej, która jest zbiorem opowiadań dotyczących tematów związanych z wiarą. Rogowski nie tylko dał podwaliny mistycznej chrystologii na bazie historiozbawczego znaczenia gór, lecz także ukazał znaczenie gór dla człowieka będącego homo viator. Dla Rogowskiego po górach, które Bóg podtrzymuje w istnieniu, wędruje człowiek będący obrazem Boga. Góry są ramą lub ekranem objawiającego się Boga, bo w akcie stworzenia przez Tego, który jest Tajemnicą, otrzymały coś z Jego tajemnicy. Ta tajemnica gór podpowiada rozumowi
istnienie Boga, a trwoga i fascynacja wywoływane górami dają odczuć Boga. Ta górska mistyka jest jednak tylko przedpolem tej mistyki, której Piotr, Jakub i Jan doświadczyli na górze Tabor.
Słowa kluczowe:
chrystologia, mistyka, tajemnica, kosmos, liturgiaBibliografia
Bürkle H., Człowiek w poszukiwaniu Boga. Problem różnych religii, Poznań 1998.
Dinzelbacher P., Leksykon mistyki, Warszawa 2002.
Giel J., Jacyk D., Rudolf Otto o filozofii religii Kanta i Friesa, Wrocław 2023.
Kosian J., Mistyka Śląska, Wrocław 2001.
Łosski W., Teologia mistyczna Kościoła Wschodniego, Warszawa 1989.
Otto R., Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, Warszawa 1999.
Palamas G., The Triads, New Jersey 1983.
Rogowski R., Mistyka gór, Wrocław 1985.
Rogowski R., Światłość i tajemnica, Katowice 1986.
Schmemann A., Liturgy and Theology, w: Liturgy and Tradition, ed. T. Fisch, New York 1990, s. 49–68.
Schmemann A., Eucharystia. Misterium Królestwa, Białystok 1997.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.