Błogosławieństwo w perspektywie trynitarnej. Wokół deklaracji „Fiducia supplicans”

Katarzyna Parzych-Blakiewicz

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski , Polska
https://orcid.org/0000-0002-7965-9064


Abstrakt

W artykule przeprowadzono analizę treści deklaracji Fiducia supplicans pod kątem tematyki trynitologicznej. Do interpretacji źródła zastosowano klucz metodologiczny utworzony z pojęcia „świętość”, źródłowo powiązanego z trynitologicznym fundamentem teologii i doświadczenia wiary chrześcijańskiej. Celem badań jest wyszukanie i skomentowanie podstaw dogmatycznych źródła. Na teologiczną
kwestię błogosławieństwa składa się aspekt dynamiki w relacji między Bogiem a stworzeniem. Dlatego błogosławieństwo jest z jednej strony Bożym darem, a z drugiej uwielbieniem Boga – taka jest też struktura błogosławieństwa w deklaracji. W dokumencie tym, odczytanym w kluczu hagiologicznym, błogosławieństwo można nazwać „świętą obecnością”, Boga Ojca – „Źródłem świętej
obecności”, Jezusa Chrystusa – „Centrum świętej obecności”, a Ducha Świętego – „Ożywicielem świętej obecności”.

Słowa kluczowe:

Fiducia supplicans, błogosławieństwo, Trójca Przenajświętsza, świętość



Artus O., Księga Liczb, tłum. A. Kuryś, w: Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, red. nauk. wyd. oryg. W.R. Farmer i in., red. nauk. wyd. pol. W. Chrostowski i in., Warszawa 2001, s. 386−397.

Bieliński K., „Łagodność” w Biblii i adhortacji Gaudete et exsultate, „Studia Redemptorystowskie” 16 (2018), s. 147−164.

Błogosławieństwo, tłum. T. Gołgowski, w: Encyklopedia Kościoła, t. 1: A−K, oprac. L. Cross, oprac. wyd. trzeciego E.A. Livingstone, Warszawa 2004, s. 278.

Bochyński I., Relacje między Bogiem a człowiekiem w obrzędzie błogosławieństwa nowego źródła chrzcielnego. Aspekt trynitarny i antropologiczny, „Łódzkie Studia Teologiczne” 1 (2001), s. 185−207.

Clifford R.J., Murphy R.E., Księga Rodzaju, w: Katolicki komentarz biblijny, red. nauk. wyd. oryg. R.E. Brown, J.A. Fitzmyer, R.E. Murphy, red. nauk. wyd. pol. W. Chrostowski, Warszawa 2001, s. 11−71.

Dearman J.A., Syjon, przekł. M. Bogusławska, w: Encyklopedia biblijna, red. nauk. P.J. Achtemeier, Warszawa 19992, s. 1155−1156.

Dykasteria Nauki Wiary, Deklaracja „Fiducia supplicans” o duszpasterskim znaczeniu błogosławieństw (18,12.2023), https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_ddf_doc_20231218_fiducia-supplicans_pl.html [dostęp: 18.12.2023].

Franciszek, Adhortacja apostolska „Gaudete et exsultate” (19.03.2018), Libreria Editrice Vaticana 2018.

Guzowski K., Duch dialogujący. To dialegomenon Pneuma. Zarys pneumatologii dialogalnej, Lublin 2016.

Kahle M., Die Sakramentalien im Allgemeinen, „Teologia w Polsce” 18 (2024) 1, s. 35−65. (Crossref)

Katechizm Kościoła katolickiego (1992), Poznań 1994, n. 1716, 1719.

Kselman J.S., Eden, przekł. M. Wojciechowski, w: Encyklopedia biblijna, red. nauk. P.J. Achtemeier, Warszawa 19992, s. 236.

Kyc S., Kontekst postaw ludzkich w przepowiadaniu ekologicznym papieża Franciszka, „Polonia Sacra” 26 (2022) 2, s. 77−100. (Crossref)

Lemański J., Człowiek jako mężczyzna i kobieta. Fundamenty antropologii biblijnej, ich źródła i konsekwencje, „Verbum Vitae” 39 (2021) 1, s. 97−118. (Crossref)

Mielniczuk K., Starotestamentalne źródła Eucharystii, „Wrocławski Przegląd Teologiczny” 26 (2018) 2, s. 41−60.

Mielnik K., God as a source of the power of blessing. The biblical bases and meaning in priesthood’s ministry, „Rocznik Teologii Katolickiej” 16 (2017) 3, s. 19−35. (Crossref)

Migut B., Liturgiczna perspektywa teologii, „Roczniki Teologiczne” 8 (2018), s. 91−105. (Crossref)

Najda A.J., Początki ekologii w Biblii, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 1 (2004), s. 143−150. (Crossref)

Najda A.J., Jezus Mesjasz według Nowego Testamentu, „Studia Gdańskie” 35 (2014), s. 15−26.

Napora K., Abraham – Apostoł z Księgi Rodzaju, „Sympozjum” 2 (2019), s. 131−144. (Crossref)

Nowak J., Biblijne i pastoralne ujęcie świętości, „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie” 20 (2013), s. 189−201.

Parzych-Blakiewicz K., Sanctity – a Relic or Permanent Foundation? Between the Sacrum and the Profanum in Culture, w: Die Zukunft der Religion in säkularen Gesellschaftenm – The Future of Religion in Secular Societies, ed. Ch. Machek, Sankt Ottilien 2021, s. 61−68.

Poleszak L., Doświadczenie cierpienia jako próba nadziei i ufności do Boga, „Roczniki Teologiczne” 67 (2020) 5, s. 63−74. (Crossref)

Poppi A., Błogosławieństwo (beatitudo), tłum. D. Kasprzak, w: Słownik bonawenturiański. Filozofia – teologia – duchowość, red. R.H. Kośla, Kraków 2022, kol. 45−62.

Rucki M., The Significance of the Ritual in the Passover Family Liturgy in Light of the Book of Blessings („Sefer Habrachot”), „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 72 (2019) 1, s. 65−91. (Crossref)

Siemieniec T., Obietnice Ducha dla „martwych” w świetle Ap 14,13, „Verbum Vitae” 37 (2020), s. 129−143. (Crossref)

Szczurek J., Trójjedyny. Traktat o Bogu w Trójcy Świętej Jedynym, Kraków 2003.

Van Slyke D.G., Toward a Theology of Blessings: Agents and Recipients of Benedictions, „Antiphon” 15 (2011) 1, s. 47−60. (Crossref)

Weigel G., To sanctify the world. The Vital Legacy of Vatican II, New York 2022.

Witczyk H., Błogosławieństwo wiary. Od posłuszeństwa Abrahama do wiary Piotra i Kościoła, Kielce 2015.

Woźniak A., „Serce” a wiara człowieka. Funkcje religijno-moralne człowieka przypisywane ludzkiemu sercu w „Księdze Psalmów”, „Studia Elbląskie” 22 (2021), s. 477−498.

Żądło A., Elementy kultyczne judaizmu w liturgii chrześcijan. Zagadnienia wybrane, „Liturgia Sacra” 23 (2017) 1, s. 49–72.

Żywica Z., Biblijna terminologia „świętości” – jej zastosowanie i znaczenie, w: Święci: odkrywanie i promocja. Istotne zagadnienia procesu beatyfikacyjnego na etapie diecezjalnym, red. Z.J. Kijas, B. Kochaniewicz, K. Parzych-Blakiewicz, Pelplin 2023, s. 11−22.

Pobierz

Opublikowane
2024-12-31



Katarzyna Parzych-Blakiewicz 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski https://orcid.org/0000-0002-7965-9064


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.