Kościół jako Oblubienica Chrystusa w pismach Edyty Stein – Św. Teresy Benedykty od Krzyża

Bogdan Ferdek

Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu , Polska
https://orcid.org/0000-0001-5787-0523


Abstrakt

Stein nie napisała żadnego eklezjologicznego traktatu. W swoich pismach posługuje się jednak modelem Kościoła jako Ciała Chrystusa. Nie mniej bliskie jest jej również porównanie relacji Chrystusa z Kościołem do małżeństwa, które dochodzi do głosu w Liście do Efezjan 5, 22−33. Kościół byłby więc sponsa Christi. Autor chciałby poprzez analizę pism Świętej usystematyzować jej rozumienie Kościoła jako Oblubienicy Chrystusa. To zadanie zostało częściowo zrealizowane w publikacji "Symboliczny sens kobiety w ujęciu Edith Stein". W niniejszej publikacji autor chciałby pójść dalej i ukazać konkretyzację tego modelu Kościoła w sakramentach, zwłaszcza chrzcie, bierzmowaniu i Komunii św., życiu zakonnym, mistyce oraz eschatologii. Chrześcijanin staje się sponsa Christi przez sakramenty inicjacji chrześcijańskiej, nieliczni chrześcijanie – przez życie zakonne – jeszcze mniej liczni – przez doświadczenie mistycznego zaślubienia duszy z Bogiem. Wypełnieniem sakramentalnego, zakonnego i mistycznego bycia sponsa Christi jest przebóstwienie – eschatologiczne zaślubiny Boga ze zbawioną ludzkością. Idea Kościoła jako sponsa Christi jest podstawą symbolicznej eklezjologii Stein. Symboliczna eklezjologia za pomocą znanego z doświadczenia małżeństwa chce wyjaśnić tajemnicę Kościoła Boga żywego (1 Tm 3, 15). Symboliczna eklezjologia weszła w biografię Edith Stein/Teresy Benedykty od Krzyża. Była wierną sponsa Christi od chrztu w białym płaszczu poprzez wejście do zakonu w białej sukni dobiałej szaty w eschatologicznym rajskim ogrodzie, do której doszła poprzez czerwień krwi męczeństwa.

Słowa kluczowe:

Kościół, Oblubienica Chrystusa, sakramenty, życie zakonne, mistyka, przebóstwienie



Berger K., Wierzyć bez Kościoła?, Poznań 2007.

Danielou J., Pisma wybrane, Kraków 2011.

Edith Stein an Papst Pius XI, w: Edith Stein, Gesamtausgabe XXVIII, Freiburg im Breisgau 2020, s. 393−394.

Ferdek B., Symboliczny sens kobiety w ujęciu Edith Stein, w: Osoba i płeć. Doświadczenia i nauczanie Edyty Stein wobec dzisiejszych prądów ideowych, red. A. Siemieniec, Wrocław 2023, s. 7−18.

Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Teologia, chrystologia, antropologia, w: Dokumenty Międzynarodowej Komisji Teologicznej 1969−1996, red. J. Królikowski, Kraków 2000, s. 133−150.

Müller U.A., Neyer A.M., Edyta Stein. Życie niezwykłej kobiety, Kraków 2019.

Napiórkowski A., Głos w sprawie nowego doktora Kościoła, w: Pisma Edyty Stein. Studia i analizy, red. J. Guerrero van der Meijden, Wrocław 2023, s. 369−383.

Ravasi G., Pieśń nad pieśniami, Kraków 2005.

Stein E., Autoportret z listów, cz. pierwsza: 1916−1933, Kraków 2003.

Stein E., Twierdza duchowa, Poznań 2006.

Stein E., Geistliche Texte II, w: Edith Stein, Gesamtausgabe 20, Freiburg–Basel−Wien 2007.

Stein E., Czym jest człowiek? Antropologia teologiczna, Kraków 2012.

Stein E., Wiedza krzyża. Studium o św. Janie od Krzyża, Kraków 2013.

Stein E., Kobieta. Pytania i refleksje, Kraków 2021.

Stein E., Drogi poznania Boga. Studium o Dionizym Areopagicie i przekład jego dzieł, Kraków 2023.

Pobierz

Opublikowane
2025-06-24



Bogdan Ferdek 
Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu https://orcid.org/0000-0001-5787-0523



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.