Anthropological Optimism in the Perspective of the Perspective of the Doctrine of Original Sin

Przemysław Przyślak

Faculty of Theology in Wroclaw , Poland
https://orcid.org/0000-0001-8475-5248


Abstract

Original sin has destroyed human nature. Man redeemed by Christ is constantly suffering the consequences of this corruption. However, observing modern society, one can get the impression that many thinkers and scientists do not seem to understand what the consequences of original sin are, and thus fall into too optimism. This optimism was called by the author anthropological optimism. Presenting three manifestations of this optimism, the author sought the answer to the question whether the science of original sin somehow influences its understanding and whether it can help to assess this optimism. Using the methods available to him, the author came to the conclusion that the current of his thought contradicts the science of original sin, which constitutes its falsehood. It follows that the practical application of anthropological optimism can lead to humiliation of the dignity of the human person, unsustainable human development, and the establishment of rights incompatible with the proper human dignity. The author finally notes that the current social situation, which is largely due to the practical use of the idea of anthropological optimism, requires constant deepening and courageous opposition to it.

Keywords:

anthropology, transhumanism, original sin, human nature, anthropological optimism, the human person

Aland B., Aland K., Karavidopoulos J., Martini C., Metzger B., Novum Testamentum Graece (28th Edition), Stuttgart 2012.
Alichniewicz A., Michałkowska M., Udoskonalanie gatunku ludzkiego – problemy definicyjne i argumentacyjne, „Principia” LXIV (2017), s. 225–255.
Baranowska M., Jana Jakuba Rousseau refleksja o naturze człowieka, E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, za: http://www.repozytorium.uni.wroc.pl/Content/66121/04_Marta_Baranowska.pdf [dostęp: 18.07.2019].
Bonifacy II, Per filium nostrum, w: H. Denzinder, Enchiridion symbolorum, definitionum et declarationum de rebus fidei et morum, 43rd Edition.
Bullard R.A., Hatton H.A., A Handbook on the Wisdom of Solomon, New York 2004.
Byrne B., Romans, Collegville 1996.
Ciniewski P., Ambiwalencja transhumanizmu wobec cielesności, „Filozofia i Nauka. Studia Filozoficzne i Interdyscyplinarne” 5 (2017), s. 105–116.
Coplestone F., Historia filozofii, t. 7, Warszawa 1995.
Delsol Ch., Esej o człowieku późnej nowoczesności, tłum. M. Kowalska, Warszawa 2003.
Delsol Ch., Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, tłum. M. Chojnacki, Warszawa 2017.
Dessain C.S., The Acts of the Apostles, w: A Catholic Commentary on Holy Scripture, red. B. Orchard, E.F. Sutcliffe, Toronto 1953.
Dunn J., Word Biblical Commentary, vol. 38a: Romans 1–8, Dallas 1988.
Edwards J.R., Romans, Baker Books 1992.
Engelhardt H.T. Jr., The Foundations of Bioethics, Oxford 1996.
Engels F., Rozwój socjalizmu od utopii do nauki, Warszawa 2007.
Felix III, Dekrety synodu w Orange, w: H. Denzinder, Enchiridion symbolorum, definitionum et declarationum de rebus fidei et morum, 43rd Edition.
Ferdynus M., Czy biomedyczne doskonalenie natury jest „zabawą w Boga”?, „Studia Warmińskie” 50 (2013), s. 9–22.
Fitzmyer J.A., Romans, New York 1993.
Johnson L.T., Reading Romans. A Literary and Theological Commenatry, Smyth & Helwys Publishing 2001.
Karoń K., Historia antykultury, Warszawa 2018.
Konstytucja Duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”, w: H. Denzinger, Enchiridion symbolorum, definitionum et declarationum de rebus fidei et morum, 43rd Edition.
Lindenberg G., Ludzkość poprawiona. Jak najbliższe lata zmienią świat, w którym żyjemy, Kraków 2018.
Łukasiewicz K., Nadnatura. Wizje człowieka przyszłości we współczesnej debacie naukowej, popularnonaukowej i fantastycznonaukowej, „Prace Kulturoznawcze” XIV (2012) 2, Natura (w) granica(ch) kultury, red. I. Topp.
Marks K., Engels F., Manifest Partii Komunistycznej, Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej (Uniwersytet Warszawski), Warszawa 2007.
Marx K., Theses on Feuerbach, https://www.marxists.org/archive/marx/works/1845/theses/theses.html [dostęp: 22.08.2019].
Moo D.J., The Epistle to the Romans, William B. Eerdmans Publishing Co. 1996.
Mroczkowski I., Zło i grzech: studium filozoficzno-teologiczne, Lublin 2000.
Muller G.L., Dogmatyka katolicka, tłum. W. Szymona, Kraków 2015.
The Navarre Bible: Wisdom Books, Four Courts Press 1999.
Poniży B., Księga Mądrości. Od egzegezy do teologii, Poznań 2000.
Rahner K., Pisma wybrane, t. 2, tłum. G. Bubel, Kraków 2007.
Ratzinger J., Eschatologia – śmierć i życie wieczne, w: J. Ratzinger, Opera omnia, t. X, tłum. J. Kobienia, Lublin 2014.
Rockmore T., Marx after Marxism. The Philosophy of Karl Marx, Blackwell Publishers 2002.
Rouseau J.J., Emil, or on Education, Basic Books 1979.
Rouseau J.J., Origin and Foundations of Inequality Among Mankind, w: The Social Contract and the First and Second Discourses, Yale University 2002.
Sandel M.J., The Case Against Perfection. Ethics in the Age of Genetic Engineering, Harvard University Press 2007.
Shore C., Wright S., Anthropology of Policy: Perspectives on Governance and Power, Routledge 2003.
Sobór Trydencki, Dekret o grzechu pierworodnym, w: Dokumenty soborów powszechnych, t. IV/1, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2007.
Soniewicka M., Transhumanizm: kilka uwag na temat filozoficznych źródeł sporu o ideę biomedycznego ulepszania moralnego, „Ethics in Progress” 6 (2015), s. 38–55.
Walker D., Gray D., Historical Dictionary of Marxism, The Scarecrow Press 2007.
Winston D., The Wisdom of Salomon, Doubleday 1979.
Zawadzka S., Wolność ludzka w ujęciu Jana Jakuba Rousseau, „Studia Philosophiae Christianae UKSW” 52 (2016) 1, s. 121–135.

Published
2020-12-29



Przemysław Przyślak 
Faculty of Theology in Wroclaw https://orcid.org/0000-0001-8475-5248



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.