Theology of the Laity and Synodality as a way of Realizing the Universal Call to Holiness

Andrzej Proniewski

University of Białystok , Poland
https://orcid.org/0000-0003-0382-3646


Abstract

By virtue of Baptism, the believer receives grace from God, which supports him in the process of his sanctification. All people are called to holiness. It is a universal privilege granted by God to mankind. There are many ways to implement it. Among them, the post-Conciliar theology of the laity as well as the path of synodality rediscovered by PopeFrancis deserve attention. Both are intended to help man achieve individual holiness of life as well as to realize its communion, community dimension.
The analysis of the problem contained in the title of the article belongs to theological issues both in the theoretical and practical dimension and has been closed in three points: theology of the laity as the way to holiness (1), synodality as the choice of a conscious path towards holiness (2) and holiness as the synodal task of the laity (3).

Keywords:

theology of the laity, synod, synodality, holiness, Pope Francis



Balthasar H.U. von, Kim jest laik?, Com (PL) 3 (1987) 39, s. 33–39.

Benedykt XVI, Encyklika „Caritas in Veritate”, https://www.vatican.va/content/benedict-xvi/pl/encyclicals/documents/hf_ben-xvi_enc_20090629_caritas-in-veritate.html [dostęp: 12.05.2022].

Bronk K., Międzynarodowa Komisja Teologiczna o synodalności, https://www.vaticannews.va/pl/kosciol/news/2018-05/miedzynarodowa-komisja-teologiczna-synodalnosc-dokument-swieccy.html [dostęp: 22.04.2022].

Castellucci E., Il punto sulla teologia del laicato oggi: prospettive, „Orientamenti pastorali” (2003) 6–7, s. 42–84.

Congar Y., Jalons pour une théologie du Laïcat, Paris 1964.

Congar Y., Kościół, jaki kocham, Kraków 1997.

Dąbrowski A., Czy w Kościele są świeccy? – refleksja nad problematyką laikatu, „Świeccy w Kościele” 5 (2019) 1, s. 52–62.

Dossier sui laici, red. S. Dianich, Brescia 1991.

Franciszek, Adhortacja apostolska „Evangelii gaudium”, https://www.vatican.va/evangelii-gaudium/en/files/assets/basic-html/index.html#8 [dostęp: 12.05.2022].

Franciszek, Adhortacja apostolska „Gaudete et exsultate”, https://www.vatican.va/content/francesco/pl/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20180319_gaudete-et-exsultate.html [dostęp: 12.05.2022].

Franciszek, Konstytucja apostolska „Episcopalis communio”, https://www.vatican.va/content/francesco/pl/apost_constitutions/documents/papa-francesco_costituzione-ap_20180915_episcopalis-communio.html [dostęp: 24.04.2022].

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Christifideles laici”, w: Jan Paweł II, Dzieła zebrane, t. II: Adhortacje, Kraków 2006, s. 221–294.

Klemens Rzymski, List do Kościoła w Koryncie XL, 3–5, w: Pierwsi świadkowie, red. M. Starowieyski, Kraków 1998.

Lomonaco A., Cos’è il Sinodo? Viaggio fra le tappe di un’esperienza secolare, https://www.sanpaolofondi.it/2021/11/09/sinodo-2021-2023-significato/ [dostęp: 22.04.2022].

Macharski F., Przewodnie myśli teologii laikatu, w: Idee przewodnie soborowej Konstytucji o Kościele, Kraków 1971, s. 241–266.

Magnani G., La cosidetta „teologia del laicato” ha uno statuto teologico?, w: R. Latourelle, Vaticano II – Bilancio e prospettive 25 anni dopo (1962–1987), Assisi 1987, s. 510–526.

Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Synodalność w życiu i misji Kościoła, https://archibial.pl/synod/12-miedzynarodowa-komisja-teologiczna-synodalnosc-w-zyciu-i-misji-kosciola/ [dostęp: 22.04.2022].

Napiórkowski A., Świętość i grzeszność, w: A. Napiórkowski, Współczesny Kościół i ponowoczesny świat, Kraków 2015, s. 74–82.

Nosol A., Na usługach wiary, Opole 1978.

Ozorowski E., Kościół, Wrocław 1984.

Papież Franciszek, Spotkać, słuchać, rozeznawać to trzy czasowniki Synodu, https://episkopat.pl/papiez-franciszek-spotkac-sluchac-rozeznawac-to-trzy-czasowniki-synodu/ [dostęp: 22. 04.2022].

Paweł VI, List apostolski „Apostolica sollicitudo”, https://www.vatican.va/content/paul-vi/en/motu_proprio/documents/hf_p-vi_motu-proprio_19650915_apostolica-sollicitudo.html [dostęp: 24.04.2022].

Rahner K., I Cristiani anonimi, w: Nuovi saggi I, Rzym 1968, s. 759–772.

Rahner K., Cristianesimo anonimo e compito missionario della Chiesa, w: Nuovi saggi IV, Rzym 1973, s. 619–642.

Rahner K., Osservazioni sul problema del cristiano anonimo, w: Nuovi saggi V, Rzym 1975, s. 677–697.

Sobór Watykański II, Dekret o pasterskich zadaniach biskupów w Kościele, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 2002, s. 236–258.

Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium”, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 2002, s. 104–166.

Starowieyski M., Sobory Kościoła niepodzielonego, cz. I: Dzieje, Tarnów 1994.

Weron E., Laikat i apostolstwo, Paris 1973.

Weron E., Świecki chrześcijanin w Kościele, Com (PL) 1 (1981) 6, s. 13–18.

Weron E., Katolicy świeccy, w: Katolicyzm A–Z, red. Z. Pawlak, Poznań 1994, s. 204.

Wojtyła K., Myśl o laikacie, w: Aby Chrystus się nami posługiwał, Kraków 1980.


Published
2022-12-29



Andrzej Proniewski 
University of Białystok https://orcid.org/0000-0003-0382-3646



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.