The Truth about the Virginity of Mary and Her Relationship with the Mystery of Incarnation in the Approach of Saint Ambrose

Michał Twarużek

The John Paul II Catholic University of Lublin , United States
https://orcid.org/0009-0005-0527-1904


Abstract

The Incarnation of the Son of God and Mary’s virginity are the foundation of Christian Christology. This truth was strongly emphasized in ancient times. Its importance also
stems from the fact that thanks to it man enters into a special relationship with God, and ultimately into the process of God’s fulfillment of human existence. In the above text, an attempt was made to present the teaching of Saint Ambrose concerning important aspects of the truth about Mary’s virginity and its connection with the mystery of the Incarnation.The presented statements allow us to conclude that our Author notices the specificity of these events. Firstly, he wants to emphasize that only the Son of God became incarnate,
and therefore the second Person of the Holy Trinity. He also sees that Jesus Christ is both the Son of God the Father and the son of the Virgin Mary of the line of David. Secondly, Mary’s virginity is also closely related to the mystery of salvation, as it is, in a sense, a model of an attitude open to salvation. Mary’s virginity is the prototype of the Church, which, like Her, owes its fertility in giving birth to God’s children not to human strength, but to pure faith, trust and total dedication to God.

Keywords:

Incarnation, Mary, virginity, St. Ambrose

Ambroży z Mediolanu, Wykład do Ewangelii wg. Św. Łukasza, tłum. W. Szołdrski, PSP 6, Warszawa 1977.

Ambroży z Mediolanu, Wybór Pism, tłum. J. Jundziłł, P. Libera, K. Obrycki, R. Pankiewicz, W. Szołdrski, PSP 35, Warszawa 1986.

Ambroży z Mediolanu, Mowy, tłum. J. Czuj, Poznań 2010.

Ambroży z Mediolanu, De Virginibus Ad Marcellinam Sororem Sua Libri Tres, PL 16, k. 187-232B.

Ambroży z Mediolanu, De Virginitate Liber Unus, PL16, k. 265-302B.

Ambroży z Mediolanu, De Institutione Virginis Et Sanctae Mariae Virginitate Perpetua, PL 16, k. 305-334B.

Ambroży z Mediolanu, Exhortatio Virginitatis Liber Unus, PL 16, k. 335-364B.

Ojcowie Kościoła Łacińscy, Teksty o Matce Bożej, tłum. W. Kania, Eborowicz W., Niepokalanów 1981.

Bartnik K., Św. Ambroży z zagadnienie dziewictwa (mps BKUL) Lublin 1958.

Bartosik G. M., Zbawcza Służba Maryi, [ w]: Tajemnica Odkupiciela, red. Lucjan Balter, Poznań 1997, wyd. Pallotinum, seria Communio nr. 11, s. 368-396.

Breviarium Fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, red. I. Bokwa, Poznań 2007.

Campenhausen H. von, Ojcowie Kościoła, Warszawa 1967.

Częsz B., Małżeństwo i dziewictwo wg. Św. Metodego z Olimpu, VoxP (1985), z. 8-9, 127-137. (Crossref)

Degórski B., De Virginibus i jej Exempla, Vox Patrum 34-35 (1998), s. 74-77. (Crossref)

Dokumenty Soborów Powszechnych, tom I, 24 opr. Arkadiusz Baron, Henryk Pietras, Kraków 2002.

Dorda J., Kult Najświętszej Maryi Panny w pierwszych wiekach chrześcijaństwa, HD29 (1960), s. 674-677.

Döring H., Jungfrauengeburt gestern und heute, Essen 1969.

Drozd J., Maryja Matka Boga i Matka Nasza, Warszawa 1989.

Florkowski E., Matka Boża w nauce Ojców Kościoła [w]: Gratia Plena. Studia teologiczne o Bogurodzicy, red. B Przybylski, Poznań 1965, s. 59-78.

Gładyszewski L., Dwie najstarsze paralele Ewa - Maryja i ich znaczenie w mariologii wcześniejszych Ojców, [w]: Ad veritatem noscendam, Gniezno 2001, s. 35-76.

Gładyszewski L., Zarys rozwoju form kaznodziejskich u Ojców Kościoła, w: Kazania i homilie na Święta Pańskie i Maryjne, red tenże, Lublin 1976, s. 11-28.

Hanc W., Maryja w zbawczym planie Trójjedynego Boga, AK 475(1988), z. 3, s. 381-363.

Hebda J., Kult bogini matki w religiach pogańskich, a cześć Matki Bożej w chrześcijaństwie, CT 25(1954), s. 469-507.

Huhn J., Ambrosius von Mailand, w: Marienlexikon, hrsg. R. Baumer- L. Scheffczyk, Bd. 1, St. Ottilien 1988, s. 122-129.

Huhn J., Das Geheimnis der Jungfrau Muter Maria nach dem Kirchenvater Ambrosius, Würzburg 1954, s. 153-174.

Jan Paweł II, Maryja w tajemnicy Chrystusa i Kościoła, Rzym 1998.

Jankowski A., Biblijne miejsce Matki Chrystusa w zbawczym planie Boga, CT 37 (1967), s. 23-40.

Jouassard G., Marie'a travers la patristique. Maternite divine - virginite - saintete, w: Maria - etudes sur la Sainte Vierge, red. I. du Manoir, t. I, Paris 1949, s. 132-146.

Kania W., Maryjność Ojców Syryjskich, VoxP 8 (1988), z 15, 939-950.

Kasprzak D., Maryja w nauczaniu Kościoła epoki patrystycznej, [w:] A. E. Klich (red.), Duc in altum 5 (2006): Matka Pana w katechezie. Materiały z XXXVI Sympozjum katechetycznego Międzyzakonnego Wyższego Instytutu Katechetycznego w Krakowie (11 marca 2006 r.), Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2006, s. 137-167.

Królikowski J., Krupiec K., Matka Zbawiciela, Mariologia, cz. II, Tarnów 2000.

Krupa A., Świętość Niepokalanej i Wniebowziętej, CT 25(1954), s. 365-398.

Krynicki W., Dzieje Kościoła Powszechnego, Włocławek 1908.

Kudasiewicz J., Biblijne korzenie mariologii, AK 475 (1988), z. 3, s. 362-380.

Kudasiewicz J., Dziewictwo w piśmie świętymi duchowość chrześcijańska, EK IV, k. 609-612.

Kudasiewicz J., Maryja Córka Syjonu, Vox Patrum 11-12(1991-1992), z. 20-23, s. 245-252

Kudasiewicz J., Matka Odkupiciela, Kielce 1996.

Kwieciński A., Czy najstarszy wizerunek Bogarodzicy Maryi?, CT 25 (1954), s. 335-339.

Libera P., Obraz Matki Bożej w „ Wykładzie Ewangelii św. Łukasza” Ambrożego z Mediolanu, ŚSHT 22 (1989), s. 251-258.

Hugo R., Mariologia w Patrystyce łacińskiej, „Częstochowski Studia Teologiczne” VII (1979), s. 131-174.

Martelet B., Maryja z Nazaretu. Ta, która uwierzyła, przekł. G. Kosowska, Kraków 1995.

Nicolas A. - Dąbrowski E., Życie Maryi Matki Bożej, Warszawa 1954.

Oleś M., Maryjne znaczenie słów Łk. 2, 35 w patrologii aż do VIII wieku, RBL 17(1964), s. 4-19. (Crossref)

Ortiz de Urbina I., Mariologia w patrystyce Wschodu, tłum. K. Obrycki, CzST 6 (1978), s. 66-73.

Ortiz de Urbina J., Mariologia w Patrystyce wschodu, tłum. K. Orbycki, opr. M. Starowiejski, „Częstochowskie Studia Teologiczne” 6 (1978), s. 65-104.

Ozorowski E., Teologia Dziewictwa Maryi w Piśmiennictwie Starochrześcijańskim, ST 7(1989), s. 4-7.

Ozorowski E., Teologia Dziewictwa Maryi w piśmiennictwie starochrześcijańskim, „Studia Teologiczne” 7(1989), s. 4-17.

Pałucki J., Święty Ambroży jako duszpasterz w świetle ekshortacji pastoralnych, Lublin 1996.

Philippe M., Misterium Maryi, Niepokalanów 2000.

Pieszczoch Sz., Macierzyństwo duchowe Maryi wg. J 19,25-27 wg. teologii patrystycznej i popatrystycznej, „Studia Gnesnensia” 4 (1978), s. 163-174.

Pieszczoch Sz., Mariologia, SWP, s. 559-568.

Rahner H., Mariologia w patrystyce łacińskiej, „Częstochowskie Studia Teologiczne”, 7 (1979), s. 131-187.

Sanatorski A., Egzegetyczne i filozoficzne założenia katechezy Św. Ambrożego, RTK 18 (1971), z. 4, s. 67-98.

Sanatorski A., Eklezjologiczne elementy Mariologii Świętego Ambrożego, VoxP 18 (1998), z. …, s. 119-127. (Crossref)

Sartorski A., Maryja w nauce Ojców Kościoła, VoxP 8 (1988), z. 15, s. 927-938.

Scheffczyk L., Maryja Matka i Towarzyszka Chrystusa, Kraków 2003.

Soll G., Mariologie (Handbuch der Dogmengesichte III, 4 hrsg. von M. Schmaus, A. Grillmeier, L. Scheffczyk, M. Seybold), Freiburg 1978., s. 9-24.

Spinetoli O., Maryja w Biblii, przekł. Tronina A., Niepokalanów 1997.

Starowiejski M., Maryja w pierwszych wiekach Kościoła, „W Drodze” 16 (1988), 7., s. 3-15: 17 (1989) nr 5, s. 21-28.

Szymusiak J., Bonozjanie, w: Encyklopedia Katolicka, tom 2, kol. 805, Lublin 1976.

Wawrowska D., Macierzyństwo Maryi jako wzór naśladowania dla dziewic konsekrowanych, „Ateneum kapłańskie” 155 (2010), s. 288-299.

Zatorski W, Maryja-Przewodniczka, „W Drodze” 1(1999) 305., s. 50-58.

Ziółkowska M., Maryja napełniona Duchem Świętym - ideał cnót, „Roczniki Teologiczne” XLVIII (2001), z. 4, s. 37-51.


Published
2023-06-21



Michał Twarużek  michaltwardy24@gmail.com
The John Paul II Catholic University of Lublin https://orcid.org/0009-0005-0527-1904



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.