Saint Augustine and the Synods of North Africa at the Turn of the 4th and 5th Centuries

Sylwester Jaśkiewicz

The John Paul II Catholic University of Poland , Poland
https://orcid.org/0000-0002-4941-3610


Abstract

The synodal activity of the Church in North Africa at the Turn of the 4th and 5th Centuries, although on the one hand is astonishing with its dynamic development, on the other hand, also highlights the multiplicity and scope of problems that the African Church
faced. Such outstanding pastors as, in particular, the Bishop of Carthage and the Primate of Proconsular Africa, Aurelius (391‒430) and the Bishop of Hippo, Augustine (396‒430), made synods an effective weapon in the fight against the Donatist schism and the heresy of Pelagianism. No less important matters of the synodal meetings convened at that time were matters related to the discipline of the clergy, the liturgy and the life of the Church. Synods (concilia) enjoyed their own seriousness and authority (auctoritas). Plenary synods in particular played a significant role among them. As a manifestation of episcopal collegiality, they shed a lot of light on the relationship of African bishops to the Bishop of Rome, and are also a testimony to African ecclesial specificity and autonomy.

Keywords:

synod, Saint Augustine, synodal activity, auctoritas

Acta Concilii hipponensis 24 septembris 427, w: Patrologiae cursus completus. Series latina, ed. J.-P. Migne, Paris 1887, 56, s. 876‒879; przekł. pol. Dokumenty synodu w Hipponie z 24 września 427, przeł. Z. Olejniczak, w: Dokumenty synodów od 381 do 431 roku. Synody i kolekcje praw, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Źródła Myśli Teologicznej 52, Kraków 2010, t. IV, s. 312‒314.

Augustinus, Epistola 177, w: Corpus Scriptorum Ecclesiasticorum Latinorum 44, Vienna 1913, s. 669‒688.

Augustinus, Epistola 194, w: Corpus Scriptorum Ecclesiasticorum Latinorum 44, Vienna 1913, s. 176‒214.

Augustinus, Retractationes, przeł. G. Madec, w: U. Pizzali, Nuova Biblioteca Agostiniana 2, 2‒241, Roma 1994.

Augustyn, List 175, w: Dokumenty synodów od 381 do 431 roku. Synody i kolekcje praw, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Źródła Myśli Teologicznej 52, Kraków 2010, t. IV, s. 220‒224.

Augustyn św., Listy, przeł. W. Eborowicz, Pelplin 1991.

Augustyn, Objaśnienie Psalmu 9, przeł. J. Sulowski, oprac. E. Stanula, Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy XXXVII, Warszawa 1986, s. 100‒118.

Augustyn z Hippony, O chrzcie (De baptismo contra Donatistas libri septem), przekł., wstęp i oprac. A. Żurek, Źródła Myśli Teologicznej 38, Kraków 2006.

Breviarium Hipponense, przeł. Z. Olejniczak, w: Dokumenty synodów od 381 do 431 roku.

Synody i kolekcje praw, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Źródła Myśli Teologicznej 52, Kraków 2010, t. IV, s. 73‒82.

Innocentius I, Epistola 181, w: Corpus Scriptorum Ecclesiasticorum Latinorum 44, Vienna 1913, s. 701‒714.

Audollent A., Afrique, w: Dictionnaire d’histoire et de géographie ecclésiastiques, I, Paris 1911, s. 706‒861.

Baron A., Synody czasów upadku i przemiany Imperium Rzymskiego na Zachodzie, „Polonia Sacra” 15 (2011) 29 (73), s. 5‒36.

Burczak K., Biskupi afrykańscy wobec herezji pelagianizmu, „Vox Patrum” 22 (2002) 42‒43, s. 437‒461. (Crossref)

Di Corrado G., La saluberrima auctoritas del sinodo. Il tracciato della sinodalità al tempo di Agostino d’Ippona, Trapani 2022.

Dobrzyński A., Synodalność Kościoła niepodzielonego, Tarnów 2020.

Fiedrowicz M., Teologia Ojców Kościoła. Podstawy wczesnochrześcijańskiej refleksji nad wiarą, przeł. W. Szymona, Kraków 2009.

Fiocco D., Autonomia e comunione negli antichi sinodi africani (secoli III‒V), „Studia Patavina” 68 (2021), s. 39‒51.

Fiocco D., „Spiritalis amoris vinculum”. Testomonianze di collegialità episcopale nell’epistolario agostiniano, Roma 2020.

Kaczmarek T., Augustyn – ekumenista, „Studia Włocławskie” 15 (2013), s. 23‒36.

Mathisen R.W., Concili dei vescovi nordafricani, w: Agostino. Dizionario enciclopedico, ed. A.D. Fitzgerald, ed. ital. L. Alici, A. Pieretti, Roma 2007, s. 438‒440.

Myszor W., Kościół grzeszników i świętych: wybrane wątki z historii początków donatyzmu, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 42 (2009) 2, s. 38‒48.

Possydiusz z Kalamy, Żywot św. Augustyna, przekł., wstęp i oprac. P. Nehring, Kraków 2002.

Proniewski A., Teologia laikatu i synodalność jako droga realizacji powszechnego powołania do świętości, „Teologia w Polsce” 16 (2022) 2, s. 137‒156. (Crossref)

Sieben H.J., Concilium (concilia) II. Konzilslehre A.s., [hasło w:] Augustinus-Lexikon, I, ed. C. Mayer, Basel 1986, s. 1100‒1107.

Sieben H.J., Die Konzilsidee der Alten Kirche, Paderborn i in. 1979.

Słownik kościelny łacińsko-polski, red. A. Jougan, Poznań‒Warszawa‒Lublin 1958.

Słownik łacińsko-polski, red. M. Plezia, t. I: A‒C, Warszawa 1959.

Strękowski S., Synody w Afryce prokonsularnej III wieku jako przejaw kolegialności biskupów w świetle Kanonów synodalnych i „Listów” św. Cypriana z Kartaginy, „Vox Patrum” 72 (2019), s. 97‒120. DOI: 10.31743/vp.4834. (Crossref)

Strzelczyk J., Wandalowie i ich afrykańskie państwo, Warszawa 1992.

Śrutwa J. bp, Dzieje Kościoła w starożytności, t. II. Kościół w cesarstwie chrześcijańskim, Lublin 2018.

Śrutwa J. bp, Kontakty św. Augustyna z papieskim Rzymem, „Vox Patrum” 8 (1988) 14, s. 277‒306. (Crossref)

Żurek A., Synody wczesnochrześcijańskie, w: Synody Diecezji Tarnowskiej, t. 7, red. A. Żurek, J. Soprych, Kraków 2017, s. 31‒46. (Crossref)


Published
2023-12-21



Sylwester Jaśkiewicz 
The John Paul II Catholic University of Poland https://orcid.org/0000-0002-4941-3610



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.