Kerygma in Terms of Pope Francis. Dogmatic and Pastoral Reflection

Michał Zborowski

The John Paul II Catholic University of Lublin, Department of Theology , Poland
https://orcid.org/0000-0001-9927-6397


Abstract

Kerygma is a message containing the fundamental truths of faith and realizing the grace of salvation and the change that gives birth to real faith as well as the newness of lifein Christ. This message resounds in the Church from the very beginning, because already on the day of Pentecost: “Then Peter stood up with the Eleven, raised his voice and addressed the crowd: […] you put Jesus of Nazareth to death by nailing him to the cross. But God raised him from the dead, freeing him from the agony of death” (Acts 2,14.23–24). Over time, the good news of Jesus Christ from the kerygma seed grew into teaching, dogmatic rulings and theology, and the Church became the depositary, guardian and teacher of this truth. However, he did not cease to be a keryx and returns to the first message at particular periodes of history. Also, today’s successor of saint Peter proclaims the truth: “He is alive!” Pope Francis, returning to the proclamation of the kerygma, also makes a dogmatic and pastoral reflection on his essence. By preaching – he brings God closer to man, and by teaching about the first message – he introduces the kerygma to theologians and priests.


Keywords:

kerigma, pope Francis, salvation, preaching

Cantalamessa R., Tajemnica Wielkanocy, Wrocław 2002.
Cantalamessa R., Tajemnica głoszenia Słowa Bożego, Wrocław 2007.
Cantalamessa R., Moc krzyża, Kraków 2013.
Drączkowski F., Kerygmat pisemny w teorii i praktyce Klemensa Aleksandryjskiego, Roczniki Teologiczne 26,6 (1979), s. 21–43.
Drączkowski F., Idea kerygmatu pisemnego w przekazach patrystycznych, w: Ewangelizacja w epoce patrystycznej, red. F. Drączkowski, J. Pałucki, Lublin 1994, s. 9–20.
Drączkowski F., Patrologia, Pelplin–Lublin 1999.
Dyk S., Homilia – droga do żywego poznania Chrystusa, Kielce 2016.
Franciszek, Adhortacja apostolska „Evangelii gaudium”, Kraków 2013.
Franciszek, Adhortacja apostolska „Amoris laetitia”, Kraków 2016.
Franciszek, Adhortacja apostolska „Christus vivit”, Kraków 2019.
Franciszek, Konstytucja apostolska „Veritatis gaudium”, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/franciszek_i/konstytucje/veritatis_gaudium_08122017.html (dostęp: 5.09.2019).
Franciszek, Przemówienie podczas czuwania z młodymi w ramach XXXIV Światowego Dnia Młodzieży w Panamie, L’Osservatore Romano [wyd. polskie] 410,2 (2019), s. 26–30.
Grecko-polski Nowy Testament. Wydanie interlinearne z kluczem gramatycznym, z kodami Stronga i Popowskiego oraz pełną transliteracją greckiego tekstu, przekł. R. Popowski, M. Wojciechowski, Warszawa 2014.
Guzowski K., Duch dialogujący, Lublin 2016.
Jaklewicz T., Kerygmat, w: Leksykon teologii pastoralnej, red. R. Kamiński, Lublin 2006, s. 371–374.
Jankowski A., Kerygmat w Kościele apostolskim, Częstochowa 1989.
Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 2002.
Klemens Aleksandryjski, Kobierce, t. 1, tłum. J. Niemirska-Pliszczyńska, Warszawa 1994.
Lekan J., Kerygma i mistagogia w zbawczym spotkaniu współczesnego człowieka z Bogiem, Teologia w Polsce 8,2 (2014), s. 71–86.
Mazur J., Od kerygmatu do Ewangelii życia. Dzieje katolickiej myśli społecznej w zarysie, Radom 2003.
Paciorek A., Kerygmat, w: Encyklopedia katolicka, t. 8, Lublin 2000, kol. 1360–1362.
Paszkowska T., Chrystoformizacja, w: Leksykon teologii duchowości, red. M. Chmielewski, Lublin–Kraków 2002, s. 123–124.
Pawłowski A., Kerygmat w nowej ewangelizacji, Poznań 2014.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań 2000.
Prado Flores J.H., Nowi ewangelizatorzy dla Nowej Ewangelizacji, Poznań 2013.
Ryś G., Pierwsze jest pierwsze, Kraków 2015.
Ryś G., Przedmowa, w: R. Cantalamessa, Życie w Chrystusie. Duchowe przesłanie listu do Rzymian, Kraków 2014, s. 9–10.
Tardif E., Prado Flores J.H., Dynamis. Evangelizando con gran poder, México [b.r.w.].
Zborowski M., Jakie poznanie Syna przynoszą kerygmatyczne formuły „za nas” i „dla nas” (por. Rz 4,25)?, w: Imago Dei – Imago Christi. Na Obraz Boży, red. A. Małek, Ł. Rzepka, Kraków 2018, s. 31–47.
Zborowski M., Kerygmat we współczesnych ruchach kościelnych, Resovia Sacra 26 (2019), [w druku].

Published
2020-02-27



Michał Zborowski 
The John Paul II Catholic University of Lublin, Department of Theology https://orcid.org/0000-0001-9927-6397



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.