Anthropological Consequences of the Theory of Analogia Entis in the Context of Acts of Reason and Will

Jan Strumiłowski

Higher Theological Seminary in Katowice-Panewniki , Poland
https://orcid.org/0000-0003-1547-8309


Abstract

The article explains the relation between the God’s and human truth as well as God’s and human act. The starting point is the statement that the principle of predicating about God based on the analogy of being derives not so much from the relation between the logics of human discourse and the metalogics of the God’s truth, but rather between the very reality of God and that of humans. Thus, if, regarding the source, analogia entis implies the very reality, it may be applied not only to the field of the truth, but also to the area of acting (i.e. of loving). The proposed analysis is in some kind confronting against the actual postmodern anthropological split that allows an independence of the reason and will. Moreover, it is also confronting against the more and more popular conviction that a Christian should live above all according to the Gospel, meanwhile the problem of knowing God is far less necessary (which discredits the reason and theology). The purpose of the confrontation is therefore to answer the question: is evangelical love possible without knowing God?

Keywords:

analogia entis, analogy of being, reason, will, knowledge, activity, metatheology



Balthasar H.U. von, Chwała. Estetyka teologiczna, t. 1: Kontemplacja postaci, tłum. E. Marszał, J. Zakrzewski, Kraków 2008.
Besson É., La dimension juridique des sacrements, Roma 2004.
Gavrilyuk P.L., Coakley S., Duchowe zmysły: percepcja Boga w zachodnim chrześcijaństwie, tłum. A. Gomola, Kraków 2014.
Kołakowski L., Herezja, Kraków 2010.
Levering M., Pismo Święte i metafizyka. Tomasz z Akwinu i odnowa teologii trynitarnej, tłum. M. Romanek, Kraków 2016.
Lichacz P., Przanowski M., Olszewski M., Wstęp, w: Tomasz z Akwinu, O poznaniu Boga: wydanie łacińsko-polskie, Kraków 2005, s. 5–51.
Marion J.L., Idol i dystans, tłum. W. Starzyński, U. Idziak-Smoczyńska, Kraków 2016.
Obolevitch T., Linie rozwoju apofatyzmu w filozofii rosyjskiej XX wieku (Georgij Fłorowski, Siemion Frank i Lew Karsawin), „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” 2011, nr 1 (77), s. 81–93.
Pabjan T., Anatomia konfliktu. Między nowym ateizmem a teologią nauki, Kraków 2016.
Rahner K., Teologia i antropologia, w: tegoż, Pisma wybrane, t. 1, tłum. G. Bubel, Kraków 2005, s. 46–67.
Rahner K., Vorgrimler H., Mały słownik teologiczny, tłum. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 1987.
Shanley B.J., Tradycja tomistyczna, tłum. R. Mordarski, Kraków 2017.
Sobór Laterański IV, Konstytucje, w: Dokumenty soborów powszechnych: tekst grecki, łaciński, polski, t. 2, red. A. Baron, H. Pietras, tłum. A. Baron, Kraków 2003, s. 221–315.
Sobór Trydencki, Dekret o usprawiedliwieniu, w: Dokumenty soborów powszechnych: tekst grecki, łaciński, polski, t. 4, red. A. Baron, H. Pietras, tłum. A. Baron, Kraków 2003, s. 289–310.
Sobór Watykański II, Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosanctum concilium”, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 2002, s. 48–78.
Strumiłowski J.P., Piękno zbawi świat?, Kraków 2016.
Strumiłowski J.P., Prawda dogmatyczna w dynamice poznania mistycznego, „Wrocławski Przegląd Teologiczny” 25 (2017), nr 1, s. 35–48.
Strumiłowski J.P., Dogmat – informacja, teoria, kontemplacja czy hermeneutyka? Analiza wewnętrznej struktury i dynamiki dogmatu, „Kieleckie Studia Teologiczne” 16 (2017), s. 251–264.
Swieżawski S., Święty Tomasz na nowo odczytany, Poznań 2002.
Świeżyński A., O modelach strategii życia jako drogach do nieśmiertelności,„Studia Gdańskie” 18–19 (2005), s. 141–146.
Świeżyński A., Tajemnica i analogia we współczesnym mówieniu o Bogu, „Seminare. Poszukiwania Naukowe” 35 (2014), nr 1, s. 59–69.
Testa B., Sakramenty Kościoła, tłum. L. Balter, Poznań 1998.
Tomasz z Akwinu, Kwestie dyskutowane o mocy Boga, tłum. M. Olszewski, M. Paluch, Kęty–Warszawa 2008.
Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, tłum. S. Błech, Londyn 1962.
Vattimo G., Koniec nowoczesności, tłum. M. Surma-Gawłowska, Kraków 2006.
Weinandy T.G., Czy Bóg cierpi?, tłum. J. Majewski, Kraków 2003.

Published
2020-03-24



Jan Strumiłowski 
Higher Theological Seminary in Katowice-Panewniki https://orcid.org/0000-0003-1547-8309



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.