The Holy Spirit in the Writings od Saint John the Apostle

Benedykt Huculak




Abstract

John among the evangelists is not only designed with the image of eagle, but also from the first centuries on, he still is called in the East as John the Theologian. From his school came the first systematic theologian Irenaeus of Lugdunum in Gaul (now Lyons in France), who in his native Smyrna had been a disciple of the bishop Polycarp, a formerly listener of John himself, when this lived in Ephesus. The teaching about the Holy Spirit, and especially about His eternal procession is built upon his writings; and beside the biblical inspiration he received a special gift of the Spirit „who spoke trough the prophets”. His aboundant message is invaluable not only for theology, but also to her shoot, which should be spirituality, first of all the priestly and seminarian one, all the more because John was the only unmarried apostle, becoming – also in this respect – a paragon for the Roman Catholic clergy.

Keywords:

Spirit, breath, to breathe, to procede, to descend, Paraclete

Augustyn, In Ioannem tractatus.
Andrzej z Krety, Commentarii in Apocalypsim.
Cyryl Aleksandryjski, Commentarii in Ioannis Evangelium.
Epifaniusz, Ancoratus.
Ireneusz, Demonstratio praedicationis apostolicae.
Justyn, Apologia prior.
Justyn, Dialogus cum Tryphone Iudaeo.
Orygenes, Scholia XIX in Apocalypsim (wyd. A. Harnack, Texte und Untersuchungen 38/3).
Allo E.B., L’Apocalypse, Paryż 1921.
Alston W.P., Substance and the Trinity, in: The Trinity. An Interdisciplinary Symposium on the Trinity (ed. S.T Davies SI, D. Kendall SI, G.O’Collins SI), Oksford 1999.
Brown R.E. SS, The Gospel according to John (I–XII), Nowy Jork 1966.
Brown R.E. SS, The Gospel according to John (XIII–XXI), Nowy Jork 1970.
Dell’Osso C., Adrea di Creta, in: Nuovo dizionario patristico e di antichità cristiane (ed. A. Di Berardino), Genua–Mediolan 2006, koll. 287–288.
De Simone D.J., Giustino, in: Nuovo dizionario patristico e di antichità cristiane, koll. 2343–2347.
Drobner H., Lehrbuch der Patrologie, Frankfurt am Main 2004.
Chadwick H., Historia rozłamu Kościoła wschodniego i zachodniego, od czasów
apostolskich do Soboru Florenckiego (z jęz. ang. przeł. P. Sajdek), Warszawa 2009.
Chadwick H., Kościół w epoce wczesnego chrześcijaństwa (z jęz. ang. przeł. A. Wypustek), Warszawa 2004.
Ladaria L.F., Il Dio vivo e vero. Il mistero della Trinità (z jęz. hiszp. przeł. M. Zappella), Casale Monferrato 2004.
Ladaria L.F., La Trinità, mistero di comunione (z jęz. hiszp. przeł. M. Zappella), Mediolan 2004.
Lambiasi F., Lo Spirito Santo: mistero e presenza. Per una sintesi di pneumatologia, Bolonia 1987 (Corso di teologia sistematica 5).
Larchet J.C., Kościół – ciało Chrystusa. Relacje między Kościołami (z jęz. fr. przeł. N.H. Aleksiejuk), Białystok 2016.
Lohse E., L’Apocalisse di Giovanni (z jęz. niem. przeł. A. Comba), Brescia 1974.
Orbe A., Ireneo di Lione, w: Nuovo dizionario patristico e di antichità cristiane, coll. 2609–2621.
Maldonatus J. si, Commentarii in quattuor evangelistas, Paryż 1668.
Ostrogorski G., Dzieje Bizancjum (z jęz. niem. przeł. H. Evert-Kapessowa), Warszawa 2008.
Runciman S., Teokracja bizantyńska (z jęz. ang. przeł. M. Radożycka-Paoletti), Katowice 2008. Stavrou M., ‹Filioque› a teologia trynitarna (z jęz. fr. przeł. L. Balter), w: Tajemnica Trójcy Świętej, Poznań 2000 (Kolekcja Communio 13).
Strathmann H., Il Vangelo secondo Giovanni (z jęz. niem. przeł. G. Cecchi), Brescia 1973, pp. 231–233.
Wikenhauser A., L’Evangelo secondo Giovanni (z jęz. niem. przeł. F. Montagnini), Brescia 1962.
Wilken R.L., Pierwsze tysiąc lat. Historia chrześcijaństwa (z jęz. ang. przeł. G. Gomola, A. Gomola), Kraków 2015.
Zakrzewski K., Bizancjum i wczesne średniowiecze, Poznań 1997 (Wielka Historia Powszechna IV/1).

Published
2020-03-25



Benedykt Huculak 



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.