Human Identity - Between Creative Act and Self-Creation

Jan Strumiłowski

Higher Theological Seminary in Katowice-Panewniki , Poland
https://orcid.org/0000-0003-1547-8309


Abstract

The human’s current experience gives an evidence about his or her ability to self-creation (i.e.: identity formation) in the context determined by the nature. The neuroscience researches, trying to describe the process on various levels of human existence (psychological, bodily, especially neurobiological), prove that thesis. Some areas of self-creation of that kind are contrary to certain theological thesis that underline the God’s creative act. This act determines not only the human nature in a broad sense, but also a specific shape of human existence, that appears for example in God’s vocation to a particular way of life. The article analyses potential spheres of conflict, searching both the range and the character of interaction between human self-creation and creative act of God. Moreover, the article attempts to redefine the sphere of interpretation of that dependence, putting in the analysis’ centre not the partial personal perspectives (God’s and man’s perspectives), but the perspective of relation conceived as essentially primary in respect to the personal perspective.

Keywords:

anthropology, relation, predestination, freedom, creation, vocation



Andrzejuk A., Mistyka miłości Bożej w pismach św. Bernarda z Clairvaux, „Studia Philosophiae Christianae” 2011, t. XL, nr 2, s. 63–102.
Aurelius Augustinus, De diversis Quaestionibus octoginta tribus liber unus, w: Opera omnia. Tomus sextus, Aurelius Augustinus, Paris 1863, s. 11–100 (Patrologia Latina 40).
Bolewski J., Misterium mądrości: traktat sofio-mariologiczny, Kraków 2012.
Brown R.E., Fitzmyer J.A., Murphy R.E., Chrostowski W., Katolicki komentarz biblijny, Warszawa 2001.
Bułgakow S., Ikona i kult ikony: zarys dogmatyczny, przekł. H. Paprocki, Bydgoszcz 2002.
Choromański A., Osoba ludzka jako „byt relacyjny” – antropologiczne fundamenty eklezjologii Soboru Watykańskiego II, „Studia Teologii Dogmatycznej” 1 (2015), s. 58–87.
Galus W., Architektura świadomości, „Roczniki Filozoficzne” 2015, t. LXIII, nr 4, s. 129–168.
Gilson E., Elementy filozofii chrześcijańskiej, przekł. T. Górski, Warszawa 1965.
Greshake G., Trójjedyny Bóg. Teologia trynitarna, przekł. J. Trawa, Wrocław 2009.
Lemański J., Opis stworzenia jako conditio humana w Rdz 2,7, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 2006, t. XXXIX, nr 1, s. 5–24.
Levering M., Pismo Święte i metafizyka. Tomasz z Akwinu i odnowa teologii trynitarnej, przekł. M. Romanek, Kraków 2016.
Malabou C., Que faire de notre cerveau?, Paris 2004.
Marion J.-L., Idol i dystans, przekł. W. Starzyński, U. Idziak-Smoczyńska, Kraków 2016.
Mycek S., Trynitarność stworzenia w tajemnicy trynitarnego Stwórcy. Dialog z teologiczno-filozoficzną myślą świętego Tomasza z Akwinu, „Poznańskie Studia Teologiczne” 2004, t. XVII, s. 109–123.
Niebuhr R., The Nature and Destiny of Man: A Christian Interpretation, t. I: Human Nature, New York 1941.
Orygenes, Komentarz do Listu św. Pawła do Rzymian, cz. 2, przekł. S. Kalinkowski, Warszawa 1994.
Osadnik A., Proegzystencja jako wezwanie chrześcijańskie, „Seminare” 2003, t. XVIII, s. 235–244.
Przybylski Ł., System haptyczny – jak umysł dotyka świata?, w: Funkcje umysłu, red. M. Urbański, P. Przybysz, Poznań 2009, s. 61–82.
Słomkowski A., Teologia życia duchowego w świetle Soboru Watykańskiego II, Ząbki 2000.
Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, przekł. S. Błech, Londyn 1962.
Walicki A., Zarys myśli rosyjskiej. Od oświecenia do renesansu religijno-filozoficznego, Kraków 2005.
Woźniak R.J., Różnica i tajemnica. Objawienie jako teologiczne źródło ludzkiej sobości, Poznań 2012.
Woźniak R.J., Materialno-biologiczny wymiar obrazu Bożego w człowieku,„Scientia et Fides” 2014, t. II, nr 2, s. 271–288.

Published
2020-03-25



Jan Strumiłowski 
Higher Theological Seminary in Katowice-Panewniki https://orcid.org/0000-0003-1547-8309



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.