God the Creator and Creation in the Decisions of the Ancient and Medieval Councils

Tomasz Nawracała

Adam Mickiewicz University , Poland
https://orcid.org/0000-0001-6658-5951


Abstract

Faith in God as the Creator of heaven and earth from the beginning has been included into the deposit of faith, proclaimed by the Church. God who saves the world by His only-begotten Son, is also the principium of all available entities. Their diversity and interconnectedness reveal the wealth of creative works of the only God, but also the mutual relationship of entities among one another. They all are similar to one another not by the similarity in nature, but the similarity in the act of creation. This article tries to show how the form of the confession of faith in God the Creator was changing in the documents of the Ecumenical Councils. Texts in the form of confessions of faith, which always contain some reference to the Creator and the creation, have a special place in those documents. The analysis of these statements shows how the Church Creed has been clarified and deepened over the centuries.

Keywords:

Ecumenical Council, Creed, confession of faith, Creator, creation, Trinity, Word

Bailly A., Dictionnaire grec-français, Paris 1901.
Brekelmans A., Wyznania wiary w pierwotnym Kościele, Conc 6 (1970) 1, s. 28–35.
Brink G. van den, Almighty God. A Study of the Doctrine of Divine Omnipotence, Kampen 1993.
Chantraine A., Dictionnaire étymologique de la langue grecque. Histoire des mots, Paris 1984.
Dokumenty soborów powszechnych, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2003–2005, t. 1–4.
Ernout A., Meillet A., André J., Dictionnaire étymologique de la langue latine. Histoire des mots, Paris 2001.
Franciszek, Laudato si, Wrocław 2015.
Gaffiot F., Dictionnaire latin-français, Paris 1934.
Hamman A., L’enseignement sur la création dans l’Antiquité chrétienne, RSR 42 (1968) 1, s. 1–23.
Hamman A., L’enseignement sur la création dans l’Antiquité chrétienne, RSR 42 (1968) 2, s. 97–122.
Historia dogmatów, red. B. Sesboüé, t. 2, Kraków 1999.
Jougan A., Słownik łacińsko-polski, Poznań–Warszawa–Lublin 1958.
Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 1994.
Kelly J.N.D., Początki doktryny chrześcijańskiej, Warszawa 1988.
Koczwara S., Sobór Konstantynopolitański I, w: Encyklopedia katolicka, t. 9, Lublin 2002, kol. 714–715.
La Bible traduction oecuménique, Paris 1995.
Langkammer H., Hymny chrystologiczne Nowego Testamentu. Najstarszy obraz Chrystusa, Katowice 1976.List do Filemona, List do Kolosan, Wstęp, przekład z oryginału, komentarz, w: Nowy komentarz biblijny. Nowy Testament, red. A. Paciorek, R. Bartnicki, T. Brzegowy, A. Tronina, J. Warzecha, t. 12, Częstochowa 2006.
May G., Creatio ex nihilo. The Doctrine of „Creation out of Nothing” in Early Christian Though, London–New York 2004.
Nawracała T., Jedność w różnorodności. Elementy wyznania wiary w dokumentach synodów od I do III wieku, „Teologia w Polsce” 7 (2013) 1, s. 91–108.
Peter M., Prehistoria biblijna, Poznań 1994.
Pietras H., Początki teologii Kościoła, Kraków 2007.
Pietras H., Sobór nicejski (325). Kontekst religijny, polityczny. Dokumenty. Komentarze, Kraków 2013.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu [Biblia Poznańska], red. M. Peter, M. Wolniewicz, Poznań 1994.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu [Biblia Tysiąclecia], http://biblia.deon.pl/.
Rops D., Histoire de l’Eglise du Christ, t. 4, Paris 1962–1965.
Słownik łacińsko-polski, red. M. Plezia, Warszawa 1999.
Starowieyski M., Sobory niepodzielonego Kościoła, Kraków 2016.
Tomasz z Akwinu, O wieczności świata (De aeternitae mundi), w: Dzieła wybrane, red. J. Salij, Poznań 1984, s. 277–281.

Published
2020-03-26



Tomasz Nawracała 
Adam Mickiewicz University https://orcid.org/0000-0001-6658-5951



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.