The Theology of Divine Mercy

Krzysztof Góźdź

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland
https://orcid.org/0000-0002-8020-1675


Abstract

God’s Mercy never threatens man’s dignity. It elevates human dignity to the Divine level of “second creation.” This is a kind of “divinization” of man, in which human love is transformed by the Divine mercy into closeness to God. Divine Mercy compensates all human imperfections – not only sins, but all kinds of weakness and limitations of the person’s existence. This is how love and mercy are in the heart of the relationship between God and man. Love and mercy are two aspects of one grace: The grace of Divine Love gives life, while the grace of Divine Mercy purifies and perfects human nature. Therefore, Divine Mercy is a precondition on human participation in the nature of God. To put it briefly, man is created through love and saved through mercy.

Keywords:

God's Mercy, God's Love, attributes of God, Jesus Christ, new creation, dignity

Franciszek, Misericordiae vultus. Bulla ustanawiająca nadzwyczajny Jubileusz Miłosierdzia, Watykan 2015.
Granat W., Miłosierdzie jako przymiot Boga, w: Ewangelia miłosierdzia, red. tenże, Poznań 1970, s. 9–47; przedruk: W. Granat, „Bóg bogaty w miłosierdzie” (Ef 2,4). Wybór tekstów, pod red. H. I. Szumił, Sandomierz 2011, s. 15–75.
Góźdź K., Teologia Bożego Miłosierdzia, w: Dogmatyka w perspektywie Bożego miłosierdzia, red. K. Góźdź, K. Guzowski, Lublin 2010, s. 292–294.
Jan Paweł II, Encyklika „Dives in misericordia”, Watykan 1980.
Warzeszak J., O Bogu jedynym. Miłosierdzie jako przymiot Boga, w: Dogmatyka w perspektywie Bożego miłosierdzia, red. K. Góźdź, K. Guzowski, Lublin 2010, s. 35–66.
Bartnik C. S., Dogmatyka katolicka, t. 1, Lublin 1999, s. 125–136.
Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu [Opera omnia, t. 6/1: Jezus z Nazaretu], Lublin 2015.
Franciszek, Orędzie na XXXI Światowy Dzień Młodzieży 2016 roku: Nieście płomień miłosiernej miłości Chrystusa, „L’Osservatore Romano” 2015, XXXVI, nr 10 (376), s. 5.
Lessius L., De perfectionibus moribusque divinis, w: Opuscula, t. 1, Parisiis 1881.
Müller G. L., Dogmatyka katolicka, Kraków 2015, s. 266 i n.
Ratzinger J., Opera omnia, t. 12: Głosiciele Słowa i słudzy waszej radości, Lublin 2012.
Ratzinger J., Opera omnia, t. 8/1, 8/2: Kościół – znak wśród narodów, Lublin 2013.
Ratzinger J., Opera omnia, t. 1: Lud i dom Boży w nauce św. Augustyna o Kościele, Lublin 2014.
Ratzinger J., Opera omnia, t. 2: Rozumienie objawienia i teologia historii według Bonawentury, Lublin 2014.
Schmaus M., Kirchliche Dogmatik, Bd. II, München 1941, s. 113, Bd. III/1, München 1940.
Tomasz z Akwinu, Summa theologiae I, q. 21, a. 3 i n.
Piacenza M., Barmherzigkeit ist weder blinde Toleranz noch Rechtfertigung der Sünde noch ein Recht, 28 X 2015, http://www.zenit.org/de/articles/kardinal-mauro-piacenza-im-gesprach-uber-das-jubeljahr-der-barmherzigkeit-erster-teil [dostęp: 26 XI 2015], http://www.katholisches.info/2015/10/28/barmherzigkeit-ist-weder-blinde-toleranz-noch-rechtfertigung-der-suende-noch-ein-recht-kardinal-piacenza-zum-jahr-der-barm-herzigkeit [dostęp: 26 XI 2015].
Szczurek J.D., Miłosierdzie Boże jako „największy przymiot boga” w dogmatyce przełomu XIX/XX wieku, http://www.milosierdzie.pl/akademia/ftp/Jan-Szczurek-Milosierdzie-Boze-jako-najwiekszy-przymiot-Boga-w-dogmatyce-przelomu-xix-xx-wieku.pdf [dostęp: 19 XI 2015].

Published
2020-03-26



Krzysztof Góźdź 
The John Paul II Catholic University of Lublin https://orcid.org/0000-0002-8020-1675



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.