Theology of Language. Between Vocabulary and Theological Ontology

Grzegorz Wiończyk

Uniwersytet Śląski , Poland


Abstract

Epistemological question posed by interpretive practice in theology, requires a supplement in the form of a covenant, which can be associated with the project of ontologization known from the history of hermeneutics. This makes us realize that theological language, understood as a system, in the technical meaning of the word, does not constitute a separate and self-protective speech about God. Language is only a system of meanings that is referring to itself. Its reference to reality, and therefore to the experience of God, is associated with the authorizing role of the community. Even the sacred texts as well as textual (in a narrow sense) testimonies in the Tradition, are not self-sufficient elements which can be deprived of their ecclesial and, because of it, experiential context. Otherwise, the Revelation would have to be limited to information only.

Keywords:

language of theology, language, logos, word, community



Agamben G., Co zostaje z Auschwitz, przeł. S. Królak, Warszawa 2008.
Chmielewski M., Semiotyka tekstu mistycznego, „Roczniki Teologiczne” 40 (1993), z. 5.
Dybel P., Oblicza hermeneutyki, Kraków 2012.
Ioannidis F., Divine Reading (Lectio Divina) as Logos’ contemplation according to Saint Gregory the Dialogue, http://www.academia.edu/2142069/Divine_reading_lectio_divina_as_Logos_contemplation_according_to_Saint_Gregory_the_Dialogue.
Fish S., Jak rozpoznać wiersz, gdy się go widzi, w: tenże, Interpretacja, retoryka, polityka, Kraków 2002.
Florenski P., Ikonostas i inne szkice, przeł. Z. Podgórzec, Warszawa 1984.
Gadamer H.G., Prawda i metoda, przeł. B. Baran, Warszawa 2013.
Grondin J., Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, przeł. L. Łysień, Kraków 2007.
Heidegger M., Istota języka, w: tenże, W drodze do języka, przeł. J. Mizera, Warszawa 2007.
Królikowski J., Chrystologia dzisiaj, w: Deklaracja Dominus Iesus. Tekst i komentarze, Poznań 2006.
Januszkiewicz M., W-koło hermeneutyki literackiej, Warszawa 2007.
Januszkiewicz M., Kim jestem ja, kim jesteś ty? Etyka, tożsamość, rozumienie, Poznań 2012.
Kołakowski L., Mówić o tym, co niewypowiadalne, w: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa 2003.
Ong W.J., Pismo a struktura świadomości, w: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa 2003.
Osmański M., Logos, w: Powszechna encyklopedia filozofii, http://www.ptta.pl/pef/pdf/l/logos.pdf.
Ricoeur P., Konflikt hermeneutyk: epistemologia interpretacji, przeł. J. Skoczylas, w: tenże, Egzystencja i hermeneutyka, wybór i oprac. S. Cichowicz, Warszawa 2003.
Schiller F., O poezji naiwnej i sentymentalnej, tłum. I. Krońska, w: F. Schiller, Listy o estetycznym wychowaniu człowieka, Warszawa 1972.
Szahaj A., O interpretacji, Kraków 2014.
Szymik J., W poszukiwaniu głębi literatury. Literatura piękna jako locus theologicus, Katowice 1994.
Szymik, J., W światłach wcielenia. Chrystologia kultury, Katowice 2004.
Tomasz z Akwinu, Komentarz do Ewangelii Jana, przeł. T. Bartoś, Kęty 2002.

Published
2020-03-27



Grzegorz Wiończyk 
Uniwersytet Śląski



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.