Wartość rodzin dzieci z niepełnosprawnością

Andrzej Jasnos

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polska
https://orcid.org/0000-0001-8875-2482


Abstrakt

Rodzina to wspólnota osób, która stanowi podstawową formę życia indywidualnego i społecznego. Jest ona naturalnym i niezastąpionym środowiskiem, w którym każda osoba może rozwijać się integralnie na miarę swoich możliwości. Współcześnie zauważalne są liczne zmiany zachodzące w życiu społeczeństw, ale także indywidualnym człowieka. Powszechny relatywizm, a przez silnie zideologizowane środowiska zakwestionowanie podstawowych wartości ma swoje reperkusje w postrzeganiu i realizowaniu życia rodzinnego. Najbardziej widocznym przykładem są liczne formy nacisku i próba zmiany definicji małżeństwa jako związku mężczyzny i kobiety, jak również kwestionowanie podstawowego prawa do życia od poczęcia do naturalnej śmierci. Polska w ostatnich latach w Europie stała się swoistą wyspą niosącą i zachowującą tradycję podstawowych wartości m.in. rodziny. Realizowanie procesu tworzenia rodziny nie jest łatwym zadaniem, szczególnie w kulturze postnowoczesności. Jeszcze trudniejszym zadaniem do spełnienia staje się w rodzinach borykających się z niepełnosprawnością dziecka. Stąd niniejsza refleksja ma na celu nakreślenie sytuacji rodzin z dziećmi z niepełnosprawnością, podkreślenie wartości.

Słowa kluczowe:

rodzina, niepełnosprawność, wartość, wsparcie instytucjonlne

Benedykt XVI, Pomagajcie ludziom budować lepsze życie. 10.02.2007. Przemówienie do członków papieskiej Akademii Nauk Moralnych i Politycznych, „L’Osservatore Romano” 2/2007, s. 36.
Czachorowski M., Rodzina a państwo w wychowaniu dziecka, w: Katolickie wychowanie dziecka. Rodzina, przedszkole, Kościół, red. A. Kiciński, M. Opiela, Lublin 2016, s. 67-75.
De Mattei R., Dyktatura relatywizmu, Przekł. P. Toboła-Pertkiewicz, E. Turlińska, Warszawa 2009.
Drenda L., Teoria wartości, wartość teorii, „Zeszyty Naukowa Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 259/2016, s. 39-48.
Flewelling R.T., Studia personalizmu amerykańskiego, „Personalizm” 6:2004, s. 31-54.
Goliszek P.T., Personalistyczny wymiar katechezy, Lublin 2016.
Janik T., Człowiek jako najważniejszy kapitał wspólnoty, w: Nieoceniona wartość osoby. 25 lat Wspólnoty Wiara i Światło w Bochni, red. A. Jasnos, M. L. Opiela, Lublin 2018, s. 75-90.
Jasnos A., Wychowanie do harmonii i piękna duchowego w wizji pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego, „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego” nr 4 (240) 2017, s. 173-188.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483 ze zm.
Kotłowski K., Filozofia wartości a zadania pedagogiki, Wrocław-Warszawa-Kraków 1968.
Kwak A., Chore dziecko w domu, „Problemy Rodziny” nr 4 1998, s. 27-30.
Lach-Rosocha J., Problemy wychowania moralnego w duchu pedagogiki kultury, w: Pedagogika kultury – wychowanie do wyboru wartości, red. tenże, Kraków 2003, s. 37-56.
Łobocki M., Wartości tworzywem wychowania, w: Wychowanie chrześcijańskie a kultura, red. M. Nowak, T. Ożóg, Lublin 2000.
Matulka Z., Wartości u podstaw wychowania personalistycznego, w: Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Kraków 2005.
Mruszczyk M., Człowiek w „antropologii adekwatnej” Karola Wojtyły, Katowice 2010.
Opiela M., Osoba i rodzina wobec wyzwań cywilizacyjnych. Pedagogia integralnego rozwoju i edukacji w koncepcji ochrony Edmunda Bojanowskiego, Lublin 2019.
Opiela M., Znaczenie wczesnej edukacji w integralnym rozwoju i wychowaniu osoby – wymiar indywidualny i wspólnotowy, w: Nieoceniona wartość osoby. 25 lat Wspólnoty Wiara i Światło w Bochni, red. A. Jasnos, M. L. Opiela, Lublin 2018, s. 115-130.
Pietrzyk A., „Ta choroba” w rodzinie. Psycholog o raku, Kraków 2006.
Rayzacher-Majewska A., Znaczenie wspólnoty w życiu rodziców dziecka z niepełnosprawnością, w: Nieoceniona wartość osoby. 25 lat Wspólnoty Wiara i Światło w Bochni, red. A. Jasnos, M. L. Opiela, Lublin 2018, s. 131-142.
Sekułowicz M., Problematyka funkcjonowania rodzin dzieci niepełnosprawnych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 1(01) 1998, s. 61-82.
Skoczylas K., Wartości religijno-moralne młodzieży ponadgimnazjalnej Kujaw wschodnich, Włocławek 2016.
Szymanowska J., Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem chorym i niepełnosprawnych w środowisku lokalnym: potrzeby i możliwości pomocy, „Społeczeństwo i Rodzina” nr 51 (2/2017), s. 100-116.
Trybunał Konstytucyjny. Wyrok z dnia 18 maja 2005 r., Sygn. akt K 16/04.
Vanier J., Depresja – dlaczego? tłum. Z. Piątkowska, Katowice 2001.
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 2000.
Zuziak W., Aksjologia Louis’a Lavelle’a wobec ponowoczesnego kryzysu wartości, Kraków 2012.
Gogacz M., Uwagi do tematu wartości, „Studia Philosophiae Christianae” 17/1 1981, s. 200-209.
Pobierz

Opublikowane
30.09.2019


Jasnos, A. (2019). Wartość rodzin dzieci z niepełnosprawnością. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 62(3), 75–87. https://doi.org/10.31743/zn.2019.62.3.05

Andrzej Jasnos  jasnosa@interia.pl
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II https://orcid.org/0000-0001-8875-2482



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Teksty opublikowane w tomach 3/2018 - 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Od tomu 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.