Divisions of Voivodeships into Hunting Zones Remaining Valid
Piotr Zacharczuk
Abstract
Considering the judgment on the unconstitutionality of the law being the legal basis for making divisions of voivodships into hunting zones, the legislature, adopting normative amendments recently, introduced new rules for the creation of hunting zones. With regard to these amendments, not only the laws concerning making new divisions of voivodships into hunting zones are currently very important, but also transitional laws concerning already made divisions of voivodships into hunting zones. However, the subject normative amendments introduced after the deadline for their implementation, do not eliminate all undesirable effects for the hunting management leading. Mainly, there are no grounds for adopting position on the continuous and uninterrupted functioning of all previously established hunting zones. In addition, divisions of voivodships into hunting zones made on the basis of an unconstitutional law are not valid in their full original ranges, because administrative courts have repeatedly annulled, as well as will still annul those resolutions regarding divisions of voivodships into hunting zones in part of them. It is also possible to annul the already adopted resolutions regarding the division of voivodships into hunting zones in its entirety. The entire annulment of these resolutions will result in the non-existence of hunting zones referred to as in these acts from the day of adopting the resolutions regarding the division of voivodships into hunting zones.
Keywords:
hunting, hunting economy, divisions, hunting zonesReferences
J. Kaczor, Warszawa 2008, s. 72.
Gromski W., Technika prawodawcza i jej dyrektywy, [w:] Technika prawodawcza, M. Błachut, W. Gromski,
J. Kaczor, Warszawa 2008, s. 5-6.
Królikowski J., Skutki określenia innego terminu utraty mocy obowiązującej dla sądu występującego
z pytaniem prawnym, [w:] Skutki wyroków Trybunału Konstytucyjnego w sferze stosowania prawa,
M. Bernatt, J. Królikowski, M. Ziółkowski (red.), Biuro Trybunału Konstytucyjnego, Warszawa
2013, s. 139.
Leoński Z., Materialne prawo administracyjne, Warszawa 2009, s. 166.
Młynarska-Sobaczewska A., Opinia prawna w przedmiocie skutków Trybunału Konstytucyjnego
z dnia 10 lipca 2014 roku, w sprawie o sygn. akt P 19/13, o stwierdzeniu niezgodności art. 27 ust. 1
w zw. z art. 26 ustawy Prawo łowieckie z Konstytucją dla funkcjonowania obwodów łowieckich
oraz umów dzierżawy obwodów łowieckich, http://www.hunter.npl.pl/UserFiles/File/Opiniaaa.
pdf [21.08.2018 r.].
Ofiarska M., Specjalne strefy ekonomiczne w Polsce. Zagadnienia publicznoprawne, Szczecin 2000,
s. 23–24.
Projekt ustawy - o zmianie ustawy - Prawo łowieckie oraz zmieniającej ustawę o zmianie ustawy - Prawo
łowieckie z projektami aktów wykonawczych, (Druk nr 1042), http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.
nsf/0/71C70A5B733636D0C125806F003746AF/%24File/1042.pdf [31.07.2018 r.].
Zacharczuk P., Obszary specjalne w polskim materialnym prawie administracyjnym, Warszawa 2017,
s. 350-357.
Zacharczuk P., Prawne skutki wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 lipca 2014 r. sygn. akt p
19/13, [w:] Prawo zarządzania środowiskiem – aspekty sprawiedliwości ekologicznej, M. Nyka,
T. Bojar-Fijałkowski (red.), Gdańsk 2017, s. 34, 38-39.
License
This is an open access journal.
Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence.
The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence.
For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.




