Specyfika antropologii lingwistycznej w myśli Aleksandra Durantiego

Nwauzor Lambert Uwaoma




Abstrakt

W artykule autor przedstawia charakterystyczne cechy antropologii lingwistycznej rozwijanej przez Aleksandra Durantiego. Problematyka dotyczy tego, jak Duranti rozumie współczesną antropologię lingwistyczną oraz jak postrzega jej zakres i teoretyczne zainteresowanie. W antropologii tej odnajduje nową interpretację bytu ludzkiego, która charakteryzuje się tym, że człowiek definiowany jest z perspektywy funkcjonalności języka, będącego aktualizacją jego społecznej natury. Omawiając propozycję Durantiego, odnotowuje kilka kwestii problematycznych, które poddaje krytycznej analizie głównie w świetle metody metafizyki realistycznej sformułowanej przez przedstawicieli Lubelskiej Szkoły Filozoficznej. Podejście to umożliwiło zaproponowanie roboczego rozwiązania odkrytych trudności, w którym język traktowany jest raczej jako element ludzkiej racjonalności, poprzez którą człowiek realizuje swoją społeczną naturę.

Słowa kluczowe:

język, antropologia, człowiek, społeczeństwo, kultura

Bibliography proper to the article: The Specificity of Linguistic Anthropology in the thought of Alssandro Duranti
Armour-Thomas, E. & Goupaul-Nicol, S. (1998). Assessing Intelligence. Applying a Bio-cultural Model. USA: Sage Publications.
Austin, J.L. (1961). Philosophical Papers. London: Oxford University Press.
Bezuidenhout, A. (2006). ‘‘Language as Internal,’’ in Lepore and Smith (eds.), The Oxford Handbook of Philosophy of Language. Oxford: Clarendon Press .
Carnap, R. (1937). The Logical Syntax of Language. Chicago.
Chomsky, N. (1986). Knowledge of Language: Its Nature, Origin, and Use. West Port, CT: Praeger.
Chomsky, N. (1995). The Minimalist Programme ( Current Studies in Linguistics 28).Cambridge, MA: MIT press.
Chomsky, N. (2000). The Architecture of Language. Oxford: Oxford University Press.
Davis, J. (1994). Mother Tongue: How Humans Create Language. New York: Carol Pub. Group .

Duranti, A. (1997). Linguistic Anthropology, New York: Cambridge University Press.
Fairclough, N. (1989). Language and Power. London: Longman.
Gilson, E. (1988). Linguistics and Philosophy. An Essay on the Philosophical Constants of Language, Trans. John Lyon, U.S.A: University of Notre Dame Press.
Heidegger, M. (1962). Being and Time, trans. J. Macquarrie and E. Robinson. New York and Evanston: Harper and Row Publishers.
Hymes, D. (1963). Objectives and Concepts of Linguistic Anthropology, in D.G. Mandelbaum, G.W. Lasker and E.M. Albert (eds.), The Teaching of Anthropology. American Anthropological Association, Memoir 94.
Malinowski, B. (1922). Argonauts of the Western Pacific. New York: Dutton.
Malinowski, B. (1923). ‘‘The Problem of Meaning in Primitive Languages,’’ in C.K. Ogden and I.A. Richards (eds.), The Meaning of Meaning. New York: Harcourt, Brace & world Inc.
Morrison, T. (1994). The Noble Lecture in Literature, 1993. New York: Knopf.
Peirce, C. (1940). Logic as Semiotic: The Theory of Signs. In J.Buchler (ed.), Philosophical Writings of Peirce: Selected Writings. London: Routledge & Kegan Paul.
Quine, W. (1981). Theories and Things. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Searle, J.R. (1969). Speech Acts: An Essay in the Philosophy of Language, Cambridge: Cambridge University Press.
Yang, C. (2006). The Infinite Gift: How Children Learn and Unlearn the Languages of the World. New York: Scribner.
Yule, G. (1996). The Study of Language. New York: Cambridge University Press.

Opublikowane
09.10.2020


Uwaoma, N. L. (2020). Specyfika antropologii lingwistycznej w myśli Aleksandra Durantiego. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 61(3), 169–187. https://doi.org/10.31743/zn.2018.61.3.169-187

Nwauzor Lambert Uwaoma  lunwauzo@yahoo.com



Licencja

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Teksty opublikowane w tomach 3/2018 - 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Od tomu 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.