The integration of the educational influences of parents and teachers - on mutual expectations and observed difficulties

Lidia Pietruszka




Abstrakt

Zagadnienie współpracy między poszczególnymi osobami czy grupami jest jednym z trudniejszych zadań jakie jawią się na wielu płaszczyznach funkcjonowania człowieka. O tym, jak trudno znaleźć obszar porozumienia oraz prowadzić twórczy i rzeczowy dialog pokazują ostatnie wydarzenia zarówno w Polsce jak i na świecie. Niejednokrotnie przyczyną braku porozumienia jest tzw. czynnik ludzki, często jednak tą barierą jest sprzeczność interesów. W procesie kształcenia i wychowania dziecka nadrzędnym celem jest jego wszechstronny rozwój. Środowisko rodzinne i szkoła są ważnymi nośnikami wartości. Przyjmowanie zaś zgodnej wizji rozwoju wydaje się filarem spójnego oddziaływania oraz głównym warunkiem osiągnięcia założonego wspólnie celu wychowania, jakim jest integralny rozwój wychowanka. Dlatego też, zarówno rodzice jak i nauczyciele, kierując się nade wszystko dobrem dziecka, powinni za wszelką cenę zabiegać o dobre relacje i integrację podejmowanych oddziaływań, nawet wtedy, gdy nie jest to łatwe i proste.  Istotne jest, by werbalne deklaracje miały odzwierciedlenie w codziennym życiu i postępowaniu obu stron. W niniejszym artykule starano się ukazać aktualny stan współpracy między dwoma podstawowymi środowiskami wychowawczymi oraz wskazać model optymalny. W tym celu m.in. dokonano przeglądu i analizy dostępnych badań oraz przeprowadzono badania własne, polegające na analizie wypowiedzi rodziców i nauczycieli - wychowawców.

Słowa kluczowe:

rodzice, nauczyciele, współdziałanie, współpraca, integracja

Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami “trudnych” uczniów?, WSP, Warsaw 2002.
Bąbska B., Rymsza M., Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej, Fundacja Instytut Spraw Publicznych: Stowarzyszenie Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warsaw 2014.
Dunaj B. (ed.), Popularny słownik języka polskiego, Wyd. Wilga, Warsaw 2000.
Frączek Z., Lulek B., Wybrane problemy pedagogiki rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010.
Gajewska G., Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2009.
Jacher W., Zagadnienie integracji systemu społecznego – studium z zakresu teorii socjologii, PWN, Warsaw 1976.
Janke A.W., Kawula S., Stosunki rodziny i szkoły. Integracja i syntonia, in: S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (eds.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2009, p. 219-262.
Jankowski B., “Rodzice – aktywni uczestnicy procesu edukacji,” Dyrektor Szkoły, 2014, no. 5, p. 46-48.
Karolczuk-Biernacka B., Współzawodnictwo i współpraca w szkole, WSiP, Warsaw 1987.
Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSP, Warsaw 2004.
Kołodziejczyk J., Cieślak H., “Analiza wyników ewaluacji zewnętrznych w odniesieniu do wymagania ‘Rodzice są partnerami szkoły,’” in: G. Mazurkiewicz (ed.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Cracow 2011, p. 219-240.
Kawula S., “Czynniki i sieć wsparcia społecznego w życiu człowieka,” in: S. Kawula (ed.), Pedagogika społeczna. Dokonania - aktualność - perspektywy, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009, p. 115-134.
Kawula S, “Zagadnienie integracji oddziaływań wychowawczych w środowisku,” in: S. Kawula (ed.), Pedagogika społeczna. Dokonania - aktualność - perspektywy, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009, p. 361-382.
Lalak D., Pilch T. (eds.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, GWP, Warsaw 1999.
Lulek B., Współpraca szkoły, rodziny i środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2008.
Łobocki M., Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Nasza Księgarnia, Warsaw 1985.
Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Wyd. Impuls, Cracow 2007.
Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2007.
Okoń W., Słownik pedagogiczny, PWN, Warsaw 1987.
Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warsaw 2008.
Walczak D., Początkujący nauczyciele. Raport z badania jakościowego, Instytut Badań Edukacyjnych, Warsaw 2012.
Winiarski M., entry: “Integracja,” in: Lalak D., Pilch T. (eds.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warsaw 1999, p. 108-109.
Winiarski M., “Współpraca rodziców i nauczycieli, jej implikacje edukacyjne i determinanty,” in: S. Kawula (ed.), Pedagogika społeczna. Dokonania - aktualność - perspektywy, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009, p. 439-455.

ONLINE SOURCES

Report from research by CBOS, Polska szkoła AD 2014, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_093_14.PDF; (accessed on: 23.03.2017).
Polak M., O komunikacji nauczycieli z rodzicami, retrieved from: http://www.edunews.pl/edytoriale/1936-o-komunikacji-nauczycieli-z-rodzicami (accessed on: 27.03.2017).
Starypan I., Szkoła widziana oczami rodziców. Analiza realizacji wymagań na podstawie danych ewaluacji zewnętrznej zebranych od rodziców, p. 30, http://www.npseo.pl/data/various/files/Szko%C5%82a%20w%20oczach%20rodzic%C3%B3w_5_09_2012.pdf (accessed on: 27.03.2017).

Opublikowane
09.10.2020


Pietruszka, L. (2020). The integration of the educational influences of parents and teachers - on mutual expectations and observed difficulties. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 61(3), 235–256. https://doi.org/10.31743/zn.2018.61.3.235-256

Lidia Pietruszka  lidiapietruszka@wp.pl



Licencja

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Teksty opublikowane w tomach 3/2018 - 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Od tomu 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.