Remuneration of researcher participating in scientific film production
Piotr Ślęzak
Abstract
The scientific audiovisual work is a work, when the authors represent the facts and scientific theories , using light and sound as an artistic material. Due to the presence in works of this scientific layer, the representatives of science world appear in film crew besides representatives of typical film professions. They play different roles on film production. They can speak out on the screen or perform the role of so-called scientific consultants. The speech on screen can be a scientific work (similar to classic academic lecture). Film producer concludes agreements on audiovisual production with scientists, who perform on the screen. The role of scientist can come down also to a consultation for substantive correctness of verbal comment or either for comment translation correctness on audiovisual work it is possible both, the conclusion of agreement on audiovisual production or a separate agreement relative to “review” of verbal comment. In these agreements the sides foresee that the scientist receive the remuneration for participation in film production. The Author makes the assessment that the scientists are not film creators, therefore they do not receive additional remuneration for film distribution. For this reason the remuneration for participation in film production should be set up at the level, which would consider expected incomes from scientific audiovisual work exploitation.
Keywords:
scientific work, audiovisual work, scientific audiovisual workReferences
Barta J., Markiewicz R., w: Prawo autorskie i prawa pokrewne. Komentarz, red. J. Barta, R. Markiewicz, Warszawa 2011, s. 156.
Colombet C., La portée des autorisations d`exploatation en matière de contrats relatifs au droit d`auteur, w: Propriétés intellectuelles. Mélanges en l`honneur de André Françon, Paris 1995, s. 6.4
Nowicka A., w: System Prawa Prywatnego, t. 13, Prawo autorskie, red. J. Barta, Warszawa 2013, s. 114-115.
D. Sokołowska, Pojęcie i postacie utworu naukowego w świetle prawa autorskiego, „Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny” 2015, nr 2, s. 84-88.
Strykowski W., Struktura filmu naukowo – dydaktycznego, Poznań 1973, s. 15
Szewc A., Dzieła naukowe i ich status w prawie autorskim, „Państwo i Prawo” 1997, nr 10, s. 27.
P. Ślęzak, Audiowizualny utwór naukowy jako utwór hybrydowy?, „Acta Iuris Stetinensis” nr 2/2017.
P. Ślęzak, Nowelizacja przepisów prawa autorskiego dotyczących utworów audiowizualnych. Uwagi de lege ferenda, w: Wokół rekodyfikacji prawa cywilnego, red. P. Stec, M. Załucki, Kraków 2015, s. 462.
Ślęzak P., Umowy w zakresie współczesnych sztuk wizualnych, s. 316-319.
P. Ślęzak, w: Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, red. P. Ślęzak, Warszawa 2017, s. 460.
Netografia:
http://www.geekweek.pl/aktualnosci/23257/dinozaury-byly-stalocieplne - dostęp 15.11.2016 r.
http://kopalniawiedzy.pl/dinozaury-stalocieplnosc-zmiennocieplnosc-energetyka-metabolizm,8989 – dostęp 15.11.2016 r.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Scypionyks - dostęp 15.11.2016 r.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Zwierz%C4%99_sta%C5%82ocieplne – dostęp 15.11.2016 r.
License
This is an open access journal.
Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence.
The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence.
For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.




