Fotografia w filmie „Powiększenie” Michelangelo Antonioniego

Natasza Ziółkowska-Kurczuk




Abstrakt

Artykuł traktuje o filmie „Powiększenie” Michelangelo Antonioniego, arcydzieła kina autorskiego, którego scenariusz oparty został na opowiadaniu Julio Cortazara. Ten niemal klasyczny film ma charakter autotematyczny i podejmuje problem poznania świata przez obraz, a szczególnie poprzez fotografię. Odnosi się również do problemu kreacji w świecie popkultury. Jest jednak przede wszystkim metaforycznym dyskursem na temat bycia człowieka w świecie. Autorka podejmuje analizę filmu, w kontekście fotografii, która stanowi fabularną i estetyczną materię, a zarazem pozwala podjąć uniwersalne rozważania.

Słowa kluczowe:

Michelangelo Antonioni, autotematyzm, epistemologia, fotografia, metafora, obraz, „powiększenie”, voyeuryzm

Antonioni Michelangelo, Scenariusze, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1976.
Roland Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 1996.
Bazin Andre, Ontologia obrazu fotograficznego, za: http://residence.republika.pl/bazin,andrE9,ontologia,obrazu,fotograficznego.shtml (18.05.2017.)
Cortázar Julio, Opowiadania zebrane. T.1., tł. Chądzyńska Zofia, Wydawnictwo Muza, Warszawa 1999.
Książek-Konicka Hanna, Michelangelo Antonioni, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1970.
Kubik Mariusz, Julio Cortázar czyli gra wyobraźni, http://gazeta.us.edu.pl/node/212851.
Michelangelo Antonioni, red. Żmudziński Bogusław, Wyd. Rabid, Kraków 2004.
Nowicki Wojciech, Dno oka. Eseje o fotografii, Wyd. Czarne, Wołowiec, 2010, cyt. za: http://agaczyta.blox.pl/2012/12/Dno-oka-Eseje-o-fotografii-Wojciech-Nowicki.html#axzz4hbGWl3q8
Sikora Sławomir, Fotograficzna przygoda Antonioniego: Powiększenie, „Kwartalnik Filmowy” 1993, nr 02, s. 37.
Sontag Susan, O fotografii, Wyd. Karakter, Kraków 2009.
Spojrzenie Antonioniego, red. Paulina Kwiatkowska, Piotr Sadzik, Wyd., Mammal, Warszawa 2015.
Wojtasik Paulina, Psychologia „Powiększenia”, http://www.racjonalista.pl/kk.php/t,4363 [dostęp 25.05.2017.].
http://bartek-zielinski.com/blogfilmowy/powiekszenie/
Pobierz

Opublikowane
19.10.2020


Ziółkowska-Kurczuk, N. (2020). Fotografia w filmie „Powiększenie” Michelangelo Antonioniego. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 61(1), 387–398. https://doi.org/10.31743/zn.2018.61.1.387-398

Natasza Ziółkowska-Kurczuk  natasza2663@poczta.onet.pl



Licencja

Przesyłając artykuł do publikacji, autor oświadcza, że posiada pełnię autorskich praw majątkowych oraz osobistych do utworu, a jego opublikowanie nie naruszy praw osób trzecich.
Przesłanie przez autora artykułu do publikacji w czasopiśmie „Zeszyty Naukowe KUL” traktowane będzie jako udzielenie licencji do eksploatacji praw autorskich do przesłanego utworu na zasadach licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0).