MEDIATIZATION OF SPORTS. CHANGES IN THE MEDIA COVERAGE OF THE OLYMPIC GAMES

Marek Jarosław Świerczyński




Abstract

The Olympic Games is a great sporting event as well as the media event. Thanks to the media, millions of fans around the world can participate in the Olympic Games. However, the presence of the media has some consequences and changes the Olympic environment. The transformation, named mediatization, also visible on the Polish media market has been going on ever since radio and television began transmitting Olympic events. However, in the last quarter of a century, through the development of new technologies, changes are much faster. Chronologically, economic, social and private mediatization can be distinguished. Each type caused significant interference in the sporting and organizational spheres of the Olympic Games.

Keywords:

media, mediatization, sport, Olympic Games



BIBLIOGRAFIA
Andrejuk E, W turnieju olimpijskim bez przerw technicznych, PZPS 2016, wersja elektroniczna: http://www.pzps.pl/W-turnieju-olimpijskim-bez-przerw-technicznych.html (dostęp: 10.05.2017).
Centrum Informacji TVP, Igrzyska olimpijskie Rio 2016 tylko w Telewizji Polskiej, TVP 2016, wersja elektroniczna:http://sport.tvp.pl/rio/26252207/igrzyska-olimpijskie-rio-2016-tylko-w-telewizji-polskiej (dostęp: 9.05.2017)
Couldry N., Mediatization or mediation? Alternative understandings of the emergent space of digital storytelling. „New Media and Society”, 2008, No 3, s. 373‒391.
Hjarvard S., From bricks to bytes: the mediatization of a global toy industry, W: Media cultures in a changing Europe, red. I. Bondebjerg, P. Golding, Bristol 2004, s. 43-63.
Hjarvard S, The Mediatization of Society. A Theory of the Media as Agents of Social and Cultural Change, „Nordicom Review” 2008, No. 2, s. 105-134.
Huizinga J, Homo ludens, Warszawa 1967.
Hutchins B., Mikosza J., The Web 2.0 Olympics: Athlete Blogging, Social Networking and Policy Contradictions at the 2008 Beijing Games, „Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies” 2010, No. 16, s. 279-297.
IOC, Use of a Participant’s image for advertising purposes during the Rio 2016 Olympic Games, International Olympic Committee 2016, wersja elektroniczna: https://stillmed.olympic.org/Documents/Athletes_Information/Rule_40-Rio_2016-QA_for_Athletes.pdf (dostęp: 10.05.2017).
Jastrzębowski T., Widoki na transmisję, „Press” 2002, nr 10, s. 57-59.
Kaźmierska A., Olympic Channel wystartował, „Sat Kurier” 2016, wersja elektroniczna: http://satkurier.pl/news/150807/olympic-channel-wystartowal-wideo.html ( 10.05.2017).
Kopecka-Piech K., Sport – od medialnego zapośredniczenia do mediatyzacji, w: Futbol i cała reszta. Sport w perspektywie nauk społecznych, red. R. Kossakowski, K. Stachura, A. Strzałkowska, M. Żadkowska, Pszczółki 2013, s. 102-119.
Leniarski R, Pełnej petardy nie było, „Gazeta Wyborcza” 2014, wersja elektroniczna: http://wyborcza.pl/1,154902,15427468,Pelnej_petardy_nie_bylo.html?disableRedirects=true (dostęp: 10.05.2017).
Marobella R. R., Social media in sports, vol. I: The athlete, 2009, wersja elektroniczna: http://www.slideshare.net/marobella/social-media-in-sports-the-athlete-1151579 (dostęp: 8.05.2017).
Mazzoleni G., Media Logic [w:] The International Encyclopedia of Communication, vol. VII, red. W. Donsbach, Malden 2008, s. 2930-2932.
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007.
Nosal P., Sprzęt do rywalizacji / rywalizacja sprzętu. Socjologiczne spojrzenie na autonomizację przedmiotów w sporcie, „Homo Ludens” 2010, nr 1, s. 137-149.
Onet, Biało-Czerwoni poznali dokładny terminarz zmagań na igrzyskach olimpijskich, „Eurosport Onet”, wersja elektroniczna: http://eurosport.onet.pl/siatkowka/reprezentacje/rio-2016-bialo-czerwoni-poznali-dokladny-terminarz-zmagan-na-igrzyskach-olimpijskich/b0tzjp (dostęp: 10.05.2017).
Ordyłowski M., Historia kultury fizycznej. Starożytność – oświecenie, Wrocław 1997.
Ostrowski A., Telewizyjna transmisja sportowa, czyli największy teatr świata, Wrocław 2007.
Red., Siatkówka po rewolucji, „Rzeczpospolita” 2014, wersja elektroniczna: http://www.rp.pl/artykul/1142696-Siatkowka-po-rewolucji.html#ap-1 (dostęp: 9:05.2017).
Redakcja, Dramat biegacza, rozpłakał się na bieżni. Wyrzucili go z walki o medale, „Sportowe Fakty” 2016, wersja elektroniczna: https://sportowefakty.wp.pl/sportowybar/zdjecia/galeria/10785/rio-2016-ogromne-emocje-na-biezni-biegacz-rozplakal-sie-z-powodu-falstartu (dostęp: 10.05.2017).
Regiewicz A., Warońska J., Widowiskowość i audiowizualność w dobie ponowoczesności, Częstochowa 2012.
Sasińska-Klas T., Mediatyzacja a medializacja sfery publicznej, „Zeszyty Prasoznawcze” 2014, nr 2 (218), s. 162-175.
Silverstone R., The Sociology of Mediation and Communication, w: The Sage Handbook of Sociology, London 2005, s. 188-207.
Smajda M., Rio 2016 – oficjalna olimpijska aplikacja, „AntyApps” 2016, wersja elektroniczna: http://antyapps.pl/rio-2016-oficjalna-olimpijska-aplikacja/ (dostęp: 10.05.2017).
Ulatowski T., Teoria i metodyka sportu, Warszawa 1981.
TW, Eurosport z nowym logo, promuje się jako „dom igrzysk olimpijskich”, „Wirtualne Media” 2017, wersja elektroniczna: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/eurosport-z-nowym-logo-promuje-sie-jako-dom-igrzysk-olimpijskich-wideo (dostęp: 10.05.2017).
Zachodny M., Igrzyska Olimpijskie w Eurosporcie. TVP umiera stojąc, ale kibiców należy uspokoić, „Gazeta Wyborcza” 2015, wersja elektroniczna: http://www.sport.pl/sport/1,65025,18272764,Igrzyska_Olimpijskie_w_Eurosporcie__Eksperci___TVP.html (dostęp: 10.05.2017).

Published
2020-10-30


Świerczyński, M. J. (2020). MEDIATYZACJA SPORTU. ZMIANY W MEDIALNYM PRZEKAZIE IGRZYSK OLIMPIJSKICH. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 60(2), 197–211. https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.2.197-211

Marek Jarosław Świerczyński  marek.j.swierczynski@gmail.com



License

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.