MEDIATYZACJA SPORTU. ZMIANY W MEDIALNYM PRZEKAZIE IGRZYSK OLIMPIJSKICH

Marek Jarosław Świerczyński




Abstrakt

Igrzyska Olimpijskie nazwać można największym wydarzeniem sportowym. Jednak jest to także wielkie wydarzenie medialne. Dzięki mediom w Igrzyskach Olimpijskich mogą uczestniczyć także miliony kibiców na całym świecie. Jednak obecność mediów niesie za sobą pewne konsekwencje i zmienia środowisko olimpijskie. Wspomniana transformacja, nazywana mediatyzacją, widoczna także na polskim rynku medialnym dokonuje się nieustanie odkąd radio i telewizja rozpoczęły transmisję wydarzeń olimpijskich, jednakże w ostatnim ćwierćwieczu, przez rozwój nowych technologii, zmiany następują znacznie szybciej. Chronologicznie wyróżnić można mediatyzację rynkową, społeczną i prywatną. Każdy z typów spowodował znaczącą ingerencję w sferę sportową i organizacyjną Igrzysk Olimpijskich.

Słowa kluczowe:

media, mediatyzacja, sport, Igrzyska Olimpijskie



BIBLIOGRAFIA
Andrejuk E, W turnieju olimpijskim bez przerw technicznych, PZPS 2016, wersja elektroniczna: http://www.pzps.pl/W-turnieju-olimpijskim-bez-przerw-technicznych.html (dostęp: 10.05.2017).
Centrum Informacji TVP, Igrzyska olimpijskie Rio 2016 tylko w Telewizji Polskiej, TVP 2016, wersja elektroniczna:http://sport.tvp.pl/rio/26252207/igrzyska-olimpijskie-rio-2016-tylko-w-telewizji-polskiej (dostęp: 9.05.2017)
Couldry N., Mediatization or mediation? Alternative understandings of the emergent space of digital storytelling. „New Media and Society”, 2008, No 3, s. 373‒391.
Hjarvard S., From bricks to bytes: the mediatization of a global toy industry, W: Media cultures in a changing Europe, red. I. Bondebjerg, P. Golding, Bristol 2004, s. 43-63.
Hjarvard S, The Mediatization of Society. A Theory of the Media as Agents of Social and Cultural Change, „Nordicom Review” 2008, No. 2, s. 105-134.
Huizinga J, Homo ludens, Warszawa 1967.
Hutchins B., Mikosza J., The Web 2.0 Olympics: Athlete Blogging, Social Networking and Policy Contradictions at the 2008 Beijing Games, „Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies” 2010, No. 16, s. 279-297.
IOC, Use of a Participant’s image for advertising purposes during the Rio 2016 Olympic Games, International Olympic Committee 2016, wersja elektroniczna: https://stillmed.olympic.org/Documents/Athletes_Information/Rule_40-Rio_2016-QA_for_Athletes.pdf (dostęp: 10.05.2017).
Jastrzębowski T., Widoki na transmisję, „Press” 2002, nr 10, s. 57-59.
Kaźmierska A., Olympic Channel wystartował, „Sat Kurier” 2016, wersja elektroniczna: http://satkurier.pl/news/150807/olympic-channel-wystartowal-wideo.html ( 10.05.2017).
Kopecka-Piech K., Sport – od medialnego zapośredniczenia do mediatyzacji, w: Futbol i cała reszta. Sport w perspektywie nauk społecznych, red. R. Kossakowski, K. Stachura, A. Strzałkowska, M. Żadkowska, Pszczółki 2013, s. 102-119.
Leniarski R, Pełnej petardy nie było, „Gazeta Wyborcza” 2014, wersja elektroniczna: http://wyborcza.pl/1,154902,15427468,Pelnej_petardy_nie_bylo.html?disableRedirects=true (dostęp: 10.05.2017).
Marobella R. R., Social media in sports, vol. I: The athlete, 2009, wersja elektroniczna: http://www.slideshare.net/marobella/social-media-in-sports-the-athlete-1151579 (dostęp: 8.05.2017).
Mazzoleni G., Media Logic [w:] The International Encyclopedia of Communication, vol. VII, red. W. Donsbach, Malden 2008, s. 2930-2932.
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007.
Nosal P., Sprzęt do rywalizacji / rywalizacja sprzętu. Socjologiczne spojrzenie na autonomizację przedmiotów w sporcie, „Homo Ludens” 2010, nr 1, s. 137-149.
Onet, Biało-Czerwoni poznali dokładny terminarz zmagań na igrzyskach olimpijskich, „Eurosport Onet”, wersja elektroniczna: http://eurosport.onet.pl/siatkowka/reprezentacje/rio-2016-bialo-czerwoni-poznali-dokladny-terminarz-zmagan-na-igrzyskach-olimpijskich/b0tzjp (dostęp: 10.05.2017).
Ordyłowski M., Historia kultury fizycznej. Starożytność – oświecenie, Wrocław 1997.
Ostrowski A., Telewizyjna transmisja sportowa, czyli największy teatr świata, Wrocław 2007.
Red., Siatkówka po rewolucji, „Rzeczpospolita” 2014, wersja elektroniczna: http://www.rp.pl/artykul/1142696-Siatkowka-po-rewolucji.html#ap-1 (dostęp: 9:05.2017).
Redakcja, Dramat biegacza, rozpłakał się na bieżni. Wyrzucili go z walki o medale, „Sportowe Fakty” 2016, wersja elektroniczna: https://sportowefakty.wp.pl/sportowybar/zdjecia/galeria/10785/rio-2016-ogromne-emocje-na-biezni-biegacz-rozplakal-sie-z-powodu-falstartu (dostęp: 10.05.2017).
Regiewicz A., Warońska J., Widowiskowość i audiowizualność w dobie ponowoczesności, Częstochowa 2012.
Sasińska-Klas T., Mediatyzacja a medializacja sfery publicznej, „Zeszyty Prasoznawcze” 2014, nr 2 (218), s. 162-175.
Silverstone R., The Sociology of Mediation and Communication, w: The Sage Handbook of Sociology, London 2005, s. 188-207.
Smajda M., Rio 2016 – oficjalna olimpijska aplikacja, „AntyApps” 2016, wersja elektroniczna: http://antyapps.pl/rio-2016-oficjalna-olimpijska-aplikacja/ (dostęp: 10.05.2017).
Ulatowski T., Teoria i metodyka sportu, Warszawa 1981.
TW, Eurosport z nowym logo, promuje się jako „dom igrzysk olimpijskich”, „Wirtualne Media” 2017, wersja elektroniczna: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/eurosport-z-nowym-logo-promuje-sie-jako-dom-igrzysk-olimpijskich-wideo (dostęp: 10.05.2017).
Zachodny M., Igrzyska Olimpijskie w Eurosporcie. TVP umiera stojąc, ale kibiców należy uspokoić, „Gazeta Wyborcza” 2015, wersja elektroniczna: http://www.sport.pl/sport/1,65025,18272764,Igrzyska_Olimpijskie_w_Eurosporcie__Eksperci___TVP.html (dostęp: 10.05.2017).
Pobierz

Opublikowane
30.10.2020


Świerczyński, M. J. (2020). MEDIATYZACJA SPORTU. ZMIANY W MEDIALNYM PRZEKAZIE IGRZYSK OLIMPIJSKICH. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 60(2), 197–211. https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.2.197-211

Marek Jarosław Świerczyński  marek.j.swierczynski@gmail.com



Licencja

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Od numeru 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.

Teksty opublikowane w numerach od 3/2018 do 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych CC BY-NC-ND 4.0.

Z utworów opublikowanych w niniejszym czasopiśmie przed nr 3/2018 można korzystać w ramach dozwolonego użytku zgodnie z art. 23-35 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.