O KATEGORIACH BIBLIJNYCH W POEMACIE KAROLA WOJTYŁY „PIEŚŃ O BLASKU WODY”

Dorota Hawryluk




Abstrakt

Powstały w 1950 roku utwór Karola Wojtyły pt. „Pieśń o blasku wody” jest poetycką medytacją prezentującą całkowitą spójność z logiką przesłania biblijnego. Zdaje się o tym świadczyć nie tylko dosłownie przywołany na początku utworu fragment z ewangelii św. Jana, który został poddany wnikliwej poetyckiej refleksji, ale także podjęty przez autora oryginalny sposób literackiego przetworzenia problematyki kategorii biblijnych, stanowiących rzeczywistą osnowę całego utworu. W przyjętej przez Karola Wojtyłę optyce interpretacyjnej mowa jest zasadniczo o dwóch biblijnych kategoriach: pragnieniu i widzeniu. Przeprowadzona analiza problematyki tych kategorii została ukazana w konfrontacji z dokonującym się na płaszczyźnie ducha procesem dojrzewania człowieka do podjęcia życiodajnego dialogu z Bogiem, czego przejawem może być chociażby zaintonowana przez główną bohaterkę utworu pieśń uwielbienia, stanowiąca jedno z najbardziej twórczych dopowiedzeń Karola Wojtyły do przekazu ewangelicznego. Jego autorskie pochylenie się nad problemem postrzegania przez człowieka własnej tożsamości może stanowić wybitną dokumentację dążenia do rekonstrukcji obecnej w tym utworze koncepcji człowieka. W jej świetle człowiek jawi się jako dzieło pochodzące z rąk Boga, powołane do życia w miłości na Boży obraz i Boże podobieństwo (por. Rdz 1, 27). Z tej fundamentalnej prawdy wynika zaznaczona wyraźnie w poemacie kwestia wszczepionych przez Stwórcę w ludzkim wnętrzu możliwości uzdalniających każdego człowieka do podjęcia drogi uczestnictwa w tajemnicach Bożej Mądrości (por. Mdr 6, 1-25) i osiągnięcia życia w całej swojej pełni. W tym kontekście niezwykle interesujący wydaje się być poetycki opis Karola Wojtyły przemiany dokonującej się we wnętrzu głównej bohaterki. Oto pod wpływem okazanej przez Syna Bożego zbawczej afirmacji, kobieta z Samarii zyskuje swoją nową tożsamość i odkrywa nowy typ Boskiej asystencji w ludzkim życiu, polegający na całkowitym zaangażowaniu Boga w cierpienia ludzkości. Dzięki temu może ona z ufnością otworzyć się na przyjęcie darowanej jej przez Chrystusa łaski wydźwignięcia ze stanu znalezienia się poza rzeczywistym obrębem miłości i doświadczyć duchowego uwolnienia ze skutków głębokiego zranienia swojej duszy. Wysoce oryginalne w ukazanej wizji może być to, że dar swojej nowej samoświadomości Samarytanka otrzyma przy studni w Sychem, która z perspektywy samego Zbawiciela może przypominać o nieustannym zachowywaniu przez Niego Źródła Swojej Synowskiej Tożsamości. W ten sposób prezentowana dotąd antropologia, już tak ściśle powiązana z teologią, staje się jakby nieodłączna od chrystologii, a utwór Karola Wojtyły jeszcze bardziej zaznacza swój chrystocentryczny i chrystoformiczny charakter.

Słowa kluczowe:

Wojtyła, kategorie biblijne, Samarytanka, pieśń duszy, filozofia poezji, antropologia literatury, Biblia, poemat religijny, poetycka medytacja

BIBLIOGRAFIA:

Ambroży Św., Wykład Ewangelii św. Łukasza, Warszawa 1977.
Bagnard G., Bóg Ojciec w objawieniu chrześcijańskim, w: Tajemnica Trójcy Świętej, dz. zb. pod red. L. Baltera, Poznań 2000, s. 9-15.
Balawajder K, Konflikty interpersonalne: analiza psychologiczna, Katowice 1992.
Ballestrero A., Wsłuchani w Boga, w: Droga do nowego życia, dz. zb. pod red. S. Ruszczyckiego, Kraków 1982, s. 21-280.
Bogacz R., Ligas K., Biblijny aspekt spotkania Chrystusa z człowiekiem w twórczości Karola Wojtyły, w: Inspiracje biblijne, dz. zb. po red. T. Jelonki, Kraków 2007, s. 9-50.
Budzyń K., Kubacka-Jarecka D., Kryzys. Interwencja i pomoc psychologiczna, Toruń 2003;
Campenhausen H., Ojcowie Kościoła, Warszawa 1967, s. 9-50.
Dybciak K., Karol Wojtyła a literatura, Tarnów 1991.
Eugeniusz M. od Dzieciątka Jezus, Chcę widzieć Boga, Kraków 1998.
Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 1990.
Galarowicz J., Karol Wojtyła. Myśl o człowieku, Kraków 2014.
Jan Paweł II, Dives in Misericordia, Lublin 1983.
Jan Paweł II, Fides et ratio, Poznań 1998.
Jan Paweł II, Redemptor hominis, Wrocław 1994.
Karmelita Bosy, Hezychia. Droga nadprzyrodzonego pokoju i płodności eklezjalnej, Kraków 2011.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
Léon-Dufour X., Słownik Nowego Testamentu, Poznań 1986.
Léon-Dufour X., Słownik teologii biblijnej, Poznań 1990.
Machniak J., Bóg i człowiek w poezjach i dramatach Karola Wojtyły-Jana Pawła II, Kraków 2007.
Michalski M., Antologia literatury patrystycznej, Warszawa 1975.
Moysa S., Teraz zaś trwają te trzy, Warszawa 1986.
Pilecka B., Kryzys psychologiczny. Wybrane zagadnienia, Kraków 2004.
Sawicki S., Religia a literatura. Zarys problematyki badań, w: Inspiracje religijne w literaturze, zb. zb. pod red. A. Merdas, Warszawa 1983, s. 9-20.
Terruwe A. A, Baars C. W., Integracja emocjonalna - jak uwierzyć, że jesteś kochany i potrafisz kochać, Poznań 2004.
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1982.
Wojtyła K., Pieśń o blasku wody, w: Karol Wojtyła. Poezje. Dramaty. Szkice. Tryptyk rzymski. Jan Paweł II, M. Skwarnicki, Kraków 2004, s. 95-100.
Zawada M., Podstawy architektury duchowej. Pokora, Kraków 2006.
Zawada M., Zaślubiny z samotnością, Kraków 1999.
Zufii S., Nowy Testament. Postacie i epizody, Warszawa 2007.
Pobierz

Opublikowane
03.11.2020


Hawryluk, D. (2020). O KATEGORIACH BIBLIJNYCH W POEMACIE KAROLA WOJTYŁY „PIEŚŃ O BLASKU WODY”. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 60(2), 351–372. https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.2.351-372

Dorota Hawryluk  dorotaih@o2.pl



Licencja

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Teksty opublikowane w tomach 3/2018 - 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Od tomu 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.