DRAMATURGIA RADIOWA WEDŁUG JERZEGO SZANIAWSKIEGO

Urszula Motyka




Abstrakt

Jerzy Szaniawski, znany także jako „Milczek z Zegrzynka”, niewątpliwie – parafrazując wypowiedź Gombrowiczowskiego profesora Bladaczki – wielkim dramaturgiem radiowym był. Jego dramaty, takie jak chociażby Adwokat i róże, Ptak, Żeglarz, Zegarek, Służbista, obfitują w elementy niezbędne dla sztuki radiowej. Szaniawski w swoich dziełach dążył do maksymalnej uniwersalizacji tematyki, miejsca i czasu. Ukazywał duszę swoich bohaterów, wyraźnie zarysowywał ich portrety psychologiczne. Dramaturg współpracę z radiem rozpoczął Zegarkiem w 1935 roku. Pisarz wykazywał niezwykłą wrażliwość artystyczną, dzięki której z wyczuciem wkomponowywał w swoje dzieła elementy niezbędne do powstania słuchowiska. Są to przede wszystkim elementy dźwiękowe, akustyczne, dialogi oraz relacje, występujące we wszystkich dramatach, retrospekcje, zastosowane wyłączne w trzech utworach – Adwokat i róże, Służbista i Zegarek, oraz niedomówienia i niedopowiedzenia, które autor wplótł w dramaty Adwokat i róże oraz Zegarek. Wszystkie z wymienionych elementów budujących słuchowiska radiowe służą pobudzeniu zmysłu słuchu odbiorcy, a co za tym idzie, budowania świata przedstawionego w jego wyobraźni.

Słowa kluczowe:

Jerzy Szaniawski, radio, dramat, słuchowisko radiowe, dzwięk, dialog

BIBLIOGRAFIA:
Hutnikiewicz A., Wstęp (w:) Szaniawski J., Wybór dramatów, Wrocław 1988.
Kolińska K. Szaniawski. Zawsze tajemniczy, Warszawa 2009.
Kwiatkowski M.J., Polskie Radio 1925-1939, „Pamiętnik Teatralny” 1973, z. 3-4.
Nastulanka K., Jerzy Szaniawski, Warszawa 1973.
Wójciszyn-Wasil A., Sztuka radiowa w Polsce i jej krytyka do 1939 roku, Lublin 2012.
Pobierz

Opublikowane
03.11.2020


Motyka, U. (2020). DRAMATURGIA RADIOWA WEDŁUG JERZEGO SZANIAWSKIEGO. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 60(2), 373–387. https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.2.373-387

Urszula Motyka  urszulamotyka@wp.pl



Licencja

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Teksty opublikowane w tomach 3/2018 - 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Od tomu 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.