ZWYKŁY CZŁOWIEK JAKO BOHATER FILMU DOKUMENTALNEGO

Natasza Ziółkowska-Kurczuk





Abstrakt

Artykuł poświęcony problemowi bohatera w filmie dokumentalnym. Autorka zastanawia się nad samą naturą filmowego dokumentu, przywołuje kilka strategii realizacyjnych i prezentuje też swoje stanowisko jako reżysera filmowego. W tekście znajdują się odniesienia do koncepcji filmowych reprezentowanych m.in. przez K. Kieślowskiego, M. Łozińskiego, K. Karabasza, W. Staronia oraz twórców z nurtu tzw. kina rodzinnego. W sporej części artykułu autorka odwołuje się do dwóch przykładów filmów swojego autorstwa „W Nowicy na końcu świata” oraz „Sześć postaci”, gdzie bohaterami są zwykli ludzie. Poddaje te filmy dokładniejszej analizie.

Słowa kluczowe:

film dokumentalny, bohater filmowy, metoda filmowa, postawa reżysera, metaforyczny obraz świata

Grierson J., Dokumentalizm (fragmenty), w: Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia. Wybór, wybór A. Gwóźdź, Warszawa 2002.
Karabasz K., Cierpliwe oko, Warszawa 1979. Kędzielawska G., Przewodnik dokumentalisty. Podstawy warsztatu. Skrypt, Łódź 2012.
Morin E., Kino i wyobraźnia, Warszawa 1975. Ostaszewski J., Semiotyka strukturalna, w: Helman A., Ostaszewski J., Historia myśli filmowej. Podręcznik, Gdańsk 2007.
http://culture.pl/pl/tworca/wojciech-staron.
Pobierz

Opublikowane
16.11.2020


Ziółkowska-Kurczuk, N. (2020). ZWYKŁY CZŁOWIEK JAKO BOHATER FILMU DOKUMENTALNEGO. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 58(3), 25–39. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11418

Natasza Ziółkowska-Kurczuk 



Licencja

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Teksty opublikowane w tomach 3/2018 - 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Od tomu 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.