ROLA AMERYKAŃSKIEGO TELEWANGELIZMU W KSZTAŁTOWANIU POSTAW CHRZEŚCIJAŃSKICH ZWYKŁEGO CZŁOWIEKA

Łukasz Krauze





Abstrakt

Telewangelizm kształtuje świadomość religijną chrześcijan mieszkających w Stanach Zjednoczonych. Zwłaszcza protestantów związanych z nurtem ewangelikalnym. Sukces zawdzięcza powszechnej dostępności, przystępnym metodom interpretacji słowa Bożego oraz zaangażowaniem w popkulturę. Niniejszy artykuł wyjaśnia w jaki sposób amerykański telewangelizm wpływa na świadomość religijną „zwykłego człowieka” oraz dlaczego jest atrakcyjny pomimo kryzysu wiary we współczesnym społeczeństwie

Słowa kluczowe:

telewangelizm, telewangelista, przebudzenie, ewangelikalizm, kaznodziejstwo protestanckie, zwykły człowiek, telewizja, media

Abelman R., Neuendorf K.: Thames and Topics in religious Television Programming. „Review of Religious Research” 1987 Vol. 29, No. 2 s. 152-174.
Alhastrom S.E.: A Religious History of the American People. New Haven: Yale University Press 1972.
Armstrong B.: The Electronic Church. Nashville: Thomas Nelson Publishing 1979.
Barrett D.B.: T.M. Johnson, Annual Statistical Table on Global Mission: 2004. „International Bulletin” 2004 Vol. 28, No. 1 s. 24-25.
Bebbington D.W.: Evangelicalism in Modern Britain. A History from the 1730s to the 1980s. London-New York: Routledge 2005.
Bluem A.W.: Religious Television Programs. New York: Hastings House 1969.
Cardwell J.D.: Mass Media Christianity. Televangelism and the Great Commission. Lanham-New York-London: University Press of America 1984.
Carpenter J.: Revive Us Again. The Reawakening of American Fundamentalism. New York-Oxford: Oxford University Press 1997.
Combs W.W.: The Biblical Role od the Evangelist. „DBSJ” 7(2002) s. 23-48. Douglas J.D. (ed.): The Work of an Evangelist. International Congress for International Evangelists Amsterdam, The Netherlands. Minneapolis: World Wide Publications 1984.
Drummond L.: The Word of the Cross. Nashville: Broadman and Holman 1992.
Engelsviken T.: Mission, Evangelism and Evangelization – from the Perspective of the Lausanne Movement. „International Review of Mission” 2007 Vol. 96, No. 382-383 s. 204-209.
Finney C.G.: Reflection on Revival, (ed. D. Dayton). Mineapolis: Bethany House Publishers 1979.
Fore W.F.: A Critical Eye on Televangelism. „Christian Century” 1981 Vol. 98, No. 29 s. 939-941.
Frankl R.: Televangelism. The Marketing of Popular Religion. Carbondale–Edwardsville: Southern Illinois University Press 1987.
Gallup G. Jr., Castelli J.: The People’s Religion: American Faith in the 90’s. Princeton: Princeton Religious Research Center 1989.
Graham B.: A Biblical Standard for Evangelists. Minneapolis: World Wide Publications 1984.
Henry C.F.H. (ed.): One Race, One Gospel, vol. 1. Minneapolis: World Wide Publication 1967. Horsfield P.: Religious Television: The American experience. New York: Longman 1984.
Huston J.H.: Religion and the Founding of the American Republic. Washington: Library of Congress 1998.
Kennedy J.W.: Redeeming the Wasteland? Christian TV Increasingly Uses Entertainment to Spread Its Message. „Christianity Today” 1995 Vol. 39, No. 11 s. 92-102.
Kidd T.S.: The Great Awakening. The Roots of Evangelical Christianity in Colonial America. New Haven-London: Yale University Press 2007.
Korpi M.F., Kim K.L.: The Uses and Effects of Televangelism: A Factorial Model of Support and Contribution. „Journal for the Scientific Study of Religion” 1986 Vol. 25, No. 4 s. 410-423.
Lambert F.: Inventing the „Great Awakening”. Princeton-Oxford: Princeton University Press 1999. Larsen D.L.: The Evangelism Mandate: Recovering the Centrality of Gospel Preaching. Wheaton: Crossway Books 1992.
Luckmann T.: The Invisible Church. New York: Macmillan 1967. Noll M.A.: A History of Evangelicalism: People, Movements and Ideas in the English-Speaking World, Volume 1: The Rise of Evangelicalism: The Age of Edwards, Whitefield and the Wesleys. Illinois: IVP Academic 2003.
Martin H.S.: Two Perspectives on Evangelism. „Brethren Life and Thought” 1990 Vol. 35, No. 3 s. 205-211.
McLoughlin W.G. Jr.: Modern Revivalism. New York: Macmillan 1959. Mitchell W.: An Inquiry into the Utility of Modern Evangelists, and Their Measures. „Literary and Theological Review” 2 (1835) s. 494-507.
Park L.M.: Radio, TV and the Evangelist: The Mass Media at Work. „Christian Century” 1973 Vol. 90, No 29 s. 804-807.
Peck J.: The Gods of Televangelism: The Crisis of Meaning and the Appeal of Religious Television. New Jersey: Hampton Press 1993.
Pokharel K.: Who Is India’s Common Man? [online]. Dostępny w Internecie: <http://blogs.wsj.com/ indiarealtime/2011/02/24/who-is-indias-common-man/> [dostęp: 29.06.2015].
Reid A.: Evangelism. Handbook: Biblical, Spiritual, Intentional, Missional. Nashville: B&H Publishing Group 2009.
Rosenberg B.: The Art. Of American Folk Preacher. New York: Oxford University Press 1970.
Schultze Q.J.: Televangelism and American Culture. The Business of Popular Religion. Grand Rapids: Baker Book House 1991.
Stark R.: The Rise of Christianity. New York: HarperOne 1997. Sweeney D.A.: The American Evangelical Story. A History of the Movement. Grand Rapids: Baker Academic 2005.
Taylor M.: Exploring Evangelism. History, Methods, Theology. Kansas City: Nazarene Publishing House 1964.
Winzenburg S.: Televangelist Report Card. „Christianity Today” 2001 Vol. 45, No. 13 s. 88-91.
Zieliński T.J: Protestantyzm ewangelikalny. Studium specyfiki religijnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT 2013.
Pobierz

Opublikowane
16.11.2020


Krauze, Łukasz. (2020). ROLA AMERYKAŃSKIEGO TELEWANGELIZMU W KSZTAŁTOWANIU POSTAW CHRZEŚCIJAŃSKICH ZWYKŁEGO CZŁOWIEKA. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 58(3), 57–67. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11420

Łukasz Krauze 



Licencja

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Teksty opublikowane w tomach 3/2018 - 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Od tomu 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.