WARTOŚĆ INFORMACYJNA I FUNKCJE „ZWYKŁEGO CZŁOWIEKA” W TELEWIZYJNYCH WIADOMOŚCIACH

Jacek Henryk Kołodziej





Abstrakt

Tekst opisuje strukturalną analizę porównawczą, której celem było ustalenie, jakie role obecnie odgrywają zwykli ludzie w telewizyjnych wiadomościach. Badania objęły główne wydania wiadomości trzech największych stacji telewizyjnych w Polsce. Na ich podstawie stwierdzono, że zwykły człowiek jako aktor wydarzeń występuje niezmiernie rzadko, a kiedy już tak się dzieje, stoi za tym jakaś szczególna, dodatkowa funkcja. Okazało się również, że struktury przekazów są wysoce homogeniczne, zorganizowane wokół czynników atrakcyjności informacyjnej i niewielkiej liczby powtarzających się strukturalno-tematycznych schematów. Wizerunki i funkcje zwykłego człowieka można opisać za pomocą siedmiu. Są to typy instrumentalizacji zwykłości, zachodzącej zgodnie z zasadą „zmediatyzowana zwykłość staje się niezwykła na wiele sposobów”. Typy te są następnie opisywane w kontekście teorii kultury mediów i mediatyzacji.

Słowa kluczowe:

wiadomości telewizyjne, mediatyzacja, kultura mediów, analiza strukturalna

Bibliografia:
Altheide D.L., R.P. Snow, Media Logic, Beverly Hills, CA–London 1979.
Bednarek M., H. Caple, Delving into the Discourse. Approaches to News Values in Journalism Studies and Beyond, Oxford 2013.
Bednarek M., H. Caple, “Value Added”: Language, Image and News Values, „Discourse, Context, Media” 2012, (1), s. 103–113.
Couldry N., Form and Power in an Age of Continuous Spectacle, w: Media and Social Theory, red. D. Hesmondhalgh, J. Toynbee, London 2008, s. 161–177.
Deuze M., What is Journalism? Professional Identity and Ideology of Journalists Reconsidered, „Journalism” 2005, no. 6 (4).
Devereux E., Understanding the Media, London 2003.
Dijk T.A. van, News as Disocurse, Hillsdale 1988. Fowler R., Language in the News. Discourse and Ideology in the British Press, London 1991.
Galtung J., M. Ruge, The Structure of Foreign News: The Presentation of the Congo, Cuba and Cyprus Crises in Four Norwegian Newspapers, „Journal of Peace Research” 1965, 2 (1), s. 64–90.
Information on Europe on Television. Qualitative Study Among TV Viewers in the 27 Member States of the European Union, [brak autora], Framework Contract Eurobarometer ‘Qualitative Studies’, OPTEM, Brussels, April 2007.
Kołodziej J.H., Wartości polityczne. Rozpoznanie, rozumienie, komunikowanie, Kraków 2011. Luhmann N., Realność mediów masowych, przeł. J. Barbacka, posł. M. Fleischer, Wrocław 2009.
McManus J.H., Does Serving the Market Conflict with Serving the Public?, w: D. McQuail, McQuail’s Reader in Mass Communication Theory, London 2002.
McQuail D., The Production of Media Culture, w: McQuail’s Mass Communication Theory, London 2000.
O’Neill D., T. Harcup, News Values and Selectivity, w: Handbook of Journalism Studies, ed. K. Wahl-Jorgensen and T. Hanitzsch, Hoboken 2008, s. 161–174.
Postman N., Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu, przeł. L. Niedzielski, Warszawa 2002.
Schudson M., The Sociology of News Production Revisited, w: Mass Media and Society, ed. J. Curran and M. Gurevitch, London 1991.
Słownik języka polskiego PWN, red. M. Szymczak, Warszawa 2009.
Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006. Thompson J.B., The Media and Modernity. A Social Theory of the Media, Cambridge 1997 [pol. wydanie: Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, tłum. I. Mielnik, Wrocław
2006].
Tuchman G., Making News. A Study in the Construction of Reality, New York 1978. Tuchman G., Making News. Time and Typicications, w: D. McQuail, McQuail’s Reader in Mass Communication Theory, London 2002.
Tunstall J., Media Occupations and Professions: A Reader, Oxford 2001.
Westerståhl J., F. Johansson, Foreign News: News Values and Ideologies, „European Journal of Communication” 1994, (9), s. 71–89.
Netografia:
Skrócony raport z badania oglądalności TV Trwam, przeprowadzonego przez Europejski Instytut Studiów i Analiz we wrześniu 2014 r., http://tv-trwam.pl/
Ammer Ch., The American Heritage® Dictionary of Idioms, http://idioms.thefreedictionary.com/
Bednarek M., H. Caple, News Values – a Discursive Approach, http://qadda.com/NewsValues.html
Oxford Centre for Research into News Media – The Reuters Institute for the Study of Journalism, https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/

„Panorama” najmocniej w dół, [brak autora], http://www.wirtualnemedia.pl/

Podgórska J., Brudne chwyty, rozmowa z Jackiem Santorskim, „Polityka”, 24. 02. 2015, http:// www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1610003,3,jacek-santorski-o-tym-jak-dzialainfamia.read

Roget’s New Millennium Thesaurus, http://www.thesaurus.com/

Telewizja wciąż najpopularniejszym źródłem informacji, [brak autora], www.wirtualnemedia.pl

Z roku na rok coraz dłużej oglądamy telewizję, raport oglądalności za 2014 rok, [brak autora], http://www.wirtualnemedia.pl/
Pobierz

Opublikowane
17.11.2020


Kołodziej, J. H. (2020). WARTOŚĆ INFORMACYJNA I FUNKCJE „ZWYKŁEGO CZŁOWIEKA” W TELEWIZYJNYCH WIADOMOŚCIACH. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 58(2), 13–31. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11428

Jacek Henryk Kołodziej  uwkolodz@cyf-kr.edu.pl



Licencja

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Teksty opublikowane w tomach 3/2018 - 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Od tomu 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.