POLITYK JAKO ZWYKŁY NIEZWYKŁY CZŁOWIEK W MEDIACH. ANALIZA WIZERUNKÓW POLITYCZNYCH W KONTEKŚCIE ZWYKŁOŚCI

Łukasz Przybysz





Abstrakt

W publikacji skupiono się na analizie strategiach kreowania wizerunku polityków, którzy prezentują się w przekazach jako zwykli ludzie. W artykule przedstawiono i zanalizowano sylwetki polityków polskich i zagranicznych. Podjęto próbę przyjrzenia się skuteczności zaproponowanych rozwiązań i zaprezentowano krytyczną analizę podjętych działań. Starano się wskazać, jakich strategii i taktyk używają politycy, by zaistnieć w świadomości społecznej. W artykule poruszono także kwestię ról, w jakich politycy są stawiani. Osią prezentowanych rozważań jest koncepcja mediatyzacji polityki i życia społecznego.

Słowa kluczowe:

wizerunek, strategia, mediatyzacja, polityk, zwykły człowiek, pozycjonowanie

Bibliografia:
Brenner M., Zjawisko personalizacji politycznej, w: Strategie i mechanizmy marketingu politycznego, pod red. J. Garlickiego, Warszawa 2010.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2013.
Cichosz M., Wizerunek lidera politycznego, w: Marketing polityczny – w poszukiwaniu wyborczego sukcesu, pod red. M. Jezińskiego, Toruń 2005.
Dobek-Ostrowska B., Porozumienie czy konflikt? Politycy, media i obywatele w komunikowaniu politycznym, Warszawa 2009.
Hollihan T.A., Uncivil Wars: Political Campaigns in a Media Age, Boston–New York 2009. Janicki M., Władyka W., Polityk szary człowiek, „Polityka” nr 14, 2.04.2011.
Janicki M., Władyka W., Powaga kabaretu, „Polityka” nr 21, 21.05.2014. Le Bon G., Psychologia tłumu, Warszawa 1994.
Maarek P.J., Campaign Communication & Political Marketing, Chichester 2011. Marciniak E.M., Pozyskiwanie uwagi jako mechanizm marketingu politycznego, w: Strategie i mechanizmy marketingu politycznego, pod red. J. Garlickiego, Warszawa 2010.
Marketing polityczny w poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu, pod red. M. Jezińskiego, Toruń 2005.
Meisel L.S., Brewer M.D., Parties and Elections in America: The Electoral Process, Lanham 2008.
Mikhailova T., Putin as Father of the Nation: his family and other animals, w: Putin as Celebrity and Cultural Icon, edited by H. Goscilo, Oxon–New York 2013.
Oniszczuk Z., Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów. Dwa wymiary wzajemnych relacji, „Studia Medioznawcze” 2011, nr 4.
Otto J.G., Style komunikowania się polityków, w: Komunikowanie polityczne. Wybrane zagadnienia, pod red. E.M. Marciniak, Warszawa 2012.
Pawełczyk P., Rekwizyt w teatrze politycznym, w: Marketing polityczny i komunikowanie polityczne. Nowe zjawiska, nowe wyzwania, pod red. J. Garlickiego, Warszawa 2012.
Przybysz Ł., Komunikowanie polityczne 2.0. Analiza amerykańskiej i polskiej kampanii prezydenckiej, Warszawa 2013.
Przybysz Ł., Komunikowanie polityczne w wyborach prezydenckich 2010, „Studia Medioznawcze” 2010, nr 4.
Przybysz Ł., Polityczna działalność zintegrowana. Public relations w strategii komunikowania politycznego, w: Marketing polityczny a public relations. Różnice, podobieństwa, kontrowersje, pod red. W. Jabłońskiego, Warszawa 2014.
Schulz W., Komunikacja polityczna. Koncepcje teoretyczne i wyniki badań empirycznych na temat mediów masowych w polityce, Kraków 2006.
Szklarski B., Przywództwo symboliczne: między rządzeniem a reprezentacją. Amerykańska prezydentura końca XX wieku, Warszawa 2006.
Zaufanie do polityków w lutym, CBOS, nr 24/2015, Warszawa, luty 2015.
Zaufanie do polityków w marcu, CBOS, nr 38/2014, Warszawa, marzec 2014.
Żukiewicz P., Przywództwo polityczne. Teoria i praktyka, Warszawa 2011.
Netografia:
Biedroń: To będzie skromna prezydentura. Bez limuzyn, na rowerze, „Gazeta Wyborcza, 1.12.2014, wyborcza.pl
Debata Tusk-Kaczyński, tvn24.pl, 15.10.2007, www.tvn24.pl
Devereux C., Uruguay’s Vazquez Rides ‘Pepe’ Mujica Gains to Presidency, Bloomberg Business, 30.11.2014, www.bloomberg.com
Ford D., From public transport to popemobile: Bergoglio’s journey to top of the church, cnn.com, 14.03.2013, edition.cnn.com
Frigelj K., Der gefährlich erfolgreiche Magier von Monheim, „Die Welt”, 2.02.2015, www.welt.de Gegen Merkel hat die SPD keine Chance, „Stern”, 31.03.2015, www.stern.de
Jarosław Kaczyński chce być dziadkiem, se.pl, 4.05.2010, www.se.pl
Jorgensen J., Bill de Blasio’s Approval Rating, and the Racial Divide, Stays Steady: Poll, „The Observer”, 16.01.2015, observer.com
Kacewicz M., Pokolenie Putina – młodzi nie chcą zmian?, „Newsweek”, 8.12.2011, swiat.newsweek.pl
Kaczyński: Na polskiej wsi już dawno nie było tak źle, tvn24.pl, 29.04.2014, www.tvn24.pl
Leach A., Why the tattooed mayor of Thessaloniki is a beacon of hope for Greece, „The Guardian”, 30.12.2014, www.theguardian.com
Martin A., Time is running out for Nick Clegg’s media rehabilitation – but it’s still possible, „New Statesman”, 6.02.2015, www.newstatesman.com
McLaughlin M., Bill De Blasio, “Progressive” Democrat, Fighting His Way Back Into Bid For NYC Mayor, „Huffington Post”, 11.08.2013, www.huffingtonpost.com
Mikołajewski J., Robert Biedroń: Belweder? Dach w podstawówce naprawiam, „Gazeta Wyborcza. Magazyn Świąteczny”, 7.05.2015, wyborcza.pl
Milion dolarów za starego garbusa? Tyle chce zapłacić arabski szejk najbiedniejszemu prezydentowi świata, „Gazeta Wyborcza”, 8.11.2014, wyborcza.pl
Norway PM Jens Stoltenberg works as secret taxi driver, BBC, 11.08.2013, www.bbc.com
Papież Franciszek zrezygnował z limuzyny. Woli spacery, wprost.pl, 18.03.2013, www.wprost.pl
Papież nie chce limuzyn. Jeździ średniolitrażowym autem, Polskie Radio, 15.07.2013, www.polskieradio.pl
Presidential Approval Ratings – Barack Obama, Gallup, www.gallup.com
Prezes PiS na zakupach. Za drożyznę odpowiada Tusk, „Newsweek”, 22.03.2011, polska.newsweek.pl
Prezydent Bronisław Komorowski przeprosił za błędy w księdze kondolencyjnej, „Polska. The Times”, 18.03.2011, www.polskatimes.pl
Ranking największych gospodarek w Unii Europejskiej, euro-dane.com.pl
Shipman T., Just an ordinary guy in the same old home? Are you sure, Nick? Clegg lives in £1.5m townhouse... and has access to £7m Swiss ski chalet, „Daily Mail”, 18.08.2013, www. dailymail.co.uk
Sondaż: Zakupy Kaczyńskiego się nie sprzedały, „Newsweek”, 2.04.2011, polska.newsweek.pl
Spillius A., Yiannis Boutaris: Greece’s vision of hope, „The Telegraph”, 19.04.2013, www.telegraph.co.uk
Stasiński M., Ilia Ponomariow: My, Rosjanie, dobrzy ludzie, „Gazeta Wyborcza. Magazyn Świąteczny”, 14.03.2015, wyborcza.pl
Sweter skradł show prezesowi PiS, tvn24.pl, 1.05.2014, www.tvn24.pl
Thomas K., Obamas Dine On H St. With Supporters, Contest Winners, „Huffington Post”, 3.08.2012, www.huffingtonpost.com
Tuskowi już nic nie grozi? Jak zwykły Polak wybrał się na zakupy, „Fakt”, 26.11.2012, www.fakt.pl Wybory samorządowe 2014, Państwowa Komisja Wyborcza, wybory2014.pkw.gov.pl
Pobierz

Opublikowane
19.11.2020


Przybysz, Łukasz. (2020). POLITYK JAKO ZWYKŁY NIEZWYKŁY CZŁOWIEK W MEDIACH. ANALIZA WIZERUNKÓW POLITYCZNYCH W KONTEKŚCIE ZWYKŁOŚCI. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 58(2), 49–72. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11434

Łukasz Przybysz 



Licencja

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Teksty opublikowane w tomach 3/2018 - 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Od tomu 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.